unoannis

Trådstartare
Köpte nyligen en häst. Den var nyligen röntgad (typ 4-5 dagar innan jag provridit den), tyckte om den, den besiktades och gick igenom. (Hade en mjuk svullnad på ena hasen men helt ren högt och lågt böj)
Hämtade hem hästen och andra dagen när jag redan så kändes det konstigt, typ ville inte riktigt fram i trav, och när jag kommit igång i trav framåt framåt så gör hästen något konstigt med bak, känns det som typ som den snubblar med bakbenet och kastat upp huvudet, även svårt att komma igång bak. Efter några varv i trav så är den super fin! Inga konstigheter alls. Den tar dock inte riktigt ut steget i traven i höger. Inte oren eller så bara tar inte ut den lika som vänster.
När jag ska kratsa hovarna så sparka den med Höger bakbenet , inte vänster.
När den stått still länge på gården så går den dock som vanligt.
hästen är röntgad,ua (godkända av min veterinär), men endast bilder på knäet från sidan...?
hästen är väldigt tunn och omusklad efter resa från Belgien till Sverige.

mina frågor:
Ser man patellaupphakning(eller vad det heter) på den röntgen jag har? Dvs knä från sidan.
Bör jag åka in och göra om röntgen av knäet på hästen?
kan detta vara patella ?

Jag vill tillägga att hästen sprang i hagen i över 1 timme då den var orolig, tog in den och gjorde i ordning den, promenerade den innan jag började rida den och när jag började rida så känns den super fin (!!) i skritten men när man börjar trava så betedde den sig såhär i början. inget som oroade mig tills den började sparka lite när jag lyfte upp höger bak men inte vänster.. googlade och allt jag läser är bara patella..?
 
Köpte nyligen en häst. Den var nyligen röntgad (typ 4-5 dagar innan jag provridit den), tyckte om den, den besiktades och gick igenom. (Hade en mjuk svullnad på ena hasen men helt ren högt och lågt böj)
Hämtade hem hästen och andra dagen när jag redan så kändes det konstigt, typ ville inte riktigt fram i trav, och när jag kommit igång i trav framåt framåt så gör hästen något konstigt med bak, känns det som typ som den snubblar med bakbenet och kastat upp huvudet, även svårt att komma igång bak. Efter några varv i trav så är den super fin! Inga konstigheter alls. Den tar dock inte riktigt ut steget i traven i höger. Inte oren eller så bara tar inte ut den lika som vänster.
När jag ska kratsa hovarna så sparka den med Höger bakbenet , inte vänster.
När den stått still länge på gården så går den dock som vanligt.
hästen är röntgad,ua (godkända av min veterinär), men endast bilder på knäet från sidan...?
hästen är väldigt tunn och omusklad efter resa från Belgien till Sverige.

mina frågor:
Ser man patellaupphakning(eller vad det heter) på den röntgen jag har? Dvs knä från sidan.
Bör jag åka in och göra om röntgen av knäet på hästen?
kan detta vara patella ?

Jag vill tillägga att hästen sprang i hagen i över 1 timme då den var orolig, tog in den och gjorde i ordning den, promenerade den innan jag började rida den och när jag började rida så känns den super fin (!!) i skritten men när man börjar trava så betedde den sig såhär i början. inget som oroade mig tills den började sparka lite när jag lyfte upp höger bak men inte vänster.. googlade och allt jag läser är bara patella..?
Jag har en häst med rejäl patellaupphakning (dvs när hon var som värst kunde hon gå 100 m med bakbenet låst i princip hela sträckan, utan att kunna böja det framåt alls). Inför operation så röntgades hon, men endast för att säkerställa att det inte var något som gjorde så att hon inte skulle kunna bli bra (vilket det inte var, och hon har inga problem idag efter operation). Knäet såg bra ut på röntgen, så de kunde inte se något på röntgen som ledde till upphakningen - trots att hon som sagt då var extremt påverkad.

Eftersom min häst hade extremt tydligt just patellaupphakning kan jag dock inte säga något om huruvida symptomen på din häst passar in på en lindrigare patellaupphakning.
 
Patellaupphakning är något som sker, det syns inte på röntgen. Är hästen omusklad och tunn är risken större den hakar.

Det brukar dessutom märkas efter stillastående och inte på det vis du beskriver, förutom ovilja/svårighet att lyfta.

En häst med den ojämna steglängd du beskriver ÄR som minst oren, som värst halt.

Är hästen röntgad och besiktigad i Belgien? Då rådet jag dig omedelbums åka till klinik och besiktiga om (och hältutreda om så krävs) o h röntga om... Är den bes i Sverige så prata med bes veterinär. Var det du som valde veterinär eller köparen?
 
Patellaupphakning kan synas på röntgen om den beror på hakar, eller urskålning. Jag har flera vänner som sett det på röntgen, och också kunnat operera det i vissa lägen. Det låter som om det är någon sorts problem med glidlederna. Det kan vara tuppskattliknande, om den är ojämn i sitt rörelsemönster och värmer ur. Men bums till veterinären för att kolla upp så din häst inte får onödiga sekundära inflammationer av det där.
 
Patellaupphakning är något som sker, det syns inte på röntgen. Är hästen omusklad och tunn är risken större den hakar.

Det brukar dessutom märkas efter stillastående och inte på det vis du beskriver, förutom ovilja/svårighet att lyfta.

En häst med den ojämna steglängd du beskriver ÄR som minst oren, som värst halt.

Är hästen röntgad och besiktigad i Belgien? Då rådet jag dig omedelbums åka till klinik och besiktiga om (och hältutreda om så krävs) o h röntga om... Är den bes i Sverige så prata med bes veterinär. Var det du som valde veterinär eller köparen?
Nä den går hur bra som helst när hon stått på gången i 30 min för att bli borstad, utan problemet kommer när man ska börja trava enbart.

Hästen är inte halt då den gick igenom besiktning för några få dagar sedan. Att den är kort är inte heller något jag känner utan syns på film.
Den lyfter på benet enkelt men det är när jag håller upp det som hon ”sparkar”
Den röntgades i Belgien ,ja. Men besiktning gjordes här i Sverige och av svensk veterinär även svensk veterinär som godkände plåtarna.
 
Patellaupphakning kan synas på röntgen om den beror på hakar, eller urskålning. Jag har flera vänner som sett det på röntgen, och också kunnat operera det i vissa lägen. Det låter som om det är någon sorts problem med glidlederna. Det kan vara tuppskattliknande, om den är ojämn i sitt rörelsemönster och värmer ur. Men bums till veterinären för att kolla upp så din häst inte får onödiga sekundära inflammationer av det där.
Men spatt syns ju på röntgen
 
Men spatt syns ju på röntgen
Jag har en kompis vars hästs spattliknande problem inte syns på röntgen enligt henne, men jag kan ha missförstått. Det beror nog på vinklar kanske.

Har också erfarenheter av folk som fått röntgenplåtar skickade som inte var samma häst som de fick hem. Så det är ju en möjlighet också tyvärr.
 
Jag har en kompis vars hästs spattliknande problem inte syns på röntgen enligt henne, men jag kan ha missförstått. Det beror nog på vinklar kanske.

Har också erfarenheter av folk som fått röntgenplåtar skickade som inte var samma häst som de fick hem. Så det är ju en möjlighet också tyvärr.
Spatt syns på röntgen. Jo :) Och hästen har inga anmärkningar på det.

ja det har jag också erfarenhet... därför var jag noga med att få kontakt med veterinären där nere som gjorde röntgen på hästen
 
Patellaupphakning kan synas på röntgen om den beror på hakar, eller urskålning. Jag har flera vänner som sett det på röntgen, och också kunnat operera det i vissa lägen. Det låter som om det är någon sorts problem med glidlederna. Det kan vara tuppskattliknande, om den är ojämn i sitt rörelsemönster och värmer ur. Men bums till veterinären för att kolla upp så din häst inte får onödiga sekundära inflammationer av det där.

Nja det du ser på rönthen då är en avvikelse i leden. Som kan förklara varför hästen hakar. Men hakningen i sig syns inte. Dvs en häst helt ren på rtg kan haka.
 
Nä den går hur bra som helst när hon stått på gången i 30 min för att bli borstad, utan problemet kommer när man ska börja trava enbart.

Hästen är inte halt då den gick igenom besiktning för några få dagar sedan. Att den är kort är inte heller något jag känner utan syns på film.
Den lyfter på benet enkelt men det är när jag håller upp det som hon ”sparkar”
Den röntgades i Belgien ,ja. Men besiktning gjordes här i Sverige och av svensk veterinär även svensk veterinär som godkände plåtarna.

Skulle röntga om den, och åka in och kolla den på klinik igen. Något besvärar den ju helt tydligt. Den sparar ett ben/är oren (vilket man vill kalla det) och den protesterar i trav samt i viss mån vid lyftning. Skulle absolut kolla upp den snarast.
 
Nja det du ser på rönthen då är en avvikelse i leden. Som kan förklara varför hästen hakar. Men hakningen i sig syns inte. Dvs en häst helt ren på rtg kan haka.
Men hakning är inte när problemet endast kommer när man ska börja sätta igång att trava ? Och lyftningen förstås.
 
Vad finns att kolla upp som ett exempel?
Den är nyligen röntgad export. Även vetcheckad (hältutredning).
Den protesterar inte under trav generellt, utan enbart när man ska börja trava från skritt. Den gången jag ridit henne. Detta var inget hon gjorde på provridning
Skulle röntga om den, och åka in och kolla den på klinik igen. Något besvärar den ju helt tydligt. Den sparar ett ben/är oren (vilket man vill kalla det) och den protesterar i trav samt i viss mån vid lyftning. Skulle absolut kolla upp den snarast.
 
Men hakning är inte när problemet endast kommer när man ska börja sätta igång att trava ? Och lyftningen förstås.

Det är inte klassiska symptom på patellaupphakning nej

Men med en utredning kommer du förhoppningsvis få svar på vad som ger din häst de problem du beskriver - oavsett vilken anledningen är. Den är tyvärr omöjlig att gissa och stämmer in på nästan alla knäproblem tex.
 
Vad finns att kolla upp som ett exempel?
Den är nyligen röntgad export. Även vetcheckad (hältutredning).
Den protesterar inte under trav generellt, utan enbart när man ska börja trava från skritt. Den gången jag ridit henne. Detta var inget hon gjorde på provridning

Om plåtarna verkligen är på den hästen. Om det finns fynd med annan röntgen vinkel. Om hästen visar smärta. Osv osv

En veterinär besiktning visar bara att hästen den dan inte hade symptom. Dagen efter är besiktningen historia.

Dvs din häst kan ha ont, vara halt på böjprov etc idag

Och du har en häst som visar tydliga tecken på obehag och/eller smärta. Som du måste kolla upp.

Om den kommit till Sverige strax innan besiktningen finns för all del även alternativet den var smärtlindrad vid besiktningen med.

Men oavsett allt. Besiktningen är en dagsform tyvärr, inte mer än så.
 
Tillägg. Att jag anser du ska kolla nu och inte tex ha lite is i magen är för att OM det är något knas med hästen som fanns vid köpet så har du en mycket mycket bättre reklamationssits I så fall.
 
Om plåtarna verkligen är på den hästen. Om det finns fynd med annan röntgen vinkel. Om hästen visar smärta. Osv osv

En veterinär besiktning visar bara att hästen den dan inte hade symptom. Dagen efter är besiktningen historia.

Dvs din häst kan ha ont, vara halt på böjprov etc idag

Och du har en häst som visar tydliga tecken på obehag och/eller smärta. Som du måste kolla upp.

Om den kommit till Sverige strax innan besiktningen finns för all del även alternativet den var smärtlindrad vid besiktningen med.

Men oavsett allt. Besiktningen är en dagsform tyvärr, inte mer än så.
Det är den, varit med om fel tidigare därför var jag noga med att kontakt klinik som röntgat och var noga med att kolla chip.
Tog dopingtest i samband med besiktningen. Allt grönt. Hästen stod i Sverige i 1 v innan bes.
Funderar lite över svullnaden över hasspets (typ piphas fast svullnad är jätte mjuk) det är på samma ben som den är kort i. Den är inte varm eller dylikt, reagerar inte på tryck osv. ?
 
Tänkte på shivering när du skrev den sparkar med ena benet. En kompis hade en häst som sparkade ut med bakbenen och darrade lite med dem när man skulle kratsa bak, den var diagnostiserad med shivering men allt i tråden blir ju bara gissningar men det blir spännande att följa vad din veterinär säger. Hoppas du uppdaterar när du varit på besök.
 
Men spatt syns ju på röntgen

Har det blivit aktivitet i skelett etc så syns det. Men ibland kan man hinna ta det när rörelsen i hasen börjar bli inskränkt(går inte att böja ihop helt och ev hackar) och det inte är aktivitet i skelett. Det kan då vara inflammation i leden. Tar man det då kan man behandla och och i vissa fall stoppa vidare aktivitet.

Ang din häst är det omöjligt att ge något svar på vad som kan vara fel. En tripp till veterinären låter klokt som första åtgärd.
 
Tänkte på shivering när du skrev den sparkar med ena benet. En kompis hade en häst som sparkade ut med bakbenen och darrade lite med dem när man skulle kratsa bak, den var diagnostiserad med shivering men allt i tråden blir ju bara gissningar men det blir spännande att följa vad din veterinär säger. Hoppas du uppdaterar när du varit på besök.
Närmsta tid om 1,5 vecka,.😖
Min häst darrar inte utan sparkar lätt med benet( ska kolla mer noggrant idag
 

Liknande trådar

Hundhälsa Holländsk Herdehund på nyss fyllda 1år, började med att jag en dag (14nov) tyckte han såg halt/rörelsestörning på morgon rastningen...
Svar
3
· Visningar
768
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 409
Senast: Fiorano
·
Hästvård Min häst fick efter skoning (ca 30 min), flera konstiga symptom! Efter att hovslagaren var klar, ville han se att häst var ok, vilket...
Svar
11
· Visningar
1 909
Senast: mily
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 077

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp