Patellaluxation med artros

Mli

Trådstartare
I somras tog jag hand om en OEB, omplacering. Pigg, frisk och glad, 2 år. Har haft en tuff start i livet med flera olika ägare och valpar på första löp.

Efter nån månad vurpade hon i lek och fick en muskelsttäckning i bogen. Eftersom jag har en lång historia med labradorer med artros i armbågsled bad jag de röntga. Inget fynd i leden, men märkliga märken på benen. Typ som man ser vid skelettumörer. Men ingen typisk smärta relaterat till det, så det fick bara noteras typ.

Lite senare började hunden visa bakbenshälta, tecken på patellalux. Lite diffust, men jag kollade upp. Röntgen visade att det fanns skador (artros) redan i leden.

Hem med Onsior i december i väntan på ortopedkontakt i slutet på januari.

Nu är hon halt dagligen trots Onsior eller metacam. Pigg och glad annars och hindras inte att försöka busa av smärtan, men det märks att hon har ont när hon legat stilla länge eller rört sig för mycket.

Eftersom jag har en lång erfarenhet av artros har jag inga stora förhoppningar om att en operation skulle kunna ha en så god prognos till ett hundliv utan begränsningar. Eftersom hon också har märkliga röntgenfynd i överarmsben vet jag inte heller hur hennes allmänna prognos är på ett smärtfritt liv.

Har någon erfarenhet av operation och behandling av patellaluxation när det redan blivit förslitningsskador och tydlig hälta?
 
I somras tog jag hand om en OEB, omplacering. Pigg, frisk och glad, 2 år. Har haft en tuff start i livet med flera olika ägare och valpar på första löp.

Efter nån månad vurpade hon i lek och fick en muskelsttäckning i bogen. Eftersom jag har en lång historia med labradorer med artros i armbågsled bad jag de röntga. Inget fynd i leden, men märkliga märken på benen. Typ som man ser vid skelettumörer. Men ingen typisk smärta relaterat till det, så det fick bara noteras typ.

Lite senare började hunden visa bakbenshälta, tecken på patellalux. Lite diffust, men jag kollade upp. Röntgen visade att det fanns skador (artros) redan i leden.

Hem med Onsior i december i väntan på ortopedkontakt i slutet på januari.

Nu är hon halt dagligen trots Onsior eller metacam. Pigg och glad annars och hindras inte att försöka busa av smärtan, men det märks att hon har ont när hon legat stilla länge eller rört sig för mycket.

Eftersom jag har en lång erfarenhet av artros har jag inga stora förhoppningar om att en operation skulle kunna ha en så god prognos till ett hundliv utan begränsningar. Eftersom hon också har märkliga röntgenfynd i överarmsben vet jag inte heller hur hennes allmänna prognos är på ett smärtfritt liv.

Har någon erfarenhet av operation och behandling av patellaluxation när det redan blivit förslitningsskador och tydlig hälta?
Jag har bara erfarenhet av häst med patellaluxuation och det blev tyvärr även miniskskada och fler leder med artros pga ostadigheten… :(
 
Har hunden bekräftad patella luxation? För du skriver inte att man gjort en sådan undersökning (man röntgar ju inte för att kolla det). Typiska tecken på patella luxation är ju att bakbenet hänger upp sig emellanåt när knäskålen hoppar ur led. Med artrosen i knät så kanske det istället kan handla om en korsbandsruptur? Med tanke på att det är en ganska tung hundras så känns det rimligt med en korsbandsskada.
Det bör ju opereras eller så kanske man får fundera på att låta hunden somna in. Att gå med ständig smärta som inte avhjälps med smärtstillande/antiinflammatoriskt är ju inget alternativ.
Frågan är ju också vad veterinären säger om chanserna med en operation?
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Min Australian kelpiehane på snart 6 år har varit skadad i över 2,5 månad och trots flera veterinär besök och nästan 2 månader på...
2
Svar
28
· Visningar
5 473
Senast: Linda_A
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
6 654
B
Hundhälsa För en tid sedan besökte jag veterinären i samband med att min hund blivit biten vid ögat av en annan hund. Det var ingen fara med ögat...
Svar
0
· Visningar
1 948
Senast: beelzebul
·
Hästvård Kan redan nu varna för långt inlägg, tror jag, men ska försöka korta ner historien så mycket som möjligt... Har haft min häst i 6 år...
Svar
15
· Visningar
4 765

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Masked Singer 2024
  • Kreditkort
  • SHL 23/24

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp