Patellaluxation

Padiz

Trådstartare
Hej min hund blev påhoppad av en annan hund ute och fått traumatisk medral patellaluxation . Alltså att knäskålen har förflyttats . Vi väntar på operationstid på olika kliniker men de har inte tider förrens över en månad !!!! Och vår hund är så understimulerad för han ej får gå promenad utan bara göra sina behov utanför dörren . Någon som varit med om liknande ?? Som har tips på vad man kan göra så länge ??? Är höggravid med och ska föda om mindre än 3 veckor . Alla tips mottages .
 
Hej min hund blev påhoppad av en annan hund ute och fått traumatisk medral patellaluxation . Alltså att knäskålen har förflyttats . Vi väntar på operationstid på olika kliniker men de har inte tider förrens över en månad !!!! Och vår hund är så understimulerad för han ej får gå promenad utan bara göra sina behov utanför dörren . Någon som varit med om liknande ?? Som har tips på vad man kan göra så länge ??? Är höggravid med och ska föda om mindre än 3 veckor . Alla tips mottages .
Någon typ av sök inomhus kanske? Typ tesök eller godisletande, någon som kan göras lugnt och som kräver minimal effort från ägaren.
Och det låter verkligen inte som en kul situation ni hamnat i.
 
Tack snälla för svaret . Gör inomhussök endel, försökt lära ut nya ”trix”med . Nej är hopplöst :(
 
jag har haft en häst med patellaluxuation och vi jobbade balansplattor. Kanske kan vara ngt för hund också?
 
Ja det måste jag testa :)tack snälla . Fick ni operera hästen ?
Och kunde den ha ett normalt liv igen som innan diagnosen
Vi opererade aldrig men c-vitaminblistrade de slappa ligamenten vid upprepade tillfällen. Vet inte om det görs på hundar. Han mådde helt ok men det var en del rehab med vattenträning och långsam träning över stock och sten och bommar för att stärka honom. Tyvärr gav knäna upp till sist och då var det menisken i ena knät som skadades. Men detta var en stor och tung och inte så försiktig häst.
 
Vi opererade aldrig men c-vitaminblistrade de slappa ligamenten vid upprepade tillfällen. Vet inte om det görs på hundar. Han mådde helt ok men det var en del rehab med vattenträning och långsam träning över stock och sten och bommar för att stärka honom. Tyvärr gav knäna upp till sist och då var det menisken i ena knät som skadades. Men detta var en stor och tung och inte så försiktig häst.

Hundar opererar man om luxationen är grav nog att det behövs, med lite olika teknik beroende på orsaken till problemet. Är t.ex. fåran där patellan ska ligga för grund kan det behöva korrigeras, och detta tror jag är en av teknikerna som görs även på miniatyrhästar och shetlandsponnyer. Blistring är inget som görs på hund (och är väl omdiskuterat även på hästsidan, tror inte att det finns någon evidens för att det har någon effekt?)
 
Hundar opererar man om luxationen är grav nog att det behövs, med lite olika teknik beroende på orsaken till problemet. Är t.ex. fåran där patellan ska ligga för grund kan det behöva korrigeras, och detta tror jag är en av teknikerna som görs även på miniatyrhästar och shetlandsponnyer. Blistring är inget som görs på hund (och är väl omdiskuterat även på hästsidan, tror inte att det finns någon evidens för att det har någon effekt?)
Ja har fått remiss och att de ska operera honom. Det var en hund som hoppade på honom ute så är inget medfött utan den hoppade så hårt på han så det blev traumatisk medialt patella:/ men på andra hundar om det ej är gravt nog , går de runt så hela tiden då??
Vi får ju inte ens gå promenad utan bara göra sina behov utanför . Det känns som en evighet till op pga detta :( .
 
Vi opererade aldrig men c-vitaminblistrade de slappa ligamenten vid upprepade tillfällen. Vet inte om det görs på hundar. Han mådde helt ok men det var en del rehab med vattenträning och långsam träning över stock och sten och bommar för att stärka honom. Tyvärr gav knäna upp till sist och då var det menisken i ena knät som skadades. Men detta var en stor och tung och inte så försiktig häs
 
Jaha okej . Usch vad sorgligt att det inte gick mer endå. Tack för svaret och du berättade din erfarenhet .! Ja klart hästar är mycket tyngre :( . Våran väger 47 kg det jag är orolig för med för han har inte ens växt klart än .
 
Ja har fått remiss och att de ska operera honom. Det var en hund som hoppade på honom ute så är inget medfött utan den hoppade så hårt på han så det blev traumatisk medialt patella:/ men på andra hundar om det ej är gravt nog , går de runt så hela tiden då??
Vi får ju inte ens gå promenad utan bara göra sina behov utanför . Det känns som en evighet till op pga detta :( .

Ja, de har sin luxation kvar, med hjälp av träning/rätt musklade fungerar de ofta bra ändå och är det mild luxation utvecklar de sällan artros. Men det är ett stort spann mellan liten lätt hund med lindrig medfödd luxation och 47 kg hund med traumatisk luxation. Hoppas din hund blir bra efter op och att ni hittar lämplig hjärngympa fram tills dess!
 
Ja, de har sin luxation kvar, med hjälp av träning/rätt musklade fungerar de ofta bra ändå och är det mild luxation utvecklar de sällan artros. Men det är ett stort spann mellan liten lätt hund med lindrig medfödd luxation och 47 kg hund med traumatisk luxation. Hoppas din hund blir bra efter op och att ni hittar lämplig hjärngympa fram tills dess!
Ja verkligen :( tack snälla 🙏
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 274
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Var lite aktiv här för några år sedan, men sedan har jag bara kikat in då och då. Nu har jag dock bryderier som jag hoppas få tankar...
2
Svar
30
· Visningar
5 277
Senast: Sel
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 040
Senast: Migo
·
Hundträning Hej på er! Jag önskar få tips från er angående larmande/ skällande i lägenhet. Har testat Allt känns det som men jag ju ha missat något...
8 9 10
Svar
188
· Visningar
13 110

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp