Patellaluxation

J

Joel_vbg

Hej!

Var och hämtade min hund nu efter att hon varit med min mor och alla andra hundar i skogen under dagen, får en rätt dålig nyhet.
Vänster bakben är låst, hon stödjer delvis på det, märktes först att hon var lite halt men det blev värre under kvällen så min mor gav henne smärtstillande tabletter hon hade liggande till en annan hund...
Hon stödjer på det nu utan större bekymmer men böjer det ogärna, kan utan problem lägga en hand under magen och ta i knäet och sträcka ut det, känner då hur leden klickar i och ur.

Jag är rent livrädd nu, hon är tyvärr inte försäkrad då jag inte haft råd till det sen jag adopterade henne.
Blev av med jobbet strax efter jag fick henne så har levt väldigt knappert, tanken var att försäkra henne när jag hade pengar men känns lite sent nu.

Hon är en blandras på Engelsk Staffordshire / Pitbull (Ingen pajkastning tack!) på 9 månader.

Vad kan jag göra, min mor sa jag skulle ta det väldigt lugnt med henne, stretcha benet som jag beskrev innan och ge henne en halv tablett smärtstillande morgon och kväll...
Ska kolla upp det hos veterinär om det inte blir bättre efter råd från en god vän till oss som jobbar på djurklinik sen 10år.

Kan även vara korsband men då skulle hon inte röra det alls och verkligen ha ont.

Tips och förslag mottages på vad jag kan göra för henne just nu...

Mvh Joel
 
Sv: Patellaluxation

Hejsan.
Om din hund inte verkar må bättre tycker jag att du ska gå till veterinären. Knäskador ska man alltid kolla upp så följ rådet från din vän.

Lycka till
 
Sv: Patellaluxation

Jag är rent livrädd nu, hon är tyvärr inte försäkrad då jag inte haft råd till det sen jag adopterade henne.
Blev av med jobbet strax efter jag fick henne så har levt väldigt knappert, tanken var att försäkra henne när jag hade pengar men känns lite sent nu.

För sent är det aldrig att försäkra, men du kan få reservationer för sådant som du redan vet om. Om patellaluxation faller under reservationer vet jag inte.

Sen är det ju olika hur man väljer att göra med försäkring, en del med många djur tex väljer hellre att ha en sparad summa för veterinärvård, som så att säga tillfaller det djur som behöver den, och andra som inte vill stå oförberedda väljer att försäkra.
Något av dessa alternativ bör man dock ha förberett när man skaffar hund, eftersom det inte bara är den faktiska inköpskostnaden som kostar, utan just även försäkringar och dylikt.
 
Sv: Patellaluxation

Vad jag vet så är det inte speciellt bra att stretcha när man inte vet säkert vad som är fel.

Din mamma såg inte när haltandet började?, alltså om det hände ngt speciellt eller om det kom efter anstränging osv?

Är hunden så dålig att den behöver smärtstillande för att gå så tycker inte jag att det finns något annat än att ta hunden till vet. Förstår pengaproblemet men kan du inte låna osv bara så hunden kan få komma till ngn som kan kolla? Bara så du vet vad du har att jobba med och vad diagnosen säger.

Om inte annat ring till en veterinär och rådfråga, exempelvis agria har ju telefontjänst dit man kan ringa och prata med en veterinär. Dem har jag ringt när jag känner mig orolig.
 
Sv: Patellaluxation

Har hunden forts ont i morgon så är du så illa tvungen att åka in till veterinären anser jag.

Att ge hund smärtstillande utan att veta vad som orsakar smärta är ingen bra idé och du ska inte stretcha hunden om du inte vet exakt skada.

Detta är nackdelen med att ha oförsäkrad hund ( kostar ju inte så mycket i månaden ).

Hoppas vovven repar sig .
 
Senast ändrad:
Sv: Patellaluxation

Vad kan jag göra, min mor sa jag skulle ta det väldigt lugnt med henne, stretcha benet som jag beskrev innan och ge henne en halv tablett smärtstillande morgon och kväll...

Absolut ingen stretching som Mindra och C redan sagt. När man inte vet vad det är och när det gäller leder osv så ska man absolut inte ge sig på att dra i det själv.

Visst ska man inte behöva kasta sig till veterinär för minsta lilla men om hunden har sån smärta att den behöver tabletter så får man ta sig dit.
 
Sv: Patellaluxation

Tack för svaren...

Stretcha var väl fel ord, känna efter så att leden ligger på rätt ställe helt enkelt.
Hon mår dock mkt bättre idag, gick upp i morse utan problem, stel i benet men stödjer och går på det utan problem...

Och nej, hon fick inte smärtstillande för hon hade ont utan för att underlätta, för hon skulle stödja lite mer på det...
Vi såg det inte som någon akut eller allvarligt, var som sagt 99% säkra på Patellaluxation och hon hade inga problem mer än stelhet och att leden "klickade"...
Jag tvivlar inte på min mors (30år inom avel samt domare inom utställning och spårning) eller våran vetrinärs råd sen anser alltid alla olika, ville bara ha lite tips och råd från någon som varit med om det.

Det jag ville veta med denna tråden är vad jag kan göra för att underlätta för henne, hon är med mig i lastbilen hela dagarna så hon ligger lugnt och vilar men är ju ett energiknippe så fort hon kommer ut.

Calazirya Tyvärr kostar det mkt, min dåvarande sitution sträckte sig till lägenhet med varmhyra på 8000kr, 7st bilar, hund, katt och en sambo utan jobb med häst...
Jag har fått göra mig av med otroligt mkt saker och besparingar bara för att klara 3månader så att försäkra henne hade jag inte råd med.
Om du vill testa på den sitution så är du välkommen men jag gör inte om det med glädje.

Om en person säger den inte hade råd med försäkring så finns det ofta en bra anledning till det så tänk er för innan ni yttrar er, ville ha lite tips på hur jag skulle hantera henne nu och vad som kan underlätta för henne.

Mvh Joel
 
Sv: Patellaluxation

Calazirya Tyvärr kostar det mkt, min dåvarande sitution sträckte sig till lägenhet med varmhyra på 8000kr, 7st bilar, hund, katt och en sambo utan jobb med häst...
Jag har fått göra mig av med otroligt mkt saker och besparingar bara för att klara 3månader så att försäkra henne hade jag inte råd med.
Om du vill testa på den sitution så är du välkommen men jag gör inte om det med glädje.

Om en person säger den inte hade råd med försäkring så finns det ofta en bra anledning till det så tänk er för innan ni yttrar er, ville ha lite tips på hur jag skulle hantera henne nu och vad som kan underlätta för henne.

Mvh Joel

Nu skriver jag inte här i denna tråd enbart för att trycka till dig för det tjänar inget till.
Jag kom med råd också om du missade det ?

Jag skulle inte ha satt mig i den situationen från början, alltså den situationen du befinner dig i.

Vetskapen OM att det kan hända djuret något och att räkningen kan sluta på långt mycket mer än vad försäkringen kostar i månaden, gör att jag skulle ha lånat ihop ca 200kr till i månaden och hållt hunden försäkrad.

Som sagt så är det inte så mycket du kan göra mer än att hålla hunden varm och avvakta.

Ang försäkring, det är absolut inte för sent att teckna försäkring på hunden nu. Så det tycker jag absolut att du ska göra omedelbums :)

Hoppas att hunden repar sig.
 
Senast ändrad:
Sv: Patellaluxation

Och nej, hon fick inte smärtstillande för hon hade ont utan för att underlätta, för hon skulle stödja lite mer på det...

Om en hund inte stödjer bra på benet innan den får smärtstillande, och bättre efter att den fått smärtstillande, då har den ont!

Calazirya Tyvärr kostar det mkt, min dåvarande sitution sträckte sig till lägenhet med varmhyra på 8000kr, 7st bilar, hund, katt och en sambo utan jobb med häst...

Jag förstår ingenting. Blir det billigare att ta ett snabblån eller sälja en bil för att kunna ge djuret adekvat vård? Försäkring har man väl för att SLIPPA bli av med stora summor?

Om en person säger den inte hade råd med försäkring så finns det ofta en bra anledning till det

Det finns det säkert. Det är heller ingen rättighet med en massa husdjur, utan de ska tas om hand hela vägen. När du drar upp det faktum att hunden är oförsäkrad som ett problem när det gäller veterinära frågor så får du nog räkna med förvånade miner.


tio tecken
 
Sv: Patellaluxation

*KL*

Hunden har såklart ont eftersom hon går bättre på smärtstillande. Eller har du en annan förklaring?

Sälj en bil och in med hunden till veterinären.
 
Sv: Patellaluxation

Tyvärr kostar det mkt, min dåvarande sitution sträckte sig till lägenhet med varmhyra på 8000kr, 7st bilar, hund, katt och en sambo utan jobb med häst...
Jag har fått göra mig av med otroligt mkt saker och besparingar bara för att klara 3månader så att försäkra henne hade jag inte råd med.
Om du vill testa på den sitution så är du välkommen men jag gör inte om det med glädje.

Läs det fetstilta. Han har fått sålt ett par bilar sen dess och har nu äntligen ett jobb som kommit igång på riktigt. Men hältan kom först nu och inte tidigare vilket är väldigt olägligt med tanke på att det är först nu som han får in lön. Annars hade han nog hunnit försäkra henne innan det visat något.

Han hade inte ens a-kassa under okt-dec (jag har inte a-kassa heller men får mitt handikappbidrag som då går till hästen) och då kan vi lugnt säga att vi levde väldigt knapert så pengar till försäkring fanns verkligen inte.
Knappt så hyran räckte men vi såg ju till att våra djur fick foder och tak över huvudet. Som tur så kostar kärlek inte något ;)

Han ska ha en eloge för han lyckades fixa det på det bästa sättet så vi hade hyran betald, mat till oss och djuren. Jag har hemskt dåligt samvete för jag inte kunde hjälpa till med hushållskassan men vad gör jag när jag inte har jobb och inte får något?

Men den ekonomiska delen behöver vi ju inte diskutera här utan frågan var snarare hur han kunde hjälpa hunden på egen hand eftersom det inte var akut utan hur man skulle göra situationen så bra som möjligt för hunden.

Nu är det egna spekulationer men... Kanske tips på hur man tränar upp musklerna runt leden så den inte lossnar lika lätt, jag har för mig att t.ex en axel som ofta hoppar ur led kan stärkas med träning för att stärka musklerna där.
Varför inte med en hund?? Men i o för sig är det ju inte så mycket med muskler runt just knät som det är runt en axelled.

Hon var ju fullt frisk när vi/han adopterade henne så det är som sagt något nytt och inte nåt som legat i ett tag.

Något som är självklart är att hunden träffar doktorn om hon blir sämre! Just nu verkar det inte akut, som sagt, hans mamma har ju lång erfarenhet samt kontakt på djurkliniken som gett honom de råd han har nu.

Hoppas det blev lite tydligare med efterfrågan av vad för sorts råd och tips.:idea:
Alltså inga pikar om ekonomi eller försäkringens vara eller icke vara ;)

Härmed har jag lånat tråden klart. Nu till sambon så jag inte förstör tråden eller tar över den, sådan bukenörd som jag är :angel:
 
Sv: Patellaluxation

Jag håller med aliide, sälj en bil.

Det kan vara t ex korsband eller ett uttänjt ledband eller en flisa ur i leden. Det gör ungefär lika ont vilket som.

Du kan köpa en annan bil senare när du får råd igen. Du kan aldrig köpa ett nytt ben till din hund.
 
Sv: Patellaluxation

Då föreslår jag att ni konsulterar en veterinär innan, ev röntgar och kollar upp exakt vad som är fel.

Sedan kan ni börja träna och rehabilitera hunden :)

Några andra råd och tips är liksom bortkastade då man inte vet vad hunden har ont av, förstår du/ni?

Jag vill ex inte komma med ett råd för en åkomma och så visar det sig att rådet förstör mer för det var inte det som var felet egentligen.

/C
 
Sv: Patellaluxation

Jag håller med Calazirya, i det här läget är risken större att ni stjälper än hjälper hunden om ni börjar fixa för mycket med benet. Nu har jag ingen erfarenhet av patella, men det är många som rekommenderas att simma med sina hundar - vilket också räknas till utgifter.
Sedan undrar jag kring smärtstillande; är inte risken stor att hon tror att hon är bättre i benet, än vad hon egentligen är? Dvs. att hon stödjer på ett ben som hon normalt sett inte skulle använda.

Till syvende och sist - hur många bilar är ni beroende av? En försäkring är inte särskilt dyr, ca. 2000 kronor om året. Att underhålla flertalet bilar kostar troligtvis betydligt mer än så. Inget påhopp, snarare sunt förnuft eftersom olyckor med hundar kan inträffa då man minst av allt anar det.
 
Sv: Patellaluxation

Tack för svaren...

Stretcha var väl fel ord, känna efter så att leden ligger på rätt ställe helt enkelt.
Hon mår dock mkt bättre idag, gick upp i morse utan problem, stel i benet men stödjer och går på det utan problem...

Och nej, hon fick inte smärtstillande för hon hade ont utan för att underlätta, för hon skulle stödja lite mer på det...
Vi såg det inte som någon akut eller allvarligt, var som sagt 99% säkra på Patellaluxation och hon hade inga problem mer än stelhet och att leden "klickade"...
Jag tvivlar inte på min mors (30år inom avel samt domare inom utställning och spårning) eller våran vetrinärs råd sen anser alltid alla olika, ville bara ha lite tips och råd från någon som varit med om det.

Det jag ville veta med denna tråden är vad jag kan göra för att underlätta för henne, hon är med mig i lastbilen hela dagarna så hon ligger lugnt och vilar men är ju ett energiknippe så fort hon kommer ut.
Mvh Joel

Ok, dock tycker jag ändå att man skall vara försiktig med att hålla på och känna för mkt så att säga, ligger den helt galet så bör man se/märka det utan att dra för mkt. Nu säger jag inte att du gör det men vet av egen erfarenhet att man gärna känner efter lite för mkt just för att man är orolig.

Måste missat vart det stod att ni rådfrågat veterinären.

Jag är själv ingen expert på detta inom hundar men jobbar med gymträning och rehabträning för människor och vi har ju många knäskador osv och vi fungerar förvånandsvärt lika på vissa delar. Inte ens människor gör vi ngt åt innan de varit hos läkare och fått en diagnos.

Jag tycker fortfarande att din hund behöver komma till veterinär. Knäproblem är verkligen inte kul om det hinner bli värre. Det är det enda råd jag kan ge.

Vet inte om jag är ute och cyklar nu men finns det inte ngn förening eller vad det nu är som kan gå in och hjälpa till om ens djur behöver vård och man själv inte har möjlighet att betala?? Så får man betala det när man kan sen? Kanske inte räknas om man har massa bilar osv. jaja nä jag vet inte så mkt mer.
 
Sv: Patellaluxation

Ett par bra råd och det tackar jag för.
Resten gjorde mig bara påmind om varför jag inte är inne på Buke längre...

Hunden mår mkt bättre, inte halt, stödjer fullt och mår kanon igen så hon har troligen en enklare Patellaluxation.
Många tycks ha reagerat på att hon fått smärtstillande, för att förtydliga så fick hon 1/4tablett morgon och kväll, hunden dom var till skulle ha 2st morgon och kväll.
Hon stödje på benet hela tiden men för att underlätta fick hon tabletter, inte mer...
Och självklart kommer hon tas till vetrinär för kontroll samt bes inför försäkring!
Vi ville bara avakta eftersom detta inte var en allvarlig skada mer än hon var halt, detta var inte heller mitt beslut utan kom från vår vetrinär som också sa att om det blir värre skulle jag åka in med henne till närmsta vetrinär.

Och för att svara på era vissas oförståelse om det inte klargick, jag har sålt av allt jag kunnat och förlorat rejält på det.
Visst det är "bara" bilar men vad skulle en häst eller hunduppfödare /tränare få sälja om den person hamnade i ekonomisk kris?
Har mina pengar stående i fordon precis som många med djurmänniskor har i just djur, köper in, renoverar/tränar, lägger in tid och pengar och gör bättre för att sedan sälja...
Är bara att tänka er in i en liknande situation där ni själva hade blivit tvugna att göra er av med det ni lever på.


Tack vill jag ge till min sambo som stod upp för mig och eftersom hunden nu mår bra så kan tråden låsas helt.
Mvh Joel
 
Sv: Patellaluxation

Jag är uppriktigt sagt glad för att hunden mår bättre, se nu till att jämföra och kolla upp de försärkingsbolag som står till ditt förfogande.

Vad som gäller för just din hund :)

Vill åter igen dock trycka på att undersöka hundens skada och ser så att det inte är något som kan bli värre och hur ni kan underlätta för hunden i sådantfall

Tråden kommer inte låsas, det har jag svårt att se dock..
 
Sv: Patellaluxation

Har mina pengar stående i fordon precis som många med djurmänniskor har i just djur, köper in, renoverar/tränar, lägger in tid och pengar och gör bättre för att sedan sälja...
Är bara att tänka er in i en liknande situation där ni själva hade blivit tvugna att göra er av med det ni lever på.

Men om du medvetet binder upp dina djurs veterinära medel i fordon måste du ju också vara beredd att du kan komma att få sälja en bil? En buffert låter annars som en bättre ide.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp