Patellaupphakning, erfarenheter?

F

Filosofen

Ni som råkat ut för detta hur höll ni igång era hästar? Hur länge satt det i? Vad orsakade det i ert fall?

(Jag har kontaktat vet. redan för bedömning, men vill höra om andras erfarenheter)

*Vetgirig* Tack för hjälpen!
 
Patellaupphakning orsakas i de flesta fall av dålig muskulatur i området runt bakknä... och det enda att göra är i regel att träna upp den muskulaturen :idea: :D

Lycka till!
 
säger som humelibumlan, muskler!

Ofta är det väldigt nyttigt med massor av skrittmotion, det kan man ju göra även med ungahästar utan att det sliter,
Många långa skrittprommenader rakt fram kan göra underverk, mest imponerande resultat har jag dock sett på hästar som tränats på "motionsband" i skritt, då detta är otroligt bra för muskulaturen i bakdel/rygg, ett alternativ är ju skrittmaskin, men det är ju inte alla som har tillgång till dessa "maskin-lösningar", och om man promenerar så får man ju lite nyttig motion själv oxå!

För att hjälpa lite extra kan man lägga ringskor bak, det gör att trakterna inte sjunker så djupt i underlaget och fungerar väldigt bra på vissa hästar.

I extrema fall går det att operera, man skär då av det inre patellar ligamentet,
när hästen låser sina bakben i sträkt viktbärande läge t.ex när den vilar på det andra benet, så läggs detta ligament fast ovanpå en liten utskjutande "ben hylla" på lårbenet, det är detta som händer, men på "fel" tidspunkt när knäet låser sig.

Om man skär av detta ligament så kan knäet inte låsa sig, men hästen får då också snällt lov att ligga ner och sova i fortsättningen,
de flesta veterinärer avråder därför från att operera utom i speciella fall,som när hästen inte alls kan användas pga upphakningarna.

själv har jag haft otroligt bra erfarenheter av ringskor bak och skrittmotion på min unghäst!
 
Se till att hästens trakter inte verkas ner bak.
MYCKET VIKTIGT!

Sko hellre med trailer och/eller kilsula än med ringsko i fall det behövs.

Allt muskelbyggande bak hjälper och kan hålla upphakningarna i schack. Vila är inte att rekommendera på denna häst, utan den skall ridas/tränas helst varje dag.
En OP, kan göras, men det bör göras på bägge bakbenen.
Lång konvalecent vid op (man kan inte op bägge bakbenen samtidigt) gör att det är bättre om man kan träna hästen regelbundet gärna i klättring i stället.
 
Jag har erfarenhet av tva hastar med patellaupphakning. Basta medicinen var som namts tidigare i traden: traning for att starka upp musklerna. Klattring, i skritt, i lagomt branta backar ger snabbt resultat (borja med fa repetitioner och oka pa eftersom).

En annan grej att tanka pa ar att om mojligt inte ha hasten i superleriga hagar.
 
Tack så mycket :) Jag har varit hos vet idag och han konstaterade att det inte var patella. Skönt, men ungefär samma medicin förordnades, mkt skritt och mkt klättring, hennes stapplighet beror på dåliga muskler bak. Hon går som en ko sa han.... :o
 

Liknande trådar

Hästvård Hästen i fråga har en muskelbristning på en bröstmuskel. På samma sida är en ryggmuskel (Serratus) överansträngd och osteopat menar att...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 719
Övr. Katt Vet att det inte finns någon helt allergisäker ras så det behöver inte diskuteras. Däremot vill jag gärna höra om era åsikter och...
Svar
16
· Visningar
1 042
Senast: DarkInNight
·
Hästvård Jag vet att man inte ska spekulera men i väntan på veterinärtid kan jag inte göra annat 🫣 Hästen blev i princip blockhalt vänsterbak...
Svar
13
· Visningar
946
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Svårt att välja var tråden ska ligga, men chansar på att den hör hemma här. Vi har kvar barnens gamla ponny som nu är 30 år. I...
Svar
7
· Visningar
1 265
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp