Patellaupphakning hos unghäst

__sofia__

Trådstartare
Enligt Jordbruksverkets defektlista är patellaupphakning på vuxen häst en defekt som gör att hästen inte bör/ska användas i avel. Men hur är det med patellaupphakning som hästen bara hade som unghäst, och som den inte visar några tecken på som vuxen? Gör det någon skillnad på hur kraftiga problem hästen hade som unghäst?

Jag har ett minishettissto som hade kraftig patellaupphakning som unghäst. Hon hade problem med båda benen från och med att hösten när hon var 1 år, men vänster bakben var värst och på nivån att vi valde att operera vid årsskiftet när hon blev 3 år då det var tillräckligt stora problem att hon hade svårt att röra sig på ett sätt så att hon kunde bygga muskler och bli av med problemet av sig själv. Problemen med höger bakben försvann av sig själv efter operationen när hon kunde röra på sig mer. Röntgen visade inget i skelettet eller så som hindrade henne från att bli bra av sig själv.

Jag har alltid tänkt att patellaupphakningen, framförallt eftersom den var så kraftig, gör att hon inte ska avlas på. Men hur är det rent teoretiskt med nedärvning om hästen har problem med patellaupphakning som unghäst och inte som vuxen? Hur skiljer sig problemen?
 
Jag tänker spontant att det med en opererad häst inte går att veta om den hade haft kvarstående problem som vuxen eller ej.
De flesta unghästar blir ju av med detta med tid och uppbyggnad och är sen besvärsfria, tänker att det är dessa fall man syftar på.
 
Jag tänker spontant att det med en opererad häst inte går att veta om den hade haft kvarstående problem som vuxen eller ej.
De flesta unghästar blir ju av med detta med tid och uppbyggnad och är sen besvärsfria, tänker att det är dessa fall man syftar på.
Så en häst som hade varit besvärsfri av sig själv med tid och uppbyggnad är det då inga problem att avla på? Hur skiljer sig ärvbarheten från de som även har problem som vuxna?
 
Så en häst som hade varit besvärsfri av sig själv med tid och uppbyggnad är det då inga problem att avla på? Hur skiljer sig ärvbarheten från de som även har problem som vuxna?

På unga kan det vara pga sent utvecklade leder. Att det är nått som växer bort. På katt gör man t.ex inte höftledsröntgen innan 1 år för att man anser att katten inte är säkert utvecklad förrän då.
 
Så en häst som hade varit besvärsfri av sig själv med tid och uppbyggnad är det då inga problem att avla på? Hur skiljer sig ärvbarheten från de som även har problem som vuxna?
Är väl kanske mer att det är så himla vanligt med okomplicerade varianter hos unghästar som inte behöver betyda något?
Allvarlighetsgraden är ju betydligt värre hos ngn där operation krävts.
 
Så en häst som hade varit besvärsfri av sig själv med tid och uppbyggnad är det då inga problem att avla på? Hur skiljer sig ärvbarheten från de som även har problem som vuxna?

Den leden är inte helt färdigutvecklad förrän efter 4 års ålder, så för hästar som blir besvärsfria av tid och lite rörelse hade jag inte varit bekymrad av den anledningen. Däremot hade jag inte valt att avla på en häst vars besvär varit så allvarliga att det krävt en operation.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
2 931
Senast: __sofia__
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 756
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Har en häst på 20 år som var diffust halt under längre tid, har inte blivit riden på länge pga dessa problem utan endast...
Svar
0
· Visningar
588
Senast: Emmsan88
·
Hundhälsa Hej kära buke! Flera år sedan jag skrev sist men nu behöver jag ventilera. Min underbara lilla dansksvenska gårdshundstik på 9 år blev...
Svar
11
· Visningar
2 247
Senast: NotlikeI
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Uppdateringstråd 29
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp