Bukefalos 28 år!

Patellaupphakning

P

Piavik

vad innebär det?
Vad händer om hästen får en sådan?
Hur hjälper man hästen?
hur förebygger man?
 
Sv: Patellaupphakning

Piavik skrev:
vad innebär det?
Vad händer om hästen får en sådan?
Hur hjälper man hästen?
hur förebygger man?

Det är inte så ovanligt på unga omusklade hästar, och brukar för det mesta försvinna när hästen har fått muskler och blivit tillräckligt stark. Om hästen får patella så brukar man vanligen prova med extra B-vitaminer pararellt med träning. Om det inte skulle hjälpa så kan man operera det.
Ett enkelt sätt att förebygga olika ledproblem, inte bara patella. Är att ordna med MYCKET utegång för den unga hästen gärna i kuperde hagar. Även hästar med patella rekommenderas att vara ute mycket i varierande terräng, både vad gäller hage och natur.
 
Sv: Patellaupphakning

Patella upphakning innebär att knäskålen låser sig (ibland länge och ibland en kort stund) på det som kallas inre rullkammaren i knäleden.
Benet blir då helt stelt tills knäskålen hoppar rätt igen. En häst som är hårt drabbad kan släpa benet efter sig några steg innan knäskålen hoppar in i rätt läge igen.

Hästar som är väldigt hårt drabbade opereras, men det blir mer o mer ovanligt då det kan bli ärrbildningar efter operationen.och dom kan påverka hästen negativt.
 
Sv: Patellaupphakning

För min häst (13 år) med patellahaknigar är det viktigt att tänka på att han står rakt när någon bakhov ska lyftas. För den som lyfter är det viktigt att passa sig så han inte "sprätter till" just när man lyfter upp hoven. Hästen verkar inte bekymra sig om hakningarna, och vet tycker inte att det är någon bra idé att operera.
//Kopia
 
Sv: Patellaupphakning

De andra som svarat har helt rätt. Vill komplettera med att säga att när hästen drabbas kan man backa den för att få det att släppa..
 
Sv: Patellaupphakning

Piavik skrev:
vad innebär det?
Vad händer om hästen får en sådan?
Hur hjälper man hästen?
hur förebygger man?

hej

har e n3 åring idag som har problem med patella när hon kommer i växtperiod....första ggn fick jag panik..hela benet var stelt och gick ej att böjja....ringde vet som lugnt sa...backa henne...fort...så ut me henne å backa å tack de hjälpte då lossnade det hela...men i vissa fall kan man även måste cirkla runt i små cirklar för att få det att släppa (dock ej på min)

bvitamin som någon här sa är bra..överdosera sen är det varierande träning dvs gärna mjukklättra..dvs inte för stora backar och även träna i tex paddock med lös häst och där låta dom "springa" lösa leka lite tafatt då tränar dom ...detta problem har jagnu haft i 1 års tid med henne i perioder...men det kommer mer å mer sällan nu!!!

så hav förtröstan...;)

catten
 
Sv: Patellaupphakning

gå på volt?
Hoppa lätt?
tack för era svar förresten:bow:
 
Sv: Patellaupphakning

Piavik skrev:
gå på volt?
Hoppa lätt?
tack för era svar förresten:bow:

ja du måste om patellan sitter hårt göra små små volter gärna runt de hakade benet så små de bara går...då kan de släppa...men för mig har backning som sagt var hjälpt....

hoppa lätt???antar de var till någon annan...*s*

catten
 
Sv: Patellaupphakning

Hade patella på förra hästen på båda benen (ett i taget) Hon opererades som 4 och 6 åring och hade efter det aldrig några problem. Hade några år senare en bakbens hälta och vi tog då upp patellaoperationen med vet. Men enligt honom var det väldigt ovanligt att det blev några komplikationer efter operation, även om det är ett ganska kraftigt ingrepp.
Innan operationen var det allra viktigaste att hon fick röra på sig. Vilade hon en dag var det värre dagen efter. Brukade låsa sig några gånger i framskrittning, men sen försvann det under passet. Men hon gick ute i stora hagar ca 10-12 timmar om dagen så hade nog varit värre om hon inte fått den utevistelsen..
 
Sv: Patellaupphakning

jag menade mer om ridning på volt gör att problemen blir värre o hur dom påverkas vid hoppning...både i mindre utsträcking
Sedan ni som rekommenderar b-vitamin någon speciellsort ni kan rekommendera:bow: :)
 
Sv: Patellaupphakning

vår 7-åriga ponny fick det nu i sommar efter att vi ställde av honom då han insjuknade i elichias. Blev bättre efter att vi gett honom B-vitaminer och satte igång honom igen. Däremot kom det tillbaka nu förra veckan. Pratade med veterinär på hästklinik om det som rekomenderade att sätta på en kilsko så att knäleden får en annan vinkel. Han trodde inte så mycket på B-vitaminerna men sa att det inte är något som skadar. Rekomenderade även så mycket utevistelse som möjligt. Ang operation sa han att det kan bli pålagringar om man har otur och det är inget de rekomenderar om det inte blir jättesvårt.
Vår duktige hovslagare har nu gjort kilskor som han har bak och så bra som han gått de 2 ggr som han är riden har han inte gjort på länge.
 
Sv: Patellaupphakning

Vilka undersökningar behöver göras för att fastställa att det verkligen rör sig om patellaupphakning ?
 
Sv: Patellaupphakning

Piavik skrev:
jag menade mer om ridning på volt gör att problemen blir värre o hur dom påverkas vid hoppning...både i mindre utsträcking
Sedan ni som rekommenderar b-vitamin någon speciellsort ni kan rekommendera:bow: :)

jag köper b-vitamin på apoteket i 1 liters flaska den är billigast och smakar och luktar gott så det är aldrig några problem att få dom att äta den...sen är det ju bra att ge nu vid pälssättning samt på våren vid fällning...brukar ge 1 msk/dag
 
Sv: Patellaupphakning

puttar upp den o ser om fler har tips...rida på volt i liten utsträckning påverkar det?
 
Sv: Patellaupphakning

Klättring ska vara bra också. Hästen ska absolut inte vila, utan hållas i arbete.
 
Sv: Patellaupphakning

min fodershettis hade patellaupphakningar, men det var bara att backa henne några steg och så släppte det.
man märkte bara av upphakningarna när hon stått inne över natten, så hon fick gå ute dygnet runt i våra otroligt kuperade hagar (hästarna var tvungna att gå i backar för att komma runt i hagen, till vatten, till mat m.m. så dom byggde finfina muskler. inte en enda skada på någon av mina under tiden dom stod där :bow: )
 
Sv: Patellaupphakning

*knapplån*
Ni som fått fått ordinerat B-vitamin vilka grunder lades den ordinationen på?
Jag får inte ihop det då jag kan tycka att E-vitamin borde hjälpa mer om man ska ge vitaminer öht.
 
Sv: Patellaupphakning

för förtydligande för dom som tror dom vet allt.

MIN 3ÅRING HAR INTE DESSA PROBLEM LÄNGRE UTAN SOM SAGT VAR DET VAR NÄR HON VÄXTE

catten
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har en unghäst som lätt får lös avföring av stress, och symtomen kan därefter kvarstå en längre tid. Inga parasiter. Svarar bra på...
Svar
2
· Visningar
376
Senast: jemeni
·
Hästvård Hej! Vi har nu mellan 7 och 17 minusgrader. Hästarna har tillgång till isfritt vatten ute, fodras fyra ggr om dagen med grovfoder och...
Svar
14
· Visningar
1 470
Senast: Efwa
·
Hästvård Hej! Min häst går ute på lösdrift dygnet runt och jag tycker att hon trivs och verkar avslappnad där. När jag tar in henne och ryktar...
Svar
3
· Visningar
802
  • Artikel
Hästnyheter Din häst är till synes fullt frisk, men vid en besiktning upptäcker veterinären plötsligt ett blåsljud på hjärtat. Hur orolig bör du bli...
Svar
0
· Visningar
249
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Barmarksdrag/canicross

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp