Pathela/tuppspatt, HJÄLP?

L

Liiilly

Första gången jag startar en egen tråd så vet inte riktigt hur man gör, men ska försöka.

SKa försöka göra en lång historia kort.
Lite bakgrund:
Köpte en 4 åring för 2 år sen.
För att göra historien kort så skriver jag bara ner skadorna, vill ni veta mer så bara fråga :)
Först bara massa små skit som balltramp mm.
Spark på carpus (framknäet) boxvila ca 1 månad, ingen led skadad.vf
SPark på överarmen, sydd. vila ca 1 månad. hf
Skadade bakkotan vb allvarligt, vet.hittade inget fel på honom. men kotan var svullen till & från. hältan var också till & från. efter ca 9 månader så blev han Helt återställd. Vet. skrev kotledsvrickning för att dem visste inte vad dem skulle skriva det under.
4 olika vet som kollade på honom.
Hästen fick en lååååång igång sättning. började inte hoppa honom ordenlitg förrän ca 1 år efter.
Under igång sättningen fick han ett sömstick (som tog rätt rejält på honom), ett skadat öga, tandproblem( drog ut en vargtand & dem hittade någon tand som skulle sitta i goomen som skulle komma ut vid 6 års ålder :s?)
Han fick även ett överben strax underknäet. (remontöverben?)på hf.
även bronkit.

Vb kota spökade till & från hela tiden. alltid galligt mm. åkte till vet & kollade upp det 1 år efter friskförklarandet., han tyckte vi skulle rida på & se. antingen så håller han eller så håller han inte. vi kan inte dalta mer med honom sa han.

dem tyckte även att han inte skulle gå i hagen då alla hans skador har kommit därifrån.
Jag tyckte såklart synd om honom så han får gå i en liten liten hage ett par timmar iaf. ensam med skydd runt om & mkt mat.


Började hoppträna mer & han sparkade rätt mkt vissa träningar & mindre mkt andra. (har alltid varit lätt i bakbenen)
Sen blev det bara mer & mer.
Jag menar då riktiga bakutsparkar i serier. kan sparka 3 gånger innan hindret & sen 20 efter t ex. vi provade olika metoder för att få han att sluta. T ex rida på framåt, lägga voltere, jobba han hela tiden, hoppa mkt serier. INGET funkade.
Tillsist så åkte vi in till vet.
Röntgade ryggen, inget som hade någon betydelse.MEN där fanns ngt, men det finns det på ca 90% av alla hästar.
Kiropraktern tog över, hittade små spänningar över allt.Vilket dem sa kunde ha stor betydelse för en så pass känslig & rörlig häst som jag har.
Fick smärtstillande & skulle rida på som vanligt + galoppera mkt & countra honom.rida på lite halvlånga tyglar & "åka" lite häst ett tag.
Även värma ryggen med en vetevärmare innan ridpasset & köpte ett back on track täcke.sparkandet blev värre & han fick tuppspatt dagen efter vet. besöket.
Han sparkade varje dag, (innan var det bara i hoppningen).
När vi skulle tillbaka på återbesök så var den vet. jag skulle ha sjuk så vi fick vänta en vecka till. Under denna veckan började jag rida lite mer Och sparkandet började avlägsna. hoppade serie två gånger också & inget sparkande. Fantastiskt!
Åkte ändå in på återbesöket. där vet tyckte att han hade hoppat tillbaka till samma läge. Dem såg han riden & deras beridare hoppade även upp & kännde på honom. Bockade/ sparkade till en gång när hon kom lite i obalans. Men inte alls som innan.
vet behandlade bakknäet på två ställen även kiropraktern låssade lite i ryggen.
Frågade om tuppspatten & både vet & kiropraktern sa att dem tyckte han hade haft det redan sen innan :crazy:?
Konstigt att både jag, min tränare & alla andra i stallet plötsligt såg det nu om han nu har haft det innan?

vet tyckte jag skulle rida på som vanligt direkt igen, skritta honom i två dagar sen rida på som vanligt igen. Vilket både jag & andra reagerade på. Vill inte rida en häst fullt ut efter en behandling i leden?. skrittade iaf honom en vecka sen började jag rida på igen.
Hästen kändes ofräsh direkt, vilket han inte har gjort innan.
tyckte även att han "hackade" lite i skritten med tuppspatts benet vb.
Min tränare kom ut & kollade på honom. såg ingen direkt hälta därimot en väldigt stel häst. så vi bestämde oss för att rida på & värkligen rida igenom honom i två veckor. antingen så kommer han bli bättre eller så får en hälta komma fram.
Därimot så märkte vi att i galoppen spec höger galopp så låser sig vb.
Har nu ridit igenom honom & galoppen blir bättre & bättre. men därimot så känns det som han haltar/låser sig när man bytar varv i traven. även när jag rider fram så känns han ofräsh.


Tänkte vänta någon vecka till & se hur han är då.
Men min tanke är att det kan ha suttit i VB knä hela tiden vilken har gjort den skadan i vb kota för snart 1,5 år sen? även remont överbenet på hf? vilket även har gjort att han har spänt dig, vilket har resulterat i sparkandet?
vad tror ni?
min tanke är att åka till en helt oberoende vet & förklara att hästen känns ofräsh utan att berätta för mkt & se vad hon/han tror & ser?
Fick tips om att ge han extra mkt b-vitamin för att hjälpa hans bakknä, någon som har något annat tips?

Vad hade ni gjort om detta hade varit eran häst?
Hoppas någon orkar läsa, är kanske något luddigt skrivet. men bara fråga om det ät något ni undrar över.











vet inte om jag orkar mer snart..




detta är en välstammad häst med otroliga gångarter & ett stor hopp med mkt rygg. han är köpt för att ha som tävlingshäst i hoppning.
en häst med mkt nerv som älskar att arbeta.
Det första alla vet. som har sett honom säger att det är en prestations avlad häst & inte hållbarts avlad.



Detta är inte min första unghäst utan jag har ridit in & till hästar i ett par år nu & har kunnigt folk runt mig. tränar för utbildad tränare 1 gång i veckan.
Jobbar även hos en proffesionel hoppryttare.
 
Sv: Pathela/tuppspatt, HJÄLP?

Usch, vilken fruktansvärt jobbig situation!! Har egentligen inte så mycket att komma med, men skulle nog gjort som du funderar på, åka till en annan vet.
Har en häst som har tuppspatt vb, när hon är i full kondition så märker man knappt av det, men däremot så ser man det tydligt när hon inte är igång eller när hon är spänd/kall.
Förutom extra b-vitamin så ger jag henne också e-vitamin, har verkligen funkat super.
Hoppas att det löser sig för din häst!
 
Sv: Pathela/tuppspatt, HJÄLP?

Taack :)
nu får han både msm & glucosamin.
han får även något nervlugnande med mkt b vitamin i.
Kiselgur får han också.
Men ska åka iväg & köpa extra b& e vitamin.
 
Sv: Pathela/tuppspatt, HJÄLP?

Ingen annan som orkar läsa det & komma med något förslag ? :)
 
Sv: Pathela/tuppspatt, HJÄLP?

Är han ultraljudad/röntgad i de ben som har krånglat?

Hur länge red du på smärtstillande, och tolkar jag det rätt att han först blev sämre i ridningen då, och sedan bättre?
 
Sv: Pathela/tuppspatt, HJÄLP?

han är röntgad i alla benen & ryggen.

Han gick på smärtstillande i 10 dagar tror jag.
Han var mkt sämre under denna perioden, men kan också ha varit för att vi ändrade mkt på ridningen. skulle "åka" häst & galoppera mkt & framåt. typ som när man countrar galopp hästar.
 
Sv: Pathela/tuppspatt, HJÄLP?

knapplån!

nu hoppar jag in i denna tråden! jag vet inte om det är tuppspatt som min häst har! det är isåfall enbart i höger bak! och jag märker det bara i uppvärmningen, att han lyfter benet högre.

hästen tävlas i dressyr och ignen domare har kommenterat något.

osäker på om hästen haft det under hela tiden jag haft honom. han fick nämligen en större sårskada på samma ben, insidan av kotan, när jag bara haft honom 1 månad. såret var in till skelettet men hade inte skadat leder eller så. sövdes och syddes. kan det ha uppkommit på grund av detta?

varför får en häst tuppspatt? jag ska köpa loss hästen nu, och undrar nu om jag bör vara orolig för tuppspatten och ha den i åtanke när det gäller pris?

han har rena ben och ingen ömhet eller liknande. märks ej av i hantering, enbart i skritt under uppvärmningen. och märks inte heller varje dag. när han går i hagen så visar han ingenting heller.

vad tror ni? hästen i fråga är snart 18 år. jag har haft honom i snart 3 år, så sårskadan på samma ben fick han alltså också för snart 3 år sedan!

behöver tips och råd, jag är så orolig!!
 

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 814
Senast: iNHALE
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
813
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 185
Senast: JohannaB
·
Ridning Jag red på ridskola från jag var 6 till övre tonåren, under senvår och sommar red vi ofta uteritter, i alla gångarter. Man fick lära sig...
8 9 10
Svar
188
· Visningar
7 537
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp