Patologiska lögnare, Mytomaner.

Men oj, det där låter bekant! Alla miljonerna på schweiziska bankkonton..... Filmregissörerna från USA som vill göra film av hans senaste roman (vilken roman??). Knivspetsen i pannan som gör att han inte längre kan spela gitarr - fastän han egentligen var Uriah Heeps bästa gitarrist..... Att han hade sin döde brors identitet och därför var äldre än vi förstod. Just den personen gick dock inte att konfrontera om man inte ville riskera att få stryk, vilken några fick.
Ja det är svårt att förstå ibland vad det är som driver lögnerna. Man tycker ju ändå att personen borde förstå att lögnerna är orealistiska och att verkligen ingen går på det, men ändå fortsätter det. Sambons kollega har ju både varit i Dubai och köpslagit med oljeshejker å HAs vägnar och haft så många specialjobb åt diverse hemliga underrättelsetjänster att han skulle behövt vara 60+ för att ha hunnit med allt under sin karriär. Det är ju en sak att ljuga om sånt som teoretiskt skulle kunna vara sant, tex att man ärvt pengar eller att man har jobbat på ett visst företag osv, men någonstans går ju gränsen för vad som i teorin är realistiskt.
 
Min bästa vän var tillsammans med en mytoman i många år. Hon fattade aldrig att han var mytoman förrän dom gick isär. Men alla hennes vänner såg igenom honom tidigt och det slutade med att hon inte hade några vänner kvar. Ingen av hennes vänner ville umgås med dom längre. Till och med hans syskon kallar honom för MM som står för mytoman-micke.
 
Knivspetsen i pannan som gör att han inte längre kan spela gitarr - fastän han egentligen var Uriah Heeps bästa gitarrist.....
Den var rejält svår.
Mick Box har varit Uriah Heep's ENDA gitarrist sedan starten 1970 - och de är fortfarande aktiva, och har varit aktiva under hela tiden.

(jo, det finns några till som också spelat gitarr i en del låtar, men då som andra- eller tredjeinstrument)
 
Jag hade en kollega som var mytoman. Han ljög om mest om harmlösa men ack så orealistiska saker som vad han ätit till lunch, att han hade körkort, hur han bodde osv. Dvs saker som är ganska lätta att kolla upp så tillslut trodde man ju inte ett ord på honom. Min teori är att han ville hävda sig men det gjorde ju bara att ingen orkade med honom istället.
 
Jag undrar fortfarande hur man hanterar ett sånt här problem. Det är inte SÅ himla lätt att vara spikrak och säga att -Det där tror jag inte på, du luras! Eller nåt liknande. Man är oftast lite för artig för det. Eller blir lite ställd. Och sen bara rullar det vidare och mytomanen får lön för mödan när ingen protesterar.

Jag har faktiskt (...) en person i mitt liv som kanske inte hittar på helt nya saker MEN som saltar sina äventyr så till den milda grad att de är helt orimliga. Ideligen. Jag vill inte ställa honom mot väggen utan låter honom hållas fast jag inte direkt oh:ar och aaah:ar heller. Det är svårt. Han menar dessutom att han har en obotlig sjukdom som han överlevt längre än läkarvetenskapen trott var möjligt - men hur vet jag om det kanske är sant?!? Att tvivla på en sån sak kan ju vara väldigt fel om personen faktiskt dras med eländet...
 
Efter att ha tittat på två föreläsningar så är jag benägen att tro att personerna är drabbade av sin mytomani. De har nog inte förmågan att skilja sanning från lögn. Ord är i deras värld till för att påverka andra och inte till för att beskriva sanningen.
Den här berättelsen är verkligen intressant.
En mytoman som har slutat att ljuga.
https://www.allas.se/relationer/sandra-var-mytoman-inser-nu-hur-sjuk-jag-var/136009
Vilken bra artikel.
 
Jag undrar fortfarande hur man hanterar ett sånt här problem. Det är inte SÅ himla lätt att vara spikrak och säga att -Det där tror jag inte på, du luras! Eller nåt liknande. Man är oftast lite för artig för det. Eller blir lite ställd. Och sen bara rullar det vidare och mytomanen får lön för mödan när ingen protesterar.

Jag har faktiskt (...) en person i mitt liv som kanske inte hittar på helt nya saker MEN som saltar sina äventyr så till den milda grad att de är helt orimliga. Ideligen. Jag vill inte ställa honom mot väggen utan låter honom hållas fast jag inte direkt oh:ar och aaah:ar heller. Det är svårt. Han menar dessutom att han har en obotlig sjukdom som han överlevt längre än läkarvetenskapen trott var möjligt - men hur vet jag om det kanske är sant?!? Att tvivla på en sån sak kan ju vara väldigt fel om personen faktiskt dras med eländet...
Jag försöker att inte lägga energi på det utan nickar bara lite kort åt berättelserna. Jag ställer inga följdfrågor eller ger någon vidare uppmärksamhet utan bara så pass att personen förstår att jag hörde vad h*n sa men bryr mig uppenbarligen inte. Jag tänker att en person som ljuger på det sättet gör det för att få bekräftelse och uppmärksamhet och att då ge dem det kommer spä på ljugandet ytterligare och historierna kommer bara bli värre och värre.
 
Jag undrar fortfarande hur man hanterar ett sånt här problem. Det är inte SÅ himla lätt att vara spikrak och säga att -Det där tror jag inte på, du luras! Eller nåt liknande. Man är oftast lite för artig för det. Eller blir lite ställd. Och sen bara rullar det vidare och mytomanen får lön för mödan när ingen protesterar.
Vad jag har läst och hört är mytomaner ofta väldigt osäkra personer och jag tror inte det är till något gott syfte att avslöja dom hela tiden eller påpeka alla lögner. Dom kanske har det som ett försvar av något slag. Det bästa är nog tror jag att bara försöka gå vidare och inte notera så mycket det dom säger så att man inte spär på det iallafall.

Trots allt vad jag förstått det som så är det inte alltid dom ljuger och har sig av mening på det sättet som "vanliga" människor ljuger.
 
Men hur går man till väga? Om personen går i försvarsställning och hela situationen blir till en jättekonflikt?
Ja det är ju här som jag befinner mig.
Jag har inga problem med att konfrontera vad gäller mitt mod. Men jag är inte säker på att det är det bästa sättet att få till den typ av samarbete som vi ändå måste ha oavsett om vi vill det eller inte.
 
Hur hade du velat att omgivningen hanterat det medan det pågick?
Avslöjande?
Ignorerande?
Medjamsande?

Jag har någon sorts känsla av att det inte är bra att jamsa med.

Alltså jag hade nog mått väldigt dåligt om någon konfronterade mig. Det hände väl iofs att jag ifragasattes (har du veeeeerikligen ätit hos en kompis) av min mamma och sådär men det var ingen som liksom enträget försökte "sätta dit" mig. Och det var väldigt skönt. Eller jo, blev iofs vid ett tillfälle utsatt för någon slags intervention av min yogalärares fru. Hon pluggade till psykolog och tyckte väl att hon gjorde en god gärning eller nåt. Minns att hon ville prata med min mamma (som också råkar vara psykolog) vilket resulterade i att jag gick hem och pluggade ur alla telefoner. Höll på så ett bra tag, och drog ur telefonsladdarna hemma så fort morsan satt i dom igen. Hon måste ju ha undrat vad jag höll på med.
 
Mer exakt adress? Att lyssna på?
Att titta på.
Gå in på UR Play, antingen via web på ur.se eller med appen. Jag använde appen då jag ville se på TV via Chromecast. Sedan söker du på "psykopat" och får upp ett val där du väljer program. Det finns 3 st och den med en Powerpoint bild är nog bäst att börja med.
 
Jag hade en kollega som var mytoman. Han ljög om mest om harmlösa men ack så orealistiska saker som vad han ätit till lunch, att han hade körkort, hur han bodde osv. Dvs saker som är ganska lätta att kolla upp så tillslut trodde man ju inte ett ord på honom. Min teori är att han ville hävda sig men det gjorde ju bara att ingen orkade med honom istället.
Precis som kompisens ex. Hon köpte allt han sa, men alla andra såg rakt igenom honom. Blev en chock när hon kom på det när dom gick isär
 
Mer exakt adress? Att lyssna på?
Jag har letat mig blå efter den jag såg men jag gissar att den gått ut. Jättesynd!!! Hittade den här istället; https://urplay.se/program/215068-ur-samtiden-hjarndagen-2019-psykopati-hjarnan-och-brott

också mkt intressant och bra och tangerar verkligen ämnet och kan ge mkt på vägen men den andra var mer specifik och höll på ca 1 timme. Jag ska googla runt lite och återkommer om jag hittar den. Den fanns att se förra terminen då vi tittade på den på jobbet. Gissar att det var på jullovet.
 
Hur fungerar de egentligen?
Ljuger de av bara farten om allting eller ljuger de bara för att uppnå fördelar?
Ibland så verkar det som om vissa människor inte ens orkar hålla reda på sanningen så de ljuger ihop något bara för att ha något att säga.
Du tänker på politiker gissar jag. För att vinna egna fördelar även om det efter ett tag säkert går på rutin för många av dem.
 
Du tänker på politiker gissar jag. För att vinna egna fördelar även om det efter ett tag säkert går på rutin för många av dem.
Nej det handlar om människor som jag möter i min vardag. Det är personer som jag måste hantera och förhålla mig till på något vis alldeles på egen hand.
 

Liknande trådar

Samhälle Jag blir så förtvivlad att ingenting händer. Parisavtalet 1.5 temperaturökning är helt orealistiskt. Fler och fler länder producerar mer...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
4 188
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 602
Senast: Lhas
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 471
Senast: fejko
·
  • Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 596
Senast: Tofs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Den siarlösa ulvleken
  • Snorklingstråden
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp