Bukefalos 28 år!

Paus från facebook

Texaz

Trådstartare
Någon som tagit paus från FB och andra sociala medier?
Funderar på att helt sonika logga ut en period, då jag tycker att jag irriterar mig för mycket på inlägg, och får så mycket negativt i mitt flöde.
Ni som tagit en time out, hur upplevde ni det? Var det negativt, dvs missade ni mycket?
För- och nackdelar?
 
Jag avinstallerade Facebook och messenger 2017, och det var och är fortfarande en känsla av befrielse. Använder Instagram men följer bara såna som inte ger mig stress och hjärnbryt. Att jag tog bort messenger var väl det som gjorde att vissa slutade kommunicera med mig, andra ringer mig, och/eller använder vanliga sms eller använder whatsapp för att fortsätta hålla kontakt. Jag har inte ens lösenordet kvar för Facebook eller messenger, men är fortfarande inloggad på en laptop jag har så ibland kan jag gå in på Facebook eller messenger om jag har specifikt anledning att gå in där. Har ett gäng olästa mess, och tusentals notifikationer jag inte bryr mig om.
Jag frågade I våras en fd bukefalist hur det var med hen och fick svaret:
"du får gå in på min profil och läsa, jag orkar inte ta allt här". Eh, nej. Jag har scrollat och läst färdigt på Facebook och kan man inte kommunicera direkt så får det faktiskt vara.
Twitter kollar jag bara av, postar inget där heller.
Jag känner en stor lättnad i mitt liv av att inte ständigt bli matad med andras liv på Facebook. Sååå skönt! Sen är ju buke ett socialt media också, men här har jag och andra användare ändå integriteten kvar. Och som sagt, instagram, jag tycker om fina bilder, att titta på och att posta, struntar i allt annat privat geggamojs.
 
Jag tog en paus för några månader sen då jag tyckte att jag mest kollade om vissa personer som jag skrivit med var inne(som jag väntade svar från) och blev irriterad på mig själv.
Det enda som var negativt var att jag inte riktigt hängde med på jobbets facebook, där vi kommunicerar med varandra men det var verkligen det lilla. Brukade kolla när jag kom hem på kvällen på datorn.
Men annars var det bara positivt, man hamnar inte i det där slöskrollandet som jag lätt gör annars istället för att göra något vettigt!
Jag raderade alla appar när jag gjorde det.
Annars kan man ju ställa in så man bara kan använda sociala medier en viss tidsbegränsning varje dag (iallafall på Iphone). Det kanske är ett alternativ?
 
Någon som tagit paus från FB och andra sociala medier?
Funderar på att helt sonika logga ut en period, då jag tycker att jag irriterar mig för mycket på inlägg, och får så mycket negativt i mitt flöde.
Ni som tagit en time out, hur upplevde ni det? Var det negativt, dvs missade ni mycket?
För- och nackdelar?
Jag har tagit timeout, kände inte att jag missade något alls, var snarare rätt skönt att ta en paus.
Nu gör jag så att om jag irriterar mig på något antingen väljer jag att sluta följa den vännen, men vi är fortfarande vänner, några har jag satt paus på i 30 dagar för att slippa se deras inlägg.
 
Någon som tagit paus från FB och andra sociala medier?
Funderar på att helt sonika logga ut en period, då jag tycker att jag irriterar mig för mycket på inlägg, och får så mycket negativt i mitt flöde.
Ni som tagit en time out, hur upplevde ni det? Var det negativt, dvs missade ni mycket?
För- och nackdelar?
Jag tog en paus från Facebook 2010, och har det fortfarande. Jag har Instagram anonymt, har inga vänner utan följer hobbys och offentliga personer.

Fördelen är är att jag slipper allt hets, om jag ska bli vän med den eller den och fundera på vad jag ska lägga upp.

Nackdelen är att jag tycker Facebooks köp- och säljsidor verkar bra.

Är ganska övertygad att jag personligen mår bättre utan att se folks uppdateringar.
 
Någon som tagit paus från FB och andra sociala medier?
Funderar på att helt sonika logga ut en period, då jag tycker att jag irriterar mig för mycket på inlägg, och får så mycket negativt i mitt flöde.
Ni som tagit en time out, hur upplevde ni det? Var det negativt, dvs missade ni mycket?
För- och nackdelar?

Jag är ganska sparsamt på facebook. Jag läser och kan kommentera och skriva i grupper, men uppdaterar väldigt sällan min egen status eftersom jag tycker att det känns rätt bajsnödigt.
 
Någon som tagit paus från FB och andra sociala medier?
Funderar på att helt sonika logga ut en period, då jag tycker att jag irriterar mig för mycket på inlägg, och får så mycket negativt i mitt flöde.
Ni som tagit en time out, hur upplevde ni det? Var det negativt, dvs missade ni mycket?
För- och nackdelar?
Jag tog en paus när jag bytte namn, men skapade sedan ett nytt konto med typ nästan inga vänner, men av anledningen att jag har ett par FB grupper som hjälper mig mycket med mina hobbies. Avföljer nästan alla jag är vän med så att jag slipper se deras privatliv.
 
Jag har pausat fb sedan ett drygt år och det enda jag känner att jag missar ibland är den lokala köp och sälj gruppen. Men ökad sinnesfrid överväger. Messenger använder jag fortfarande och tycker om.
Insta har jag kvar och följer och använder sporadiskt.
 
5 år utan Facebook nu. Kontot finns kvar men det är inaktiverat, mest för att jag har en del bilder där som inte finns någon annanstans och jag ej kommit mig för att spara ned dom.
Har messenger men fritt från mitt Facebook-konto, används dock inte så ofta.
Instagram räcker gott och väl för mig och min sinnesfrid :)
 
Jag är sådär halvaktiv på fb.

Det har inte fallit mig in att ta en paus eftersom jag inte känner något behov av att kolla fb.

Mycket beror nog på att jag har så få vänner- ett 50-tal. Endast sådana som jag umgås med IRL, eller skulle vilja umgås med. Samt nån som jag har anknytning till.

Följdaktligen slipper jag uppdateringar om barnens framsteg och fester, Om skitnödiga saker som inte intresserar mig.
De jag har på vänlistan är sådana vars liv och göranden jag verkligen vill följa.
Har inte så många grupper heller och har slagit av aviseringar på de flesta. Söker upp om det är något jag verligen vill kolla.

Jag har fattat det som att de som vill ta paus gör det för att det fins så mycket att läsa. Det gör det inte på min fb. :)
 
Använder i princip Facebook enbart till köp och sälj nu för tiden, och messenger då, men är sällan inne och bläddrar i flödet.

Gått över mer och mer på Instagram, men även där är jag inte lika aktiv längre. Känner mig lite trött och less just nu på sociala medier och internetbantar.

Förutom buke då! :love::p
 
Är sådär halvaktiv på fb. Skriver sällan några inlägg . Kollar mest och uppdaterar jag något så är de positivt eller som nu sist sitter på akuten .... Instagram används lite då och då.
 
Jag tog en paus från Facebook 2010, och har det fortfarande. Jag har Instagram anonymt, har inga vänner utan följer hobbys och offentliga personer.

Fördelen är är att jag slipper allt hets, om jag ska bli vän med den eller den och fundera på vad jag ska lägga upp.

Nackdelen är att jag tycker Facebooks köp- och säljsidor verkar bra.

Är ganska övertygad att jag personligen mår bättre utan att se folks uppdateringar.
Funderar du aktivt på vad du ska lägga upp på Facebook? 🤔 varför det?
 
Någon som tagit paus från FB och andra sociala medier?
Funderar på att helt sonika logga ut en period, då jag tycker att jag irriterar mig för mycket på inlägg, och får så mycket negativt i mitt flöde.
Ni som tagit en time out, hur upplevde ni det? Var det negativt, dvs missade ni mycket?
För- och nackdelar?
Jag har inte tagit paus helt, men verkligen dragit ner på hur aktiv jag är på nätet. På Facebook chattar jag med vänner och kollar ibland några få grupper. Jag har ingen fb-app på mobilen heller utan är nåbar där enbart när jag väljer att sitta vid datorn på fritiden. Det är mycket skönt. Missar inget, men behöver inte vara ständigt nåbar och behöver inte se allt möjligt ointressant.
 
Jag funderar på det!
Har ingen Facebookapp längre och brukar logga ut så att det krävs att jag gör ett aktivt val - logga in med lösenord och allt - för att ta mig in igen.
Tidigare i somras hade jag avgiftat mig rätt bra, men har nu när jag tänker på det har jag nog börjat logga in mer frekvent igen 🤔

Usch
 
Någon som tagit paus från FB och andra sociala medier?
Funderar på att helt sonika logga ut en period, då jag tycker att jag irriterar mig för mycket på inlägg, och får så mycket negativt i mitt flöde.
Ni som tagit en time out, hur upplevde ni det? Var det negativt, dvs missade ni mycket?
För- och nackdelar?
Kan inte ta någon paus eftersom jag aldrig fattat grejen med fb. Har ett fåtal vänner och går in på FB när jag ska leta rätt på någon saftig danskurs. Däremot kör jag med omvänd snobbism och gör mig lustig över dem som ägnar tid åt att berätta för alla och envar över deras präktiga liv. Tex om jag gör något riktigt duktigt typ klipper gräset, tvättar fönstren och sen lagar något smarrigt och dricker lite alkohol till så om någon ringer så säger jag att jag haft en fb dag. Eller det är är en riktigt fet FB status som givit många lajks. Skapa lugn i livet- skippa nyheter, inget FB, Instagram eller Twitter inget onödigt lyssnade på radio. Mitt hälsorips
 
Någon som tagit paus från FB och andra sociala medier?
Funderar på att helt sonika logga ut en period, då jag tycker att jag irriterar mig för mycket på inlägg, och får så mycket negativt i mitt flöde.
Ni som tagit en time out, hur upplevde ni det? Var det negativt, dvs missade ni mycket?
För- och nackdelar?
Jag har löst det genom att redigera flödet istället. Om någon lägger ut sånt jag irriterar mig på så avföljer jag eller döljer deras inlägg i inställningarna, så slipper jag se det. Samma på Insta. Funkar jättebra! Har ingen lust att sluta använda sociala media, tycker det är kul och får en del info jag behöver där, så synd att vara av med.
 
Jag skulle inte kunna skippa FB, är där jag ser vad som händer i stan. Events för utställningar, workshops, föreställningar, kurser, fester osv. Skulle missa en massa jag vill vara med på om jag inte hade FB.
 

Liknande trådar

L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 179
Senast: LiviaFilippa
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 821
Senast: Grazing
·
  • Artikel
Dagbok TW: Vikt, självhjälp, klyschor, detaljrikedom Det har hänt flera gånger på kort tid att jag har skrivit ett inlägg på Bukefalos och...
2
Svar
27
· Visningar
3 030
Senast: Yeah but
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 436
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp