Pavlovs lilla hundvalp!

Status
Stängd för vidare inlägg.

mian1

Trådstartare
Bebisar har ju reflexer och sånt redan från början. Så att de kan suga i sig mat osv.
Min bebis orkade inte suga i sig mat själv så jag fick pumpa och mata med kopp eller nappflaska. Nu ska hon prova själv så att det ska gå att amma och jag inte måste sitta fastsugen i mejerimaskinen hela dagarna. Det funkar inget vidare för hon bara somnar och är allmänt ointresserad. Nappflaskan funkar däremot bra. Först trodde vi att det var för att hon är lat. Det är ju lättare att suga på nappflaska. Nu har vi kommit på att hon inte blir ätsugen om hon inte hör pumpmaskinen! Så fort vi startar maskinen så börjar hon smaska i sömnen och snart vaknar hon och gnyr efter käk. Sen kan jag antingen utfodra med flaska eller med bröst och bebin äter.

Kan man vänja henne av vid sin betingning så att hon blir hungrig även utan att höra pumpen? Den kostar ju ändå 11:-/dag att hyra...
 
Sv: Pavlovs lilla hundvalp!

Det kommer att lösa sig med tiden.

Men du, ta och prova med att spela in ljudet på ett kasettband.
Om du kan spela upp bandet för henne sedan, så fungerar ju det också.
Tips är ju att prova INNAN du lämnar tillbaka pumpen.

Det är ju dessutom bra att veta helt säkert att hon hör, tänk possitivt!
Hon är ännu så liten att allt ännu inte har stabiliserat sig.
Vänta du tills att hon blir månaden gammal, då kommer det INTE att behövas någon pump för att få henne att äta.
Hon kommer att VRRRRÅÅÅÅLAAAA efter käk alldeles av sig själv.
Lillan är ännu ny i världen, så det är litet svårt för henne att få till det.
 
Sv: Pavlovs lilla hundvalp!

...det finns dom som skulle betala 1100 om da´n för att kunna få styra NÄR bebin vill äta :smirk:

Vila och njut :D
 
Sv: Pavlovs lilla hundvalp!

Nu har jag ingen koll på hur pumpmaskinen låter men har ni inget annat redskap som låter liknade? Typ damsugare, elvisp osv, det gäller att vara uppfinningsrik! Men antagligen så kommer hon, när hon har fått iordning vikt och börjat vakna till för omvärlden att skrika när hon är hungrig och då spelar det ingen som helst roll om det är knäpptyst eller om det står en bulldozer brevid! ;)
Skönt att det fungera med ammningen för det blir lätt lite ångest över den!
 
Sv: Pavlovs lilla hundvalp!

*skrattar* Som erfaren "mjölkkossa" (har ju pumpat sammanlagt ca 7 månader till mina 2 barn) kan jag berätta att pumpen låter INTE som nån dammsugare eller elvisp... Den fungerar så att den suger och släpper taget lite liknande det sätt som barnet gör när det ammas, fast med lite lägre frekvens.

Att spela in ljudet på band låter däremot som en toppenidé! :)
Jag öksnar att jag hade haft ett såpass enkelt problem. :mad:
 
Sv: Pavlovs lilla hundvalp!

Det är inte så att hon tycker att nappflaskan är lättare att få tag om? Mitt ena barn hade svårt att få i sig mat från mina bröst (och hon var också för tidigt född och rätt liten). Jag provade då att sätta på ett "plastskydd" som egentligen ska användas när man har såriga bröstvårtor, men det skyddet gjorde att hon fick bättre tag och kunde äta direkt från mig i stället för att vi skulle hålla på att pumpa.

Dessa skydd finns på apoteket och kostar inte speciellt mycket, kanske värt att testa iaf?
 
Sv: Pavlovs lilla hundvalp!

Ni får väll lära henne ett NYTT ljud *klickerträning* :D , när det är dags för käk! Samtidigt som du sätter igång pumpen så att hon hör den, så börjar du att göra ett annat bättre valt ljud, snart spelar det ingen roll om det är det nya ljudet eller pumpen så kommer hon att böra dregla som Pavlovs jyckar :idea: !
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp