Pedagogiska och/eller normkritiska saker till barnen?

DeadSerious

Trådstartare
Jag är ute efter tips på diverse pedagogiska, normkritiska eller på annat sätt bra saker till barn. Leksaker, böcker, you name it. Vad finns det för bra grejer egentligen?

Ange gärna vilken ålder (på ett ungefär) det du tipsar om lämpar sig till 🙂
 
Jag är ute efter tips på diverse pedagogiska, normkritiska eller på annat sätt bra saker till barn. Leksaker, böcker, you name it. Vad finns det för bra grejer egentligen?

Ange gärna vilken ålder (på ett ungefär) det du tipsar om lämpar sig till 🙂

Böcker från Olika förlag, finns från pekboksåldern och enstaka upp till tonåren. Jag har inte läst alla förstås, men tillräckligt många för att våga ge en generell rekommendation och säga att det är böcker med (som lägst rimligt) litterära kvaliteter och ett normkritiskt förhållningssätt. Det finns andra förlag som brukar komma upp i samma diskussioner men jag tycker inte de har en chans i jämförelse (och deras böcker, liksom många andra enskilda böcker som brukar nämnas när man efterfrågar genusokej böcker, har ofta utgångspunkten ”Pelle blir retad för *tjejsak*, men till slut förstår alla att det är fel”. Jämförelsevis säger Olika-böckerna ”Pelle älskar *tjejsak*! En dag, så blablabla...”, dvs man har tagit sig bortom att själva attributet i sig utgör historien).

”Världens viktigaste bok”, om kroppen och knoppen... från 8 år och uppåt.

Prenumeration på gamla hederliga Kamratposten, från 8 år och uppåt.

Plusplus, finns i olika storlekar = för olika åldrar, passar från 3 år och åtminstone upp till och med lågstadiet. Dagens motsvarighet till vad Lego var när vi var små!

Pärlor och pärlplattor. Googla pixel art eller pixel art 3D och hitta tusen exempel på vad man kan göra! Ålder beror på hur avancerade saker man vill göra.

Annars är Brio builder en väldigt bra konstruktionsleksak för typ 3-7-åringar, nu var det ett tag sedan det var aktuellt för mig att köpa men jag vill minnas att det finns både mer styrda (”bygg det här!”) och mer fria set att köpa.

Lego finns både bra och dåligt, generellt sett är både Duplo och Platmobil bättre men det beror ju lite på vilken typ av lekar barnet gillar också.

Sedan finns det väl ett gäng alternativa dockor, både av bebisdocktyp och Barbiedockstyp, men jag har inte haft något barn som varit så intresserat av docklekar med den typen av dockor så där har jag sämre koll. Däremot har vi hus och prylar från skogsfamiljerna/Sylvanian families för dockhuslek, det är generellt sett fina saker!
 
Jag är ute efter tips på diverse pedagogiska, normkritiska eller på annat sätt bra saker till barn. Leksaker, böcker, you name it. Vad finns det för bra grejer egentligen?

Ange gärna vilken ålder (på ett ungefär) det du tipsar om lämpar sig till 🙂

Vill man få duplo att vara längre finns en kulbana av Hubelino som är kompatibel med duploklossarna. Mycket matte och fysik i det. Kul även för föräldrar, både jag och sambon har fortsatt bygga när barnet tröttnat 😁

Smartmax är magnetiska stavar och kulor i storlek att en ettåring kan hantera dem med lite övervakning.

Jovoplattor byggde vi mycket med i låg och mellanstadiet, funkar säkert för lite mindre barn också.

Vi lånade en bok på biblioteket om en pojke klädd i klänning som lär sig cykla. Tror den hette "Eddie cyklar".
 
Tusen tack till båda er som tipsat! Jag har hemskt dålig koll och kände inte till en enda av produkterna ni tipsade om (förutom Kamratposten då... ;)), så jag har fått många nya idéer! Tack!

Fortsätt gärna tipsa! Min unge fyller strax 1 år, så han är för liten för det mesta än så länge, men tiden går snabbt och det är väl nu i juletider (han fyller dessutom år i början av januari) mina tankar väckts av alla som undrar vad han vill ha i present. Det blir ju sanslösa mängder presenter (även om jag meddelat att folk inte behöver ge någonting, eller kan sätta in lite pengar på hans sparkonto istället) och då tänker jag att jag åtminstone kan försöka önska lite vettiga grejer åt honom, både i år och kommande år (så ta absolut inte hänsyn till hans nuvarande ålder när ni tipsar! Jag sparar alla bra tips inför framtiden, dessutom kan ju andra ha nytta av tipsen :up:).

Känner jag mig själv rätt så kommer denna tråden bli väldigt kontraproduktiv dock, då det högst sannolikt kommer sluta med att jag hittar en massa bra grejer som han absolut måste ha och som jag därmed köper själv till honom så att han får ännu mer presenter istället... :grin:
 
Det finns flera olika robotar som ska lära barnen enkel programmering t.ex. blue-bot. Själv tycker jag de är ganska dyra 800-900kr, men det finns ett billigare alternativ. Ett brädspel som heter Robot Turtles som som lär barnen ungefär samma sak. Vi har haft roligt med Robot Turtles ifrån 4 år.
 
Det finns flera olika robotar som ska lära barnen enkel programmering t.ex. blue-bot. Själv tycker jag de är ganska dyra 800-900kr, men det finns ett billigare alternativ. Ett brädspel som heter Robot Turtles som som lär barnen ungefär samma sak. Vi har haft roligt med Robot Turtles ifrån 4 år.

Blue-bot var ju superfräck! Det gör mig inte så mycket att det kostar lite mer, jag köper hellre någon enstaka dyr (och bra) grej än "massa skit". Däremot är jag tveksam till om jag vill låna ut min laptop till honom, så i så fall blir jag nog så illa tvungen att införskaffa en iPad till honom vilket jag egentligen hade tänkt undvika. Och då blir det ju plötsligt en VÄLDIGT dyr grej ;) å andra sidan trillar jag säkert dit och köper en iPad till honom ändå när jag blir för trött för att hålla på principer (och så finns det ju faktiskt en hel del vettiga appar för barn vad jag förstått...). Får ta den diskussionen med mig själv när han börjar närma sig lämplig ålder! Jag sparar idén i alla fall. Tusen tack! :bow:

Tillägg: Nu styr jag min egna tråd OT, men jag började googla lite. Är det någon som förstår sig på sådant som vet om Blue-bot är kompatibel med surfplattan Denver Kidz? En sådan skulle jag nog kunna sträcka mig till att han kan få så småningom... :p
 
Senast ändrad:
Min unge får alla sorters leksaker (och ja alldeles för många). Dvs jag ser till så det finns dockor, bilar, gosedjur osv.

Han älskar fordon över allt annat (ingen stor överraskning, det gör pappan också och vi har flera bilar, lastmaskiner osv) och han gillar att mata djur och pyssla.

Nu när han närmar sig två får han sånt man man bygga vidare på, brio tåg och duplo, det är praktiskt att önska av andra också, finns ju i alla prisklasser.

Jag försöker alltså erbjuda bredd.

Böcker har vi många, prenumerar på paket från Olika (och Goboken).
 
Jag har köpt sagoboken "sagor för pojkar som vågar vara annorlunda" till grabbarna hemma. Hoppas att den är bra.

Skulle vilja ha en sagobok som inte är nischad på kön (finns ju godnattsagor för rebelltjejer också) utan som belyser personens styrka att vara sig själv.
 
På programmeringstemat finns också Fisher Prices Code-a-pillar. Det är en larv man bygger ihop av delar där var del representerar en uppgift, framåt, höger, vänster etc. Lite billigare än bluebot, 600:- ligger de på men mer begränsade. Man kan bara bygga kod i längd och variation med de delarna man har. De riktar nog sig till en lite yngre publik.
 
På programmeringstemat finns också Fisher Prices Code-a-pillar. Det är en larv man bygger ihop av delar där var del representerar en uppgift, framåt, höger, vänster etc. Lite billigare än bluebot, 600:- ligger de på men mer begränsade. Man kan bara bygga kod i längd och variation med de delarna man har. De riktar nog sig till en lite yngre publik.

Tack! Jag har en ohälsosam dragning till alla leksaker som ser ut som djur - mitt barn har inte en enda docka eller bil, bara en himla massa djur i olika former... Fast han har faktiskt en humla med hjul som nästan kan räknas som en bil! :D och jag har tänkt köpa Rubens Barn/Little Rubens (på tal om dyrt....) till honom när han blir lite större, så då får han ju någon docka också. Vad jag skulle komma till var i alla fall att den var supersöt och skrivs upp på min lista över potentiella framtida presenter!
 
Tack! Jag har en ohälsosam dragning till alla leksaker som ser ut som djur - mitt barn har inte en enda docka eller bil, bara en himla massa djur i olika former... Fast han har faktiskt en humla med hjul som nästan kan räknas som en bil! :D och jag har tänkt köpa Rubens Barn/Little Rubens (på tal om dyrt....) till honom när han blir lite större, så då får han ju någon docka också. Vad jag skulle komma till var i alla fall att den var supersöt och skrivs upp på min lista över potentiella framtida presenter!

Rubens-dockorna kan man hitta på Tradera också :)
 
Tusen tack till båda er som tipsat! Jag har hemskt dålig koll och kände inte till en enda av produkterna ni tipsade om (förutom Kamratposten då... ;)), så jag har fått många nya idéer! Tack!

Fortsätt gärna tipsa! Min unge fyller strax 1 år, så han är för liten för det mesta än så länge, men tiden går snabbt och det är väl nu i juletider (han fyller dessutom år i början av januari) mina tankar väckts av alla som undrar vad han vill ha i present. Det blir ju sanslösa mängder presenter (även om jag meddelat att folk inte behöver ge någonting, eller kan sätta in lite pengar på hans sparkonto istället) och då tänker jag att jag åtminstone kan försöka önska lite vettiga grejer åt honom, både i år och kommande år (så ta absolut inte hänsyn till hans nuvarande ålder när ni tipsar! Jag sparar alla bra tips inför framtiden, dessutom kan ju andra ha nytta av tipsen :up:).

Känner jag mig själv rätt så kommer denna tråden bli väldigt kontraproduktiv dock, då det högst sannolikt kommer sluta med att jag hittar en massa bra grejer som han absolut måste ha och som jag därmed köper själv till honom så att han får ännu mer presenter istället... :grin:

Till en ettåring skulle jag önska duplo om jag inte hade andra idéer :). De kan ju inte bygga med det (än) förstås men mina barn har tyckt att det varit spännande ändå, särskilt djuren, dockorna och en ”bladgrej” som min niomånaders nog gnager på dagligen för närvarande :D
 
Skulle vilja ha en sagobok som inte är nischad på kön (finns ju godnattsagor för rebelltjejer också) utan som belyser personens styrka att vara sig själv.
Den här är inte nischad på kön :).

9781787476523.jpg
 

Liknande trådar

Övr. Barn Som rubriken lyder: vad får ditt/dina barn i julklapp av dig/er i år? Brasklapp: Vill man så får man gärna berätta hur man resonerar...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
5 511
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
744
Senast: Rosett
·
L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 107
Senast: LiviaFilippa
·
Övr. Barn Jag har en son och vi har varit på fyraårskontroll på BVC. Jag känner att jag begriper inte detta: Fungerar det på "alla" fyraåringar...
2
Svar
36
· Visningar
3 190

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • bandage på katt
  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp