Peder blev av med körkortet – fast för fortkörning

Ja alla som behöver körkortet i tjänsten kan påtala det.

Det kan förkorta indragningen därför att man kan förlora jobbet och troligen får gå hemma utan lön = dubbel bestraffning.

(Men man kan ju tycka att man ska vara lite extra rädd om körkortet när man är beroende av det.)
Jag vet att det är såhär men tycker att det är så fel så fel. Man ska inte kunna bryta mot lagen och sedan hävda att om man får sedvanlig påföljd så ger det (för) långtgående konsekvenser. Det är banne mig inte okej att vi har yrkeschaufförer som kommer undan på det viset. Det här speglar så tydligt att bete sig illa i trafiken fortfarande ses som något som är okej och att nollvisionen bara är fina ord på ett papper. Vad hände med att alla är lika inför lagen? Bryt inte mot lagen om du inte vill riskera påföljden. Det är inte svårare än så.
 
Så alla som kör bil i tjänsten kan dra det kortet och sedan få lindrigare straff?
Det är böter eller fängelse som är straffet för trafikbrottet.
Återkallelse av körkortet är inte ett straff. Det handlar om en bedömning av om du är lämpad att köra ute på vägarna, trafiksäkerhet etc. I mycket myndighetsutövning ingår det som ett eller annat element att värdera om konsekvenserna för individen blir oproportionerliga.
Det vägs in andra saker också, räcker inte bara med att använda bil i jobbet. Beror t.ex. på vilka möjligheter till alternativa lösningar som finns och om du har en tidigare historik att inte sköta dig i trafiken.
 
Jag vet att det är såhär men tycker att det är så fel så fel. Man ska inte kunna bryta mot lagen och sedan hävda att om man får sedvanlig påföljd så ger det (för) långtgående konsekvenser. Det är banne mig inte okej att vi har yrkeschaufförer som kommer undan på det viset. Det här speglar så tydligt att bete sig illa i trafiken fortfarande ses som något som är okej och att nollvisionen bara är fina ord på ett papper. Vad hände med att alla är lika inför lagen? Bryt inte mot lagen om du inte vill riskera påföljden. Det är inte svårare än så.
Men det är inte specifikt för yrkeschaufförer. Om man bor så man inte kan ta sig till mataffären utan bil eller om man av medicinska skäl har svårt att transportera sig på annat sätt kan det också vara behov som påverkar bedömningen.
Likhet inför lagen är inte att alla ärenden ger samma slutresultat, men att de bedöms efter samma kriterier och på samma grunder. På det stora hela så tror jag det stämmer att en 22-åring som buskör som hobby har större risk att bryta mot trafikreglerna igen än en mjölkbilsförare som har 20 prickfria år bakom sig.

Även vid straffmätning i domstol så kan att du är förstagångsförbrytare, förmildrande omständigheter knutna till händelseförloppet och andra konsekvenser (ex. om du blir sparkad från din tjänst av samma orsak) vägas in. Så det är inte utan bedömningsutrymme där heller (om man nu vill jämföra som om det vore avsett som ett straff)
 
Va skönt att läsa att det inte verkar va någon här som tycker synd om honom, att han blivit av med körkortet.

Jag är själv väldigt beroende av mitt körkort i jobbet, även om jag nu ev skulle få ”lindrigare” straff, varför ens ta risken från början? En eller flera månader utan inkomst skulle va ödesdigert för mig, så inte ens värt risken oavsett hur bråttom jag nu skulle ha.
 
Jag har oxå fått lindrigare straff när det var fler punkter jag felade på fast jag inte är yrkeschaufför, tack vare anförande 🙈

(ingen alkohol el droger osv inblandade)
 
46 km över hastighetsgränsen är inget misstag eller lite slarv. Det är medvetet beslut. Om man är rädd om sitt körkort och är beroende av det för sin försörjning, så beter man sig inte så jäkla dumdristigt. Får det så ödesdigra konsekvenser så får man banne mig hålla sig inom gränserna.
Jag tycker det är helt sjukt att vi har "straffrabatten". Det är ju att sända signalen "så här får du absolut inte göra, fast nu tycker vi synd om dig så då ser vi mellan fingrarna ändå".

För att inte tala om vilka RISKER sådana här vansinnesfärder för med sig. Idioti!
 
46 km över hastighetsgränsen är inget misstag eller lite slarv. Det är medvetet beslut. Om man är rädd om sitt körkort och är beroende av det för sin försörjning, så beter man sig inte så jäkla dumdristigt. Får det så ödesdigra konsekvenser så får man banne mig hålla sig inom gränserna.
Jag tycker det är helt sjukt att vi har "straffrabatten". Det är ju att sända signalen "så här får du absolut inte göra, fast nu tycker vi synd om dig så då ser vi mellan fingrarna ändå".

För att inte tala om vilka RISKER sådana här vansinnesfärder för med sig. Idioti!
Det håller jag fullt med om. Men ironiskt nog kan man ju få straffrabatt även på riktigt grova brott om man begår flera :crazy: Min exmake fick rabatt på böterna han fick när han körde för fort och hade blankslitna däck. :cautious:
 
46 km över hastighetsgränsen är inget misstag eller lite slarv. Det är medvetet beslut. Om man är rädd om sitt körkort och är beroende av det för sin försörjning, så beter man sig inte så jäkla dumdristigt. Får det så ödesdigra konsekvenser så får man banne mig hålla sig inom gränserna.
Jag tycker det är helt sjukt att vi har "straffrabatten". Det är ju att sända signalen "så här får du absolut inte göra, fast nu tycker vi synd om dig så då ser vi mellan fingrarna ändå".

För att inte tala om vilka RISKER sådana här vansinnesfärder för med sig. Idioti!
Och du kan vara övertygad om att om Peder inte håller sig i skinnet de närmsta 10 åren eller så så lär körkortet ryka på betydligt längre tid om han åker dit. Och jag misstänker att han kommer att ta det betydligt lugnare i fortsättningen.
 
46 km över hastighetsgränsen är inget misstag eller lite slarv. Det är medvetet beslut.

Om nu Lisen är korrekt citerad så har han aldrig, never ever kört för fort.:laugh::grin::grin:

Kvällsposten har sökt Peder Fredricson, men utan framgång.

Hans fru Lisen Bratt Fredricson säger:

– Det var ett tag sedan det hände nu och det var första gången som han körde för fort. Jag vet inte exakt när, men han kommer att få tillbaka sitt körkort om någon eller några veckor.

Antagligen är hon felciterad, det var nog första gången han körde för fort och åkte fast.
Eller första gången han körde 46 km / tim för fort.
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Dethär är om den andra stora äckel händelsen som har hänt för mig. Och dethär är som jag skulle försöka skriva det jag kan och kommer...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
6 616
Senast: LiviaFilippa
·
  • Artikel
Dagbok Om jag vill slippa betala för parkering när jag åker till jobbet så kan jag ställa mig på en gratis infartsparkering som ligger ca 15...
Svar
3
· Visningar
1 916
Senast: Eloise
·
  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
1 689
Senast: Rie
·
  • Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
2 485
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp