Pee Wee bett tillåtet?

Moz

Trådstartare
Hej!
Har ett Pee Wee bett min häst går extremt bra på men undrar om det är tillåtet att tävla dressyr med det? Står ju att raka bett med lösa och/eller fasta ringar är tillåtna och det har ju ingen hävstångs effekt som många tror pga bandet vid käken enda är ju att det är extremt smalt (8mm).
 
Pee Wee faller på både tjockleken, bettet måste vara 12 mm, om jag minns rätt, utformningen och tror även bettringens diameter är reglerad (men det är möjligt att det enbart gäller bridongen på kandar). Sen är jag personligen inte så övertygad om PWs "vänlighet" i hästens mun.
 
Får ändra mig om tjockleken. Det är inte specat i TR hur tjocka tränsbett får vara. Bara stång, bridong och unghästbedömning som står. Eller är jag blind?
 
Får ändra mig om tjockleken. Det är inte specat i TR hur tjocka tränsbett får vara. Bara stång, bridong och unghästbedömning som står. Eller är jag blind?
Nej det enda som står är
5.2. Diametern på de olika betten måste vara så stor att de inte kan skada hästen. Diametern mäts vid bettens ytterkant.
”H” Minsta diametern för stångbett ska vara 12 millimeter och för bridongbett minst 10 millimeter. Minsta diametern för tränsbett i unghästbedömning ska vara 14 millimeter.
”P” Minsta diametern för tränsbett ska vara 10 millimeter

PeeWee faller väl dock ändå på utformningen med remmen och fästet för detta.
 

Liknande trådar

Utrustning Hej. Behöver lite hjälp att tyda TR. Har en ponny och en storhäst och jag skulle vilja tävla de båda, främst hoppning men är intresserad...
2
Svar
21
· Visningar
2 102
Senast: Liten
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 339
Senast: Nepenthe
·
Utrustning Jag ska köpa nytt bett till min ponny då det vi har nu är för litet. Han har 11,5 i fasta ringar men vilken storlek blir det då med lösa...
Svar
5
· Visningar
1 154
Senast: Freazer
·
Tjatter Nu fick det vara nog enligt Tiffany. Nu var det inte bara troll i bäcken (där det verkligen inte hade att göra), men nu hade feerna...
24 25 26
Svar
516
· Visningar
20 517
Senast: qitis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Kaninskrik
  • Tälta med hund

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp