Pelargoner utan blommor

Winni

Trådstartare
Mina pelargoner brukar blomma enormt varje sommar. De som överlevt vinterförvaringen planterar jag om och slussar ut. Gjorde samma i år med, förutom det att jag hade välbrunnen hästdynga (stallströet är torvmull) som jag blandade ut med köpejord. Det skulle vara så bra med gödsel till pelargoner har jag hört och vist, de växer och får stooooora kraftiga blad och kraftig stam. Jättefina är de, men de blommar inte :(

Misstänker den gödslade jorden. Kan det vara det? Är det kört med blomning i sommar? Tänker inte plantera om alla i alla fall. Tusan också, här gör man något som man tror är jättebra för pelargonerna och så övergöder man dem bara :mad:
 
Sv: Pelargoner utan blommor

Förra året satte jag mina engelska pelargoner i stallgödsel (torv+brunnen skit). Mina växter såg lite trista ut i början och det fanns inte en knopp på dem. Jag hade nästan gett upp när de plötsligt satte raketfart att växa och blommorna kom sent, men i massor. De kanske bara måste hämta sig från gödselchocken? Eller också ska man gödsla dem tidigare på våren om man vill ha tidig blom?
 
Sv: Pelargoner utan blommor

förmodligen blev det för mycket näring, gödsel är ju rätt kväverikt. Ett annat problem för pelargoner kan vara att de har för stora krukor, de ska gärna stå lite trångt. Ev kan mycket vattning (som rinner rakt igenom) laka ur lite näring, annars är nog bästa idén att plantera om dem med näringsfattig jord.
 
Sv: Pelargoner utan blommor

Pelagoner är lite knepiga ibland, men om man vill ha blomning så fungerar det att stressa dem lite, dvs låta dem torka ut så de är nästan för torra och sedan börja sköta om det "bra" igen.

Mina planterar jag om i januari, i år har jag slarvat lite med gödslingen så de är inte riktigt så fina som jag skulle vilja ha dem, men de har iallla fall satt knopp allihopa, en del blommar redan men restän är på att börja blomma vilken dag som helst.
 
Sv: Pelargoner utan blommor

De har nog haft det för bra verkar det som. Stora krukor och ordentligt med vatten. Ska låta bli att vattna ett tag nu, det kanske hjälper hoppas jag. Men plantera om struntar jag nog i det är jag för lat för :angel: Och så hoppas jag att de blommar senare i sommar, hoppet kanske inte är ute då.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp