Pelargoner

sthu

Trådstartare
Vi måste prata om pelargoner.
Jag har ett ganska invecklat förhållande till dessa skapelser. De är fina, finns i så många olika sorter och rätt lättskötta.

Så varför ser mina alltid ut som pinnar?! :arghh:
Jag har provat toppa dem, men de förgrenar sig inte ändå.

Jag fick ca 15 sticklingar av svärmor i våras. Allt från Mårbacka till Odorata cola. Katten hade ihjäl några men jag har många kvar. Fula som stryk.
Är det bara att fortsätta toppa och hoppas på det bästa?
 
Vi måste prata om pelargoner.
Jag har ett ganska invecklat förhållande till dessa skapelser. De är fina, finns i så många olika sorter och rätt lättskötta.

Så varför ser mina alltid ut som pinnar?! :arghh:
Jag har provat toppa dem, men de förgrenar sig inte ändå.

Jag fick ca 15 sticklingar av svärmor i våras. Allt från Mårbacka till Odorata cola. Katten hade ihjäl några men jag har många kvar. Fula som stryk.
Är det bara att fortsätta toppa och hoppas på det bästa?
Jag borde inte skriva här för jag tycker inte om pelargoner och lyckas då aldrig komma överens med dem heller. Men för sakens skull då.

Tror att lösningen är mer ljus och svalare plats, de gillar inte inomhus utan överlever knappt vintern hos många tills de kommer ut och brer ut sig utomhus över sommaren.

Så folk verkar praktiskt taget slänga in dem i garaget eller förrådet över vintern.
 
Vi måste prata om pelargoner.
Jag har ett ganska invecklat förhållande till dessa skapelser. De är fina, finns i så många olika sorter och rätt lättskötta.

Så varför ser mina alltid ut som pinnar?! :arghh:
Jag har provat toppa dem, men de förgrenar sig inte ändå.

Jag fick ca 15 sticklingar av svärmor i våras. Allt från Mårbacka till Odorata cola. Katten hade ihjäl några men jag har många kvar. Fula som stryk.
Är det bara att fortsätta toppa och hoppas på det bästa?
Har haft fullständigt pelargonhav på altanen i sommar
De vill bo ute :)
 
Jag klipper ner mina riktigt rejält i februari när det börjar bli ljusare. Sen toppar jag ingenting, bara klipper bort vissna blommor. Ger gödning varjd/varannan vecka, glömmer ibland... De står ute hela sommaren. I lä och soligt, har även haft några i mer utsatt läge. Övervintrar dem i uterummet, svalt men ljust.
 
Ja, de gillar att bo ute så mycket som möjligt och de gillar inte torrt och varmt. Har man ett gammalt hus med lagom dragiga fönster så verkar de ibland trivas i fönster.

Anekdot: Jag köpte en liten klen bortglömd pelargon för halva priset på nån mataffär för tre år sedan. Den har fått rejält med plats och har fått växa fritt sedan dess, förutom att jag tagit bort ett par alldeles för spretiga grenar och gamla blommor såklart. Den har bott i våran hall (typ uterumsklimat) hallen är mellan två ytterdörrar med glasrutor, på vintrarna. Den verkar ganska tacksam för ”räddningen” (här med mina skitiga fötter som storleksreferens).

CE5CF284-2A01-4241-8298-AF8EEE2E6A45.jpeg
 
Jag gillar de för att de kan blomma hela sommaren! Men övervintra har jag aldrig lyckats med :p

de står ute, får vatten och ev. Noppade döda blommor.
 
44B6856A-FBC2-4F95-A737-EDB379ADDA62.jpeg

Jag visade ju den här härom dagen i Rumsväxter-tråden, men då skrev jag inget om hur jag skött om den.
Jag har typ inte skött den alls. Den har stått i fönster ovanför element året runt. I somras stod den ute men det är första gången, den är över tio år gammal. Den har fått ny jord och kruka max en gång om året och aldrig någon näring. Men som synes har den helt overklig växtkraft ändå.
Jag har låtit den växa fritt men när grenarna blivit för långa och svaga har jag knipsat dem ganska nära stammen.

Övriga pelargoner här hemma som behandlas likadant blir ungefär som du beskriver. Höga rangel med blad som lossnar nerifrån och upp. Förstår inte hur det kan vara så olika mellan olika plantor? 🤷‍♀️
 
Visa bifogad fil 76381
Jag visade ju den här härom dagen i Rumsväxter-tråden, men då skrev jag inget om hur jag skött om den.
Jag har typ inte skött den alls. Den har stått i fönster ovanför element året runt. I somras stod den ute men det är första gången, den är över tio år gammal. Den har fått ny jord och kruka max en gång om året och aldrig någon näring. Men som synes har den helt overklig växtkraft ändå.
Jag har låtit den växa fritt men när grenarna blivit för långa och svaga har jag knipsat dem ganska nära stammen.

Övriga pelargoner här hemma som behandlas likadant blir ungefär som du beskriver. Höga rangel med blad som lossnar nerifrån och upp. Förstår inte hur det kan vara så olika mellan olika plantor? 🤷‍♀️
Det där är väl en dr Westerlunds, Rosengeranium. De verkar vara betydligt mer inomhusglada. Dvs en annan sak :)
 
De kanske bor för varmt. Fast de som stått ute i sommar är lika fula de. Kan ta lite bilder sen och visa eländet.

Har en engelsk pelargon som bor inne året om, den är stor och fin men växer snett..
 
Inte för att jag är någon expert på ämnet men jag har en del inne och en del ute. Lite olika sorter. Brukar köpa ”årets pelargon” varje år. Klipper ner de ordentligt i typ februari och planterar om. Under våren och sommaren står de på mina soligaste platser. Låter de torka i mellan vattningarna. Plockar vissna blad och blommor bara. Ger näring lite då och då. På vintern brukar jag samla ihop alla växterna och ställa de i något rum bara, inomhus alltså. Vattnar lite sporadiskt och försöker att inte tänka på hur fula de är.
 
Astrid, AnnaBritta, Viktoria Andrea och två zonalpelargoner.
16306718387661124663683350081541.jpg


Astrid är den i den höga krukan, hon är ju fin. De andra är inte mycket att hurra för..
 
Astrid, AnnaBritta, Viktoria Andrea och två zonalpelargoner. Visa bifogad fil 76390

Astrid är den i den höga krukan, hon är ju fin. De andra är inte mycket att hurra för..
Jag tycker nog inte det ser så illa ut ändå? Om de var sticklingar i våras så är de ju bara bebisar än. Jag är ingen pelargonexpert alls, men jag hade nog gett dem lite större krukor och sedan låtit dem växa som de vill och se hur de artar sig. De grenar sig ju naturligt. Sedan kan man ju hålla efter om man inte vill att de ska bli för stora.
 
Jag tycker nog inte det ser så illa ut ändå? Om de var sticklingar i våras så är de ju bara bebisar än. Jag är ingen pelargonexpert alls, men jag hade nog gett dem lite större krukor och sedan låtit dem växa som de vill och se hur de artar sig. De grenar sig ju naturligt. Sedan kan man ju hålla efter om man inte vill att de ska bli för stora.

Fast mina grenar sig inte? De bara fortsätter uppåt. Hade en som var nästan 40 cm pinne rakt upp med lite blad på sidorna. Kapade av den på mitten och håller tummarna att den överlever. Det börjar komma lite blad på den
16306731972686587598306723486011.jpg
 

Liknande trådar

Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
13 848

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hingstval 2024
  • Dressyrsnack 16
  • Födda 2022

Omröstningar

Tillbaka
Upp