Bukefalos 28 år!

Pelham, bild?

N

Nattalee

den här frågan är väl säkert inte första gången den kommit upp, har sökt bland gamla trådar men inte hittat svar...
är lite förvirrad när det gäller pelham bett..:confused:
har sett att det finns flera olika sätt att "använda" ett pelham.
ni som använder pelham, hur gör ni? delta? två tyglar? hur tillpassar ni kedjan?
skulle vilja se på bild hur det ser ut.. någon?

Tacksam för svar !
/ N
 
Sv: Pelham, bild?

Oledat pelham (ej gummiklätt, de är så tjocka) med två tyglar.

Kedjan "fritt", ej trädd genom bridongringen. (Men det kanske dyker upp någon häst i framtiden som jag behöver trä den så på, vad vet jag? ;))

Spänner kedjan den så att det tar stopp vid ca 45 graders vinkel, tycker bettet blir stumt och "ofritt" om man spänner hårdare. Spänner naturlugvis aldrig lösare heller!!
 
Sv: Pelham, bild?

den här frågan är väl säkert inte första gången den kommit upp, har sökt bland gamla trådar men inte hittat svar...
är lite förvirrad när det gäller pelham bett..:confused:
har sett att det finns flera olika sätt att "använda" ett pelham.
ni som använder pelham, hur gör ni? delta? två tyglar? hur tillpassar ni kedjan?
skulle vilja se på bild hur det ser ut.. någon?

Tacksam för svar !
/ N

Rakt gummibett, en smalare variant.
Rider med två tyglar eftersom delta ger hävstång hela tiden.
Kedjan sitter såpass att den tar emot och stoppar vid 45graders vinkling av bettet.
 
Sv: Pelham, bild?

Dåliga bilder, och gamla:
5552637.jpg

5552644.jpg



2-delat (hatar det, och det är nerpackat sen många år!) Red med delta. 45 graders vinkel på kedjan.
 
Sv: Pelham, bild?

Tack för era svar!
har en liten följd fråga på det, om jag har fattat det rätt, så är det ringen längst ner som ger hävstångseffekten då? och det innebär att om jag rider med två tyglar istället för med delta så kan jag alltså välja när jag vill att hävstångseffekten ska verka?

/N
 
Sv: Pelham, bild?

Tack för era svar!
har en liten följd fråga på det, om jag har fattat det rätt, så är det ringen längst ner som ger hävstångseffekten då? och det innebär att om jag rider med två tyglar istället för med delta så kan jag alltså välja när jag vill att hävstångseffekten ska verka?

/N


Ja, precis.
 
Sv: Pelham, bild?

kan man då bara rida med en tygel, i själva "bettringen", eller?
/N
 
Sv: Pelham, bild?

kan man då bara rida med en tygel, i själva "bettringen", eller?
/N

Ja, självklart.
Sätter du tygeln i den övre ringen ("bridongringen", för att göra det jämförbart med kandaret) blir det som att rida på ett oledat tränsbett, och sätter du tygeln i hävstången blir det soma tt rida på blankt kandar.

Det senare kräver dock att ekipaget är mycket välutbildat, rekommenderas inte att testas om man inte vet vad man pysslar med. Och i det första fallet är ju frågan vad poängen är att betsla med pelhamstången om man ändå bara tänker använda tränsfunktionen? ;) Men visst funkar det, rent tekniskt.
 
Sv: Pelham, bild?

hur menar ni med att sätta kedjan i 45 grader? man kan väl bara spänna fast kedjan på ett sätt? eller hur menar ni?
 
Sv: Pelham, bild?

Man menar hur pass spänd kedjan är. Man ska inte kunna ta i bettet mer än att kedjan säger stopp efter 45 grader. :)
 
Sv: Pelham, bild?

Kedjan ska vara så hårt spänd att vinkeln mellan bettets skänkel och "munlinjen" på hästen inte kan bli större än 45 grader när man tar i båda tyglarna samtidigt.

Sitter den för löst så kommer bettet att rotera i munnen, och har bettet tungfrihet kan man skada hästen i gommen. Sitter kedjan för hårt blir bettet onödigt skarpt och "stumt".

Ibland hör man folk som anger att de får in ett visst antal fingrar under kedjan, precis som när man avgör om nosgrimman är korrekt spänd, men det är fel och kan bli hur galet som helst.
 
Sv: Pelham, bild?

aha okej då förstår jag. trodde att bettet skulle vara 45 grader när det barar satt där och så är ju inte fallet =) ska nämligen precis börja använda ett pelham och blev då mkt förvirrad=) men då är jag helt och hållet med på noterna. tack för bra förklaring
 
Sv: Pelham, bild?

Vi rider vår ena häst på pelham efter tandläkares order/instruktioner. Det är oxå tandläkaren som tillpassat bettet och kedjan, som vi sedan kapat i rätt längd för o slippa sladdret. Vi rider mestadels med tygeln i nedre ringen när vi rider ut, dvs som att rida på stång. Aldrig delta, däremot ibland blir det två tyglar om det är träning. Bettet är oledat föressten.

Vi har oxå en skumrem på bettet, dvs en rem som förhindrar stången från att vrida sig framåt vid eftergift. Jag är inte helt 100 på om det verkligen behövs men tandläkarn rekomenderade det o då litar vi på det!

pelham.jpg

Fast nu har vi bytt nackstycke till ett med spännena på utsidan och skumremmen är riktig i läder istället för snöre :D oxå två bruna tyglar...
 

Liknande trådar

IT & mobiler Jag håller på med ett kreativt projekt där jag har behov av några bilder. Själv har jag god tillgång på egna foton, men just detta...
Svar
0
· Visningar
334
Senast: Myrten
·
Utrustning Hej, har en häst som kan bli ganska på och framtung när vi hoppar, och hade tänkt att köpa hem ett bett för att testa om det blir...
2
Svar
20
· Visningar
2 725
Senast: Ketrawzc
·
Fritid Dottern tycker om målarböcker, och har kommit fram till att hon trivs bäst med tuschpennor. Just nu ritar hon mest med pennor som är...
Svar
16
· Visningar
1 473
Senast: monster1
·
Utrustning Jag sökte men hittade bara äldre trådar så jag provar att posta en ny. Jag tänker mig att jag ska köpa ett enhästars släp. Av flera...
2
Svar
27
· Visningar
2 621
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden IV
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp