Pelham delta kort vs lång

Josefhine

Trådstartare
Köpte ett bett och fick med ett par deltor på köpet.
De är väldigt långa, ca1,5-2cn längre än mina vanliga.

Någon som vet om de ger samma inverkan ? Eller vad är det för skillnad, tygeltag osv?
 
Sv: Pelham delta kort vs lång

Effekten borde vara densamma = du kan ej reglera hur mycket du tar i bridong eller stång.

Bättre att skippa deltat helt och hållet och rida på två tyglar!
 
Sv: Pelham delta kort vs lång

Självklart vet jag om att jag inte kan reglera som på de sättet när jag rider med delta som med två tyglar.

Funderingen är varför de är så långa. Märker ingen skillnad i ridning iofs, då är de kanske inte någon skillnad alls. :D
 
Sv: Pelham delta kort vs lång

Antagligen är det olika längd för att det finns pelham med olika långa skänklar? Längre skänkel kräver längre delta, en gissning.

Fö tillhör jag skaran som tycker delta är ett dumt påfund som förstör den fina funktionen på ett pelham. Man får lära sig att rida med två tyglar istället om man ska ha ett sånt bett.
 
Sv: Pelham delta kort vs lång

Fö tillhör jag skaran som tycker delta är ett dumt påfund som förstör den fina funktionen på ett pelham. Man får lära sig att rida med två tyglar istället om man ska ha ett sånt bett.

Om man tävlar måste man ha delta och får inte rida på 2 tyglar.
Så om man planerar att tävla på det bettet är det klokt att träna med delta.
 
Sv: Pelham delta kort vs lång

What?
Klart man får tävla med både två tyglar och delta i de tävlingsgrenar där man får ha pelham. Var har du hört att man inte får det?
 
Sv: Pelham delta kort vs lång

TR, men kan hända att det bara gäller ponny minns inte exakt då jag inte rider på det bettet själv men har kollat upp det åt en vän.
 
Sv: Pelham delta kort vs lång

Ja, det är på ponny. Dum regel kan jag tycka. Visst är det enklare för ett barn och rida på delta än med två tyglar. Men barn är ju inte obildbara de heller, så jag kan tycka att om man prompt ska ha ett pelham måste man kunna lära sig rida med det. Annars finns ju andra bett, tex kimblewick som inte kräver delta.
Att man rider på delta på tävling betyder ju heller inte att man inte kan ha två tyglar på träning. Ju tidigare man får in känslan för hur man ska använda utrustning korrekt, ju bättre är det ju. Förstår inte varför man ska fuska bort funktionen med ett så pass genomtänkt bett?
 
Sv: Pelham delta kort vs lång

Jag kan väl tycka att ett pelham bett inte ska behövas oavsett om det är till en häst eller ponny.

Sen förespråkar jag också dubbla tyglar om man nu promt ska använda det bettet, men jag förstår inte varför man behöver ett sånt bett?
I mitt tycke är det bättre att traggla grundridning för både häst och ryttare tills det sitter.

Men hur som haver, om man nu ska rida på ett sånt bett och TR i vissa fall kräver delta så ser jag det som att man ska ju träna på det man ska tävla på och med den utrustning man har tänkt att tävla på.
Känslan i bettet blir ju en annan med delta än med dubbla tyglar så då är det ju dumt att vänja in sig på något som ändå inte ska användas vid tävling.
Vi människor har ju ett jävligt trögt muskelminne och det krävs 100000 repetitioner innan en rörelse sitter...
Så jag kan nog tycka att det är klokt att fokusera på det man behöver och göra det jävligt bra än att lära in för mkt och allt blir halvdant.
 
Sv: Pelham delta kort vs lång

Jag tycker att pelham är ett bra bett eftersom du kan välja hur mkt du rider på stången och hur mkt då rider på bridongen. Jag rider ut en av mina projekthästar på pelham, jag rider på bridongen till 80% och när han ligger på och vill sticka tar jag stången.

Jag tycker att det är bättre att ha ett skarpare bett och rida ordentligt, än att blådra i tränsbett som många gör. Inte minst ponnyungar tänker jag på då. Givetvis då parallellt som man tränar grunderna, såklart. Men det är lång väg att gå på en ponny med olater, och få ungar vill bara traggla grunderna tills de sitter helt och aldrig tex hoppa och rida ut under tiden man filar på att allt ska gå på tränsbett. Då är det bättre att ha en lätt hand och kunna reglera, än att hänga bakåtlutad i träns (ja vi har endel sådana i stallet, varje vecka, varav en är denne projekthäst som jag rider ut ibland för att den öht ska ridas få ut).
I den bästa av världar skulle alla sätta grunderna först och aldrig behöva betsla upp, men så ser inte verkligheten ut och då får man hitta den minst dåliga lösningen.
 
Sv: Pelham delta kort vs lång

Problemet är väl att jag inte ser det som ett övergångsbett för de allra flesta utan många hänger kvar i det och struntar i grunderna för det går ju ändå med ett skarpare bett....

Kan inte ungarna rida får man väl skaffa en schysstare ponny om de nu måste ha en och grundridning är trist.
Eller lära ungarna att det är 90% grundridning även för proffsen..

Oavsett tycker jag det är konstigt att så många "behöver" skarpare bett oavsett om det är en projekthäst eller ej.
Förr när vi tog emot problemhästar på tillridning så gick det alldeles utmärkt på tränsbett utan att behöva hänga i munnen.

Så vad skiljer sig nu mot förr?

Aja jag ska inte trådkapa mer nu men det startar ju tankar och funderingar hos mig iaf.
 
Senast ändrad:
Sv: Pelham delta kort vs lång

Det finns ju även de deltan som man faktiskt kan justera om man vill ha mer inverkan på den vanliga ringen eller stången, det var inte ett sådant?
 
Sv: Pelham delta kort vs lång

Har aldrig hört talas om ett sådant? Men jag är ju inte så uppdaterad då jag rider med två tyglar :o Hur ser de ut? Har du nån länk?
 
Sv: Pelham delta kort vs lång

Aldrig sett. Det verkar iaf vara ett bättre alternativ till delta, eller mindre dåligt. Hur man nu vill se det.
 

Liknande trådar

Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 535
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 157
Utrustning Hej! Jag har en ponny som är riktigt känslig i munnen, och blir väldigt stressad när man tar i tygeln för mycket. De tidigare ägarna red...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 088
Senast: Bri
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 149
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp