Pelham, jaktstång eller något annat?

Estivuz

Trådstartare
Rådgjorde med tränaren igår och han tyckte att jag kunde byta bett på min häst när jag hoppar terräng.
Jag har en vanligtvis väldigt lydig häst, på hoppträning och tävling rider jag alltid på ett tredelat d-ringsbett. Hittils har det funkat bra, men jag känner att ju mer vi är ute och tävlar desto mer "på" blir han. Förra veckan i andra klassen var han grymt taggad, jag hälsade på domaren, sen när vi skulle iväg stod han bara och studsade på stället, jag släppte lite på honom och "vrrooooom" längs hela långsidan, öronen framåt och skitglad! Hehe, jag fick som tur vad tag i honom innan svängen till första hindret, men satan vad han drog. :rofl: Jag är ändå ganska "lång och stark" men jag hade inte en chans.
Tycker det är jättekul att min häst har sådan glädje i hoppningen som annars kan vara en lat liten segpropp!
Tänker fortsättningsvis rida på samma bett på hoppträning och tävling, än så länge går det ju att få igenom förhållningarna, vill inte förstöra något genom ett skarpare bett.

Hursom, så tyckte tränaren jag skulle sätta på ett rakt gummipelham när jag hoppar terräng. Han har sett oss väldigt mycket (dock inte i terrängen eller när han är som mest taggad)och har hjälpt oss på kort tidfrån att inte komma in på en hoppbana till felfria stabila rundor med placering på varje tävling.

Vad tror ni om det? Jag har funderat lite mer på jaktkandar eftersom det verkar vara mildare än pelham?
Jag kommer inte rida med två tyglar ( i terrängen, hua!), utan anväder isåfall delta.
Pelham har jag ridit på förut men inte jaktkandar. Då red jag med två tyglar och upplevde det faktiskt inte som så himla jätteskarp.

Vilket bett tycker ni är bäst och varför? Att jag ska ha ett rakt bett är jag på det klara med. Gummibett har jag mest hört ska vara dåligt för slemhinnorna och ge brännskador osv osv osv. Är det så? Iofs ska jag ju inte rida med bettet så ofta men...
Bara vanligt rakt eller med tungfrihet? Fördelar/nackdelar? Min häst kan lägga tungan över bettet och dra iväg om han är på det humöret, händer dock mest i dressyren.

Pelhamet på den här:
67374c4f4e424d59455a613863734841476267-150x188-0-0.jpg
bilden tycker jag ser ut att vara väldigt tjockt i gummidelen?? Personligen föredrar jag nog ett smalare bett, tror hästen gör det också.
Det här bettet http://grand-prix.se/product_thumb.php?img=images/Globus_571400.jpg&w=80&h=61 ser isåfall bättre ut.

Något pelham med tungfrihet hittar jag inte på nätet, men det kanske inte finns med tungfrihet?

Fick låna en massa bett av en tjej i stallet igår, bla tvådelad jaktsång. Problemet var att den var 14,5 cm!! Min häst har 12,5 i bettstorlek... tvådelat bett + för långt = ingen ide att ens prova.
Sen fick jag låna ett par vanliga raka bett, hon hade tyvärr inget pelham.
Problemet är att det finns nog ingen annan i stallet jag kan låna och prova av, vi har mest massa dressyrtanter så ett kandar är väl det närmaste jag kan komma! Hur gör man då när man köper bett? :confused:
 
Sv: Pelham, jaktstång eller något annat?

jag tycker bättre om jaktstången, tycker den är jättebra på de flesta hästar.
 
Sv: Pelham, jaktstång eller något annat?

jag tycker bättre om jaktstången, tycker den är jättebra på de flesta hästar.

Okej! Har du någon motivering? :) Läste i lite andra trådar här på buke att en del hästar upplevt obehag av krokarna till kedjan på jaktstången. Eller hur det nu var... Något som de inte gjorde med pelham.
 
Sv: Pelham, jaktstång eller något annat?

det har jag aldrig gjort, borde väl bli lika på pelham isf. Har alltid tygeln i stora ringen, enkelt att korrigera med hög eller låg hand hur skarpt man vill ha det, sen vill jag inte krångla med dubbla tyglar när jag hoppar.
 
Sv: Pelham, jaktstång eller något annat?

Jag hade börjat med jaktstång (eftersom du ändå inte vill ha dubbla tyglar). Rakt eller med tungfrihet beror på hästen (prova?).

Jag provade gummipelham på den tiden jag red ponny (eftersom rakt i metall inte är godkänt :mad: ) men han kunde knappt stänga munnen om det...

Jag tror globus har pelham med tungfrihet om du skulle vilja ha det senare.
 
Sv: Pelham, jaktstång eller något annat?

Jag hade börjat med jaktstång (eftersom du ändå inte vill ha dubbla tyglar). Rakt eller med tungfrihet beror på hästen (prova?).

Jag provade gummipelham på den tiden jag red ponny (eftersom rakt i metall inte är godkänt :mad: ) men han kunde knappt stänga munnen om det...

Jag tror globus har pelham med tungfrihet om du skulle vilja ha det senare.

Oki, men varför vill man ha tungfrihet/varför inte?

Fasen, det är ju svårt när jag inte har några bett att prova. Vill inte gärna köpa 1 st jaktsång, pelham med gummi, pelham i metall, utan tungfrihet, med tungfrihet. Blir ju svindyrt!!
 
Sv: Pelham, jaktstång eller något annat?

Jag tycker också att du först ska pröva jaktstången.

Vi växlade om med en sådan och ett gag när min f.d. gamla häst gick terrängmomentet... eller rättare sagt gag när vi tränade och jaktstång när hon tävlades.

Med en jaktstång som har skåror har du 3 olika ställen där du sätter tyglarna, så då är det lättare att hitta hur "skarpt" du behöver ha.

Pelham med tungfrihet har jag alldeles nyss köpt i märket Hansbo.

Tyvärr har jag bara ett i 11.5 cm som ligger då det är för stort för min ponny... annars hade du gärna fått låna det...

Varför vill du inte ha dubbla tyglar i terrängen ?

Vi hade alltid dubbla tyglar på gaget i terrängen och det var inga problem...
 
Sv: Pelham, jaktstång eller något annat?

Jag gör lite som du, rider på tredelat sprenger i banhoppningen och dressyren, sen så rider jag på ett lite starkare i terrängen då damen tycker det är himla kul.

Jag rider på ett Nathe Pelham, min dam verkligen avgudar de. Jag rider på två tyglar, tycker att du ska pröva det! Man lär sig jättesnabbt. Mundelen är i ett slags "plast" eller vad man ska kalla det.

1778_1743_1775_1712-300.jpg

De kostar en del, tror jag köpte mitt för runt 1300-1400:-.

Jag gillar inte gummi pelhamen, de är väldigt grova. Min kompis var nydligen hos tandläkaren med sin häst och den hade fått "ärrbildningar" för att gummit hade gett friktion i mungipan.
 
Sv: Pelham, jaktstång eller något annat?

Jag tycker också att du först ska pröva jaktstången.

Vi växlade om med en sådan och ett gag när min f.d. gamla häst gick terrängmomentet... eller rättare sagt gag när vi tränade och jaktstång när hon tävlades.

Med en jaktstång som har skåror har du 3 olika ställen där du sätter tyglarna, så då är det lättare att hitta hur "skarpt" du behöver ha.

Pelham med tungfrihet har jag alldeles nyss köpt i märket Hansbo.

Tyvärr har jag bara ett i 11.5 cm som ligger då det är för stort för min ponny... annars hade du gärna fått låna det...

Varför vill du inte ha dubbla tyglar i terrängen ?

Vi hade alltid dubbla tyglar på gaget i terrängen och det var inga problem...


Nej, dubbla tyglar vill jag inte ha, inte än, vi har nog att hålla reda på ändå! Hur ska jag kunna fånga ihop alla tyglar efter ett nedhopp? Nej det klarar jag inte av!

Fick låna ett tvådelat pelham av en tjej i stallet igår, 13,5 kanske liiite långt men det funkar nog. Tyvärr hittar jag inget rakt, men jag kan väl kanske känna på hävstångseffekten.

Har någon något svar på varför man vill ha rakt bett med tungfrihet/varför man inte vill ha det??
 
Sv: Pelham, jaktstång eller något annat?

Jag gillar jaktkandar.

Eller rakt pelham.

Men inte gummibetten, de är för tjocka!!
 
Sv: Pelham, jaktstång eller något annat?

jag tycker det här med tungfrihet är en liten smaksak vad hästen trivs bäst med.
 
Sv: Pelham, jaktstång eller något annat?

Delat och rakt har helt olika effekt i munnen!

Rakt eller med tungfrihet är en smaksak, det beror på om hästen föredrar tungtryck eller lantryck.
 
Sv: Pelham, jaktstång eller något annat?

Delat och rakt har helt olika effekt i munnen!

Rakt eller med tungfrihet är en smaksak, det beror på om hästen föredrar tungtryck eller lantryck.

Det vet jag ju inte eftersom jag bara ridit honom på tredelade vanliga bett... :confused: Men eftersom han ibland lägger tungan över bettet kan man kanske utgå från att han föredrar lantryck? = alltså borde han ha ett bett med tungfrihet?
 
Sv: Pelham, jaktstång eller något annat?

Personligen tycker jag att pelhamet är ett väldigt bra bett, bettet blir ju inte skarpare än handen som håller i det. Skulle definitivt rekommendera ett rakt pelham, raka bett är ju trots allt det mildaste du kan komma å då blir det ju inte lika skarpt som säg ett tvådelat pelham. Tycker absolut att du ska prova :D Du kan göra det lite mildare genom att sätta en gummipad på kedjan som går under hakan ifall det är skarpheten du oroar dig över. Sen så är det ju bra ifall man bara använder det när det är som mest behövligt (alltså kanske inte i dressyren).
//Nathalie
 
Sv: Pelham, jaktstång eller något annat?

*KL*

Ang pelham och dubbel tygel. Det är ju mycket möjligt det 'räcker' med pelham med övre tygel, och då tycker jag det är onödigt med delta. Så prova (på 'säkert område') att bara ha övre tygel, att rida med två etc. OM hästen bara behöver övre tygel, så kan du endera slopa den nedre helt (ser fult ut, men fungerar), eller ha två, TEJPA IHOP dem, så att stångtygeln inte far omkring, men ändå inte är sträckt. Då behöver du inte hålla rätt på den på samma sätt (och OM du behöver den som nödbroms i vissa lägen kan du ändå använda den, även om det är lite bökigare).

Om en tygel på pelham räcker, kan en jaktstång bli perfekt, men vissa hästar vill ha lite överskänkel på betten, mer än jaktstången ger. Det är bara att prova sig fram, både vad gäller bett, tygel och ev tungfrihet. Så otroligt olika vad de vill ha.
 
Sv: Pelham, jaktstång eller något annat?

Provade det tvådelade pelhamet jag fick låna igår.
Red ut i skogen en sväng, skuttade ett litet hinder och tog ett varv i ridhuset för att känna på det.
Bettet är lite för långt för min häst (13,5) och han har 12,5 i storlek, annars var det inget som var konstigt. Red med delta och upplevde det inte alls som så skarpt. Hästen verkade trivas också, gapade inte eller höll på och joxade med tungan.

I morgon ska jag prova att rida på ett vanligt rakt sånt där apple mouth bett bara för att se om han funkar på syntet.
Är det bra så beställer jag nog ett sånt här:
http://grand-prix.se/images/Globus_571400.jpg det bettet är ju inte så tjockt som det svarta gummipelhamet.
 
Sv: Pelham, jaktstång eller något annat?

Idag provade jag att rida med ett vanligt rakt tränsbett, appel mouth.
Hästen gick inte alls bra på det. Blev tung, hängde sig fast och bet lixom ihop runt bettet.

Hur gör jag nu. Blir väl till att köpa ett pelham på vinst och förlust i veckan eftersom jag ska tävla i helgen och behöver hitta nått bra innan dess, helst.

Borde jag köpa ett pelham med tungfrihet?? Blir det mindre risk att han biter sig fast då?
Tredelade pelham finns inte va?
Han funkade ju bra på det tvådelade jag provade, men då har vi ju den här nötknäppareffekten....:smirk:
 
Sv: Pelham, jaktstång eller något annat?

TRedelade pelham finns, menf rågan är hur bra det är övht med hävstång och ledade bett..

Tungfrihet eller ej är tämligen omöjligt att säga utan att ha provat tyvärr, du kan inte låna av någo och prova.

och varf inte prova jaktkandar först?

Sen, jag vet flera hästar som INTE tyckt om apple mouth/andra syntetbett, men gillat raka tränsbett.

Så, välkommen in i bettdjungeln, och det är bara börja prova och experimentera och se vad han gillar bäst =)
 
Sv: Pelham, jaktstång eller något annat?

TRedelade pelham finns, menf rågan är hur bra det är övht med hävstång och ledade bett..

Tungfrihet eller ej är tämligen omöjligt att säga utan att ha provat tyvärr, du kan inte låna av någo och prova.

och varf inte prova jaktkandar först?

Sen, jag vet flera hästar som INTE tyckt om apple mouth/andra syntetbett, men gillat raka tränsbett.

Så, välkommen in i bettdjungeln, och det är bara börja prova och experimentera och se vad han gillar bäst =)


Ojoj.. Problemet är att jag ju har liiite brådis att hitta ngt som passar.
Varför är inte hävstång och ledade bett bra?

Jaktkandar har jag ju funderat kring, dock så finns det ingen jag kan låna av.. Eftersom han funkade bra på det tvådelade pelhamet jag provade så kan jag nog konstatera att ett pelham funkar bra..
Frågan är ju bara om det ska vara ledat, rakt, syntet eller metall...

Kanske kan det bara vara själva synteten han inte gillade. Jag upplevde det som att han blev väldigt stark på det där raka bettet, såg när jag ridit att det blivit märken i kanterna där han bitit på det..
 

Liknande trådar

Utrustning Hej, har en häst som kan bli ganska på och framtung när vi hoppar, och hade tänkt att köpa hem ett bett för att testa om det blir...
2
Svar
20
· Visningar
2 646
Senast: Ketrawzc
·
Utrustning Hästen är pigg fräsch, i bra kondition och jag har alldeles för dålig broms i terrängen 😅 I dressyren och banhoppningen rider jag på...
Svar
16
· Visningar
1 882
Senast: Aconite
·
Utrustning Långt inlägg! Vår ponny är rätt känslig i munnen. När vi köpte henne i februari förra året så kollades hon och åtgärdades i munnen av...
2
Svar
31
· Visningar
3 978
Senast: Kristall10
·
Utrustning Jag ska köpa nytt bett till min ponny då det vi har nu är för litet. Han har 11,5 i fasta ringar men vilken storlek blir det då med lösa...
Svar
5
· Visningar
1 166
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp