Pelham o Jaktkandar igen;)

L

Lilla_Millan

Med risk för att bara få massa skäll om att det redan finns en miljon trådar om detta ska jag till mitt försvar säga att jag har sökt och fått upp massor med svar, men inga tillräckligt bra:rofl:

Nu ska jag ev. testa att byta bett på ponnyn eftersom han blir så jätestark vid uteritter och hoppning.
Alltså bettet ska endast användas vid uteritter och hoppträning och tävling.

De lite "skarpare" bett som är tillåtna på ponny är ju Pessoabett, Delat pelhambett, rakt gummipelham och jaktkandar.

Pessoabettet gillar jag inte alls, så det kan vi utesluta.
Jaktkandar är de bett som jag tycker bäst om av dessa alternativ.
Delat pelhambett säger ju alla är skräp, men eftersom jag inte gillar gummibett (har fått intrycket av att det kan bildas vassa kanter och grejer eftersom pållen tuggar mkt på bettet.) så är det ett delat pelham det enda alternativet förutom jaktkandar.

När man rider på pelham bett måste man ju dessutom ha delta tygel.
För och nackdelar?


Delat pelham jämfört med odelat jaktkandar, för och nackdelar?


Här på buke står det ju överallt att på jaktkandar får man bara fästa tygeln i mittenringen, men jag ser inte det nånstans i TR..? Citera gärna om ni hittar det!

Sen är det ju så fult med skarpa bett o kedjor, men om det funkar så skulle det underlätta för mig o ponnyn i våran kommunikation...:p
Dömer ni helt ner ponnyryttare som rider på jaktkandar eller pelham?
Finns det mässingsfärgade jaktkandar, var? Länka gärna!

Tusen tack för svar, trots tjatigt ämne;)
 
Sv: Pelham o Jaktkandar igen;)

är tredelat pelham godkänt?
måste man ha delta (dubbla tyglar alltså ej godkänt?)

Gummibetten går bort för tjockleken på dem.. tvådelat också för den delen, tycker inte de verkar ligga särskilt bra i munnen (självklart finns det säkert individer som det passar bättre på, men inga av de jag ridit) Pessoa är ok om man har nån form av kindkedja

Jag hade nog satsat på, som du säger, jaktkandar eftersom det ändå är relativt "snällt" eller allra helst pelham om man får ha dubbla tyglar.. där kan man ju välja om man vill ha tränsbettverkan eller stångverkan..

Guldfärgade jaktkandar var det en tråd om för inte alls länge sen.. men de är inte vanliga och de som hittades fick beställas från asien och då var man tvungen att beställa ett visst antal (om det var typ 15st eller liknande) kommer tyvärr inte ihåg vem som skapade tråden bara.. men vet att Pazuzu har en bild på ett sånt som avatar:)
 
Sv: Pelham o Jaktkandar igen;)

Beställa från Asien verkar lite överambitiöst^^

Måste man ha skumrem på en ppelhamstång? Varför?

Funkar det bra att ha vilken nosgrimma som helst om man rider på jaktkandar eller pelhamstång?
 
Sv: Pelham o Jaktkandar igen;)

Jag skulle valt ett jaktkandar om jag var du, och provat med som förstaval. Anledningen att man inte får ha tygeln i någon av skårorna beror väl på att det inte är avbildat med skåror i TR?
Alltså såhär:
kimblewick.gif


Ja, du kan ha vilken nosgrimma du vill, och skumrem har jag aldrig hört att man måste ha! Däremot kanske man FÅR ha det, om man vill.
 

Liknande trådar

Utrustning Hej Nu är det så att vid hoppning så letar jag ett nytt bett. Kommer användas endast vid tävling då jag jobbar på med vanligt tränsbett...
Svar
5
· Visningar
1 624
Senast: Vogue
·
Utrustning Jag har gått vilse i bettdjungeln och är helt förvirrad! Jag inser att jag kommer att få en massa råd och tips och att alla inte kommer...
Svar
14
· Visningar
2 757
Senast: Terese
·
Utrustning Kort bakgrundafakta: Jag har en nordistravare, stark som få om han sätter den sidan till. För mååånga år sedan när jag började rida...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
5 713
Senast: Mustang
·
Ridning ok, har en fråga. Mamma sköter om hästen hemma i sverige åt mig och hon blev tipsad att använda stångbett, eller hackamore med bett...
Svar
13
· Visningar
2 741
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp