Pelham och remont?

Tigertofflan

Trådstartare
Kan man rida med pelham (och kinnkedja dårå) och remontnosgrimma? Eller är det en engelsk som är enda alternativet?

Sv: Pelham och remont?

Kan och kan...
Vissa hävdar bestämt att inget annat än kedjan ryms i kinnkedjegropen, och att det finns risk att hästen nyps mellan kedjan och nosgrimman.

Jag tänker mera på att det är ett ganska skarpt bett, och att jag inte skulle komma på tanken att stänga till hästens mun runt pelhamstången. Hästen måste få chansen komma undan om man råkar ta i för hårt!

Jag själv använder ingen nosgrimma i kombination med pelham, men jag skulle kanske kunna sträcka mig till en mycket löst spänd engelsk...

man ska bara ha engelsk ihop med pelham. Dels för att det blir trångt i kinnkedjegropen och dels för att man inte bör spänna ihop munnen runt ett såpass skarpt bett!

Tigertofflan

Trådstartare

Svarar båda.

Saken är den att jag märkt att hästen går bättre med remonten på. Han slappnar av och verkar trivas bättre med den på än när jag rider utan.
Tanken med pelham är att jag ska rida med två tyglar, och bara avnända stången när den behövs (vilket i sig inte kommer bli särskilt ofta). På så sätt blir det ändå som ett vanligt tränsbett.

Men tja, annars får jag rida utan nosgrimma, inte mer med det :p

T

tant agda

hur gör man för att få kinnkedjan och nosgrimmeremmen att ligga på samma ställe?

Verkar hästen trivas och är nöjd så är det väl bara att tuta och köra, men spänn nosgrimman löst...

med remontgrimma torde de hamna på samma ställe. där hamnar iaf min remontgrimma och även kinnkedjan om jag rider med sådant bett - dock aldrig samtidigt!

Liknande trådar

Utrustning Kan vi inte ha en bettråd där vi kan diskutera olika bett? Jag tycker det är kul med olika bett och deras inverkan och gillar att testa...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
2 767
Senast: Gimlan
·
Utrustning Hej, har en häst som kan bli ganska på och framtung när vi hoppar, och hade tänkt att köpa hem ett bett för att testa om det blir...
2
Svar
20
· Visningar
1 815
Senast: Ketrawzc
·
Utrustning Hej! Jag har en ponny som är riktigt känslig i munnen, och blir väldigt stressad när man tar i tygeln för mycket. De tidigare ägarna red...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
2 882
Senast: Bri
·
Hundhälsa Pärla sprang ut mitt framför mig när vi var ute och gick och jag hann inte stanna så jag råkade sparka henne rätt på rumpan så hon bröt...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 011
Senast: Lyan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #7
  • Hjälp att bolla ras!