Pelham och remont?

Tigertofflan

Trådstartare
Kan man rida med pelham (och kinnkedja dårå) och remontnosgrimma? Eller är det en engelsk som är enda alternativet?
 
Sv: Pelham och remont?

Kan och kan...
Vissa hävdar bestämt att inget annat än kedjan ryms i kinnkedjegropen, och att det finns risk att hästen nyps mellan kedjan och nosgrimman.

Jag tänker mera på att det är ett ganska skarpt bett, och att jag inte skulle komma på tanken att stänga till hästens mun runt pelhamstången. Hästen måste få chansen komma undan om man råkar ta i för hårt!

Jag själv använder ingen nosgrimma i kombination med pelham, men jag skulle kanske kunna sträcka mig till en mycket löst spänd engelsk...
 
Sv: Pelham och remont?

man ska bara ha engelsk ihop med pelham. Dels för att det blir trångt i kinnkedjegropen och dels för att man inte bör spänna ihop munnen runt ett såpass skarpt bett!
 
Sv: Pelham och remont?

Svarar båda.

Saken är den att jag märkt att hästen går bättre med remonten på. Han slappnar av och verkar trivas bättre med den på än när jag rider utan.
Tanken med pelham är att jag ska rida med två tyglar, och bara avnända stången när den behövs (vilket i sig inte kommer bli särskilt ofta). På så sätt blir det ändå som ett vanligt tränsbett.

Men tja, annars får jag rida utan nosgrimma, inte mer med det :p
 
Sv: Pelham och remont?

hur gör man för att få kinnkedjan och nosgrimmeremmen att ligga på samma ställe?
 
Sv: Pelham och remont?

Verkar hästen trivas och är nöjd så är det väl bara att tuta och köra, men spänn nosgrimman löst...
 
Sv: Pelham och remont?

med remontgrimma torde de hamna på samma ställe. där hamnar iaf min remontgrimma och även kinnkedjan om jag rider med sådant bett - dock aldrig samtidigt!
 

Liknande trådar

Utrustning Alltså inte för att försvara en för hårt åtdragen pullback-nosgrimma på något sätt, men det gjordes en studie för några år sen där...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
4 957
Senast: SiZo
·
Utrustning Hej! Min lillasyster ska rida för första gången på ett par år om några veckor. För tillfället så är detta en engångsföretelse och därför...
Svar
10
· Visningar
512
Senast: Gimlan
·
Utrustning Kan vi inte ha en bettråd där vi kan diskutera olika bett? Jag tycker det är kul med olika bett och deras inverkan och gillar att testa...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 783
Senast: Gimlan
·
Western Finns det ledade stigbyglar till westernsadlar? Ska ev bli medryttare på en häst med endast western utrustning (roping häst), sadeln...
Svar
7
· Visningar
1 250
Senast: Seabaz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp