Bukefalos 28 år!

Pelham och tyglar?

Jag har en liten fundering, jag har köpt ett pelham som jag tänkte använda på min häst vid uteritter då han drar, han är omusklad och det är antagligen en faktor till att han springer på. därför använder jag vanligt tredelat bett på banan och pelham tills han byggt upp styrkan att orka hålla ihop sig, känns tråkigt att strunta i uteritterina tills han lugnat sig. Nu till min fråga, jag tänkte börja rida med delta men framöver med två tyglar, måste man ha en stångtygel i stången eller kan man testa någon gång med en ”vanlig” tränstygel innan man köper en stångtygel?
 
Du kan ha precis vilken tygel du vill. Kan dock vara bra att ha olika typer, så det är lätt att veta vilken tygel man tar i om man snabbt måste korta upp tyglarna och ta tag. Tex vävribbstygel i övre ringen+slät lädertygel i nedre ringen (stången). Själv har jag släta lädertyglar i bägge, men cob-storlek i övre ringen och full stl i den nedre, vilket gör att om jag sitter på långa tyglar och hästen plötsligt hoppar till så jag rent reflexmässigt drar åt mig handen så blir det inte stångtygeln som det rycker till i.
 
Jag har en liten fundering, jag har köpt ett pelham som jag tänkte använda på min häst vid uteritter då han drar, han är omusklad och det är antagligen en faktor till att han springer på. därför använder jag vanligt tredelat bett på banan och pelham tills han byggt upp styrkan att orka hålla ihop sig, känns tråkigt att strunta i uteritterina tills han lugnat sig. Nu till min fråga, jag tänkte börja rida med delta men framöver med två tyglar, måste man ha en stångtygel i stången eller kan man testa någon gång med en ”vanlig” tränstygel innan man köper en stångtygel?
Har du ridit med stång tidigare? Ibland tror jag att en del har en felaktig bild av hur en stång fungerar i hästens mun. Är hästen inte skolad så kan hästen upplevas som stum i munnen när man sätter in ett stång bett, speciellt om det är en oledad stång.

Jag vet inte hur de bettet som du köpt ser ut, men om varken du eller hästen är van vid bett med hävstångseffekt så föredrar jag baucher bett, det är oftast tillräckligt. Vissa hästar reagerar väldigt starkt vilket gör att de ”knäpper av” och då går det varken att kommunicera eller få stopp.

Beroende på hur bettet du köpt, ser ut så går det ibland att sätta en tygel högst upp, man rider då endast med en tygel och bettet beter sig i munnen som baucher bett. Som ett tränsbett med en liten hävstång.
 
Har du ridit med stång tidigare? Ibland tror jag att en del har en felaktig bild av hur en stång fungerar i hästens mun. Är hästen inte skolad så kan hästen upplevas som stum i munnen när man sätter in ett stång bett, speciellt om det är en oledad stång.

Jag vet inte hur de bettet som du köpt ser ut, men om varken du eller hästen är van vid bett med hävstångseffekt så föredrar jag baucher bett, det är oftast tillräckligt. Vissa hästar reagerar väldigt starkt vilket gör att de ”knäpper av” och då går det varken att kommunicera eller få stopp.

Beroende på hur bettet du köpt, ser ut så går det ibland att sätta en tygel högst upp, man rider då endast med en tygel och bettet beter sig i munnen som baucher bett. Som ett tränsbett med en liten hävstång.
jag har ridit en del med kandar så är van vid att använda två tyglar, tänkte mer på ifall det blev helt tokigt om jag testade mig fram.
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 542
Utrustning Ni som rider ponny, eller ja, egentligen alla, vad har ni för tyglar? Min new forest ligger höjdmässigt mellan C- och D-ponny, har kort...
Svar
11
· Visningar
1 254
Senast: Beeboppe
·
Utrustning Nya fröken är en snäll och välartad sak, men kan bli väldigt "stum" när hon blir spänd, och kan bli stark när hon är peppad. Jag ska...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 113
Utrustning Hej! Jag har en 6-åring som den här våren har varit lite extra busig på uteritterna. Han är väldigt känslig och mjuk i munnen så jag...
Svar
9
· Visningar
1 084
Senast: Jojo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp