Pelham på två tyglar

Nominous

Trådstartare
Min halvblodsherre blir lite busig när vi strosar omkring i skogen barbacka och då har jag valt att börja använda pelham så jag har nåt att säga till om ifall han får ett ''psykbryt'' :p Förra veckan stacka han 3 gånger och bockade som ett tok med mig barbacka på ryggen efter landsvägen i byn. :mad: Han har precis börjat bli frisk efter lång tids sjukdom och det märks kan jag säga!!! Fy fan avd pigg :love::D

Men nu till själva frågan som tråden ska handla om. Jag väljer att rida på två tyglar då jag inte vill ha stångverkan alls om jag inte behöver den. Så jag rider praktisk taget bara på tygeln till den stora ringen och använder stångtygeln ifall jag känner att han hispar till sig som säkerhet för att få stopp på dumheterna nu :P

Men så idag fick jag skäll på mitt sätt att använda tyglarna av en som kan bäst och kan allt i stallet. :devil: Jag vet inte, jag har aldrig ridit på pelham innan så därför tänkte jag kolla hur man egentligen ska ha tygelfattningen om man rider på dubbla tyglar??
Jag har samma handfattning som på kandaret. Nämligen att jag har tygeln från stora ringen som vanligt mellan lill- och ringfinger (kan inte ha tygeln nedanför lillfingret då jag blir hemskt svag så) och sedan stångtygeln ovanför alltså mellan ring- och långfinger.
Men så kunde man absolut inte ha på pelham :confused: tyglarna fick inte korsa varandra och helst aldrig två tyglar, utan delta.

Kan nån förklara varför ifall detta stämmer? Med stångtygeln längst ned får väl den mest inverkan och före stora ringen? och med delta kan man ju aldrig rida utan påverkan på stången..

Är det jag som gör konstigt??
 
Sv: Pelham på två tyglar

Du ska ABSOLUT INTE gör som den personen säger... :mad:

DU gör helt RÄTT :D

Delta används endast av ponnyryttare för att TR säger att dom måste göra så på tävling, men övriga ska INTE använda delta för det ger bara otydliga och blurriga singaler till hästen. Att använda delt ger samma sorts signaler som ett s.k. pessoabett gör :mad:
 
Sv: Pelham på två tyglar

Det där håller jag inte riktigt med om. Vissa hästar funkar mycket bättre med delta, medans andra funkar bättre med två tyglar. Och att du liknar det efter ett pessoa förstår jag inte riktigt, det får du gärna förklara om du vill.

TS: rid så som du har det.
 
Sv: Pelham på två tyglar

tack!! då vet jag att det inte är jag som är fel ute :D

nej delta skulle jag nog aldrig rida med, jag vill kunna kontrollera vilka signaler jag ger och hur bettet ska verka. :)
 
Sv: Pelham på två tyglar

Alla hästar är ju olika, men min herre går absolut bäst på två tyglar och jag rider med samma tygelfattning som du.
 
Sv: Pelham på två tyglar

Använder du dubbla tyglar kan du "spela" på hela registret som bettet ger:
Du kan använda enbart bridongtygel.
Du kan använde enbart stångtygeln.
Du kan använda bägge tyglarna vid behov och då ge tydliga signaler.

Använder du delta aktiveras ALLTID bägga typen av signaler SAMTIDIGT.
Du kan ALDRIG ge en typ av signal som du kan när du själv avgör om du vill rida mest på bridong eller stångtygeln eftersom dom är sammankopplade genom deltat.
För hästens del så blir då signalerna mycket förvirrande och då väljer den att antingen inte lyssna alls eller lyssna på bara den ena typen av dom samtidiga signaler hästen får.

Ta ovanstående stycke och sätt dit det s.k. pessoabett i stället för pelham.
För det finns bara EN enda SKILLNAD mellan pelham med delta och det s.k. pessoabettet och det är KINDKEDJAN.....
Och har man ett pelham där mundelen kan röra sej upp och ner utmed sidstyckena så är skillnaden mellan dessa bett ännu mindre.....

Jag vet att nu kommer många tycka att vi såg ju den eller den kända ryttaren där odh där tävla med pelham med delta. Jag visst gör dom det, men har ni sett hur dom tränar hemma ?
Bara för att någon känd person använder en typ av betsling i tävlingssituationerna betyder det inte att det ska användas på det viset i den dagliga träningen hemma.
I tävlingssituationen kanske man bara är ute efter en viss typ av signal och då betslar man efter det, men som sagt... det är absolut inget man använder till vardags.....


Och rider man pelham med dubbla tyglar och det fungerar till låt oss säga 90 %, då är det dags att testa ifall inte ett kandar kan få det att fungera till 99%.
För steget från pelham med dubbla tyglar till kandar är i realiteten minimal för både häst och ryttare.
Och när man sen är bekväm med kandaret, jaa då upptäcker man att det ger ett ännu bättre "spelande" med hjälperna.
 
Sv: Pelham på två tyglar

Jag håller med dig om att ett två eller tredelat pelham kan ge lite samma effekt som ett pessoa. Men ett pelham kan du inte dra i alls lika mycket då det tar stopp med kedjan. Och ett rakt kan inte tryckas upp i gommen. Jag red alltid (förutom i dressyren) min förra häst med rakt pelham och deltan. Hon fungerade inte alls med två tyglar.
 
Sv: Pelham på två tyglar

För det finns bara EN enda SKILLNAD mellan pelham med delta och det s.k. pessoabettet och det är KINDKEDJAN.....
Och har man ett pelham där mundelen kan röra sej upp och ner utmed sidstyckena så är skillnaden mellan dessa bett ännu mindre.....

Som jag skrev så är skillnaden att pelhamet har en kindkedja....

Och det spelar ingen roll vilken mundel man har för bägge betten finns med rak, 2delad, 3delad m.m.
 
Sv: Pelham på två tyglar

Tycker att det är toppen att du rider med två tyglar! :laugh:

Jag gillar inte deltan, visst det kanske är bekvämt men det är bättre och även snyggare :angel: att rida med just två tyglar! :laugh:
 
Sv: Pelham på två tyglar

Ja jag tycker det känns betydligt bättre med två tyglar så jag kan välja hur skarpt bettet ska vara beroende på om herrn ska leka bockmaskin i 100 knyck eller om han ska vara foglig just den ridturen :D Är inte alls roligt att ha ett bett som är för skarpt om han är snäll och sköter sig exemplariskt. För stången är på tok för skarp för honom, han nästan sätter sig om man tar tag i han, så han vill knappast ta stöd och arbete genom kroppen på den. Men när han väl drar - ja då behöver jag verkligen stången att kunna spela på så han fattar vinken att det är förbjudet att börja leka :D

Och helt klart håller jag med om att delta inte är snyggt ;) Och sen när var man ute för att det skulle vara bekvämt å rida?? :angel::p
 
Sv: Pelham på två tyglar

Nu vet jag inte om jag är rätt ute men både pelham och gag är väl från början tänkt att ridas med två tyglar? Likaså gag ska ha två tyglar, en fäst i bettet som vanligt och en fäst i det löpande sidostycket. Att det många gånger bara används en tygel på både gag och pelham kan kanske passa en del hästar bättre men oftast tror jag det är för att personen på ryggen inte klarar av två tyglar.
Det krävs lite träning innan man bemästrar två tyglar i alla fall behövde jag det.

Så jag tycker det är du som gör rätt och den där som skällde på dig har fel.
 
Senast ändrad:
Sv: Pelham på två tyglar

Fast jag håller ändå inte med dig!

Pessoabettet tillhör gag-betten, dvs när du tar i tyglen så lyfts bettet i munnen på hästen.

Pelham tillhör hävstångsbetten. Det finns ingen "lyftande" inverkan på det bettet utan bara en hävstångsverkan iom den mothållande kedjan.

Oavsett om du rider på pelham med delta eller med dubbla tyglar kommer det att vara ett hävstångsbett och inverka som ett hävstångsbett. Att du inte kan finlira och spela med de olika effekterna av träns och stång med delta köper jag helt. Men att ett pelham med delta skulle bli som ett pessoa. Nej, aldrig! Däremot blir det ju en hävstånginverkan varje gång du tar i tyglen.
 
Sv: Pelham på två tyglar

men om man tar bort kedjan på pelhamet, då blir det ju en hissverkan, om än mindre än pessoa men det blir iafl en sådan verkan i och med att inget sätter stopp :) tror det är det palle talar om. det är kedjan som gör den största skillnaden..
 
Sv: Pelham på två tyglar

Bortsett från att det aldrig ska användas utan kedja så har det ändå ingen betydelse eftersom att pessoat mundel sitter lös i ringarna och således löper fritt och lyfts upp när du tar i tygeln. Mundelen på ett pelham sitter fast och du får en viss rotation av mundelen (om tungfrihet finns så kommer den att vinklas framåt) men den höjs inte uppåt i munnen. Så det har ingen betydelse.
 
Sv: Pelham på två tyglar

Det finns en hel del folk som använder Pelham som inte är FASTA utan har en mundel som rör sej upp och ner på sidstyckena, har själv ett sådant:

8836110.jpg

Enligt min ena häst så är detta bett synonymt med pessoa, åtmindstånde får jag exakt samma reaktion från honom när jag har detta bett som om jag hade haft ett pessoa i munnen på honom....

Och enligt vissa ridsportbutiker är det ett mycket populärt bett som efterfrågas jämt och ständigt.
 
Sv: Pelham på två tyglar

Du håller precis som man ska. Varför skulle man använda delta? Och varför skulle tyglarna inte få korsa varandra? Det är väl väldigt logiskt att ha den skarpare tygeln högre uopp eftersom man inte tar i den i flörsta hand. Stång på två tyglar och bridong /övre pelhamtygeln på tre fingrar är rätt enligt "regelboken" också dessutom.
 
Sv: Pelham på två tyglar

Jag är mer r'ädd att de ska bli nypta i mungipan när det är spelrum mundel-skänkel? Väldigt litet rörelse-spelrum jämfört med pessoa dock....
 
Sv: Pelham på två tyglar

OT

Var på c***gr*** härom dagen och strosade runt bland hästsakerna så klart. Döm om min förvåning när jag hittar en kandarstång med delta påsatt på stången, på bägge sidor :eek: Tror ni det är någon liten kund som roat sig eller är personalen så dåligt insatt att de sätter delta på en kandarstång? Bredvid hängde nämligen pelham utan delta. Fanns heller ingen prislapp på själva deltat så jag antar att de skulle följa med bettet. Men detta måste väl vara tokigt? Det var förvisso ganska rörigt bland betten men varför skulle deltat sitta fast på kandarstången om det inte skulle säljas tillsammans?
 
Sv: Pelham på två tyglar

Ingen aning om det var rörelsen upp och ner eller ev. nyp men pållen reagerade på samma vis som med ett pessoa...
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har en liten fundering, jag har köpt ett pelham som jag tänkte använda på min häst vid uteritter då han drar, han är omusklad och...
Svar
3
· Visningar
913
Utrustning Nu har jag köpt ett babypelham till min häst men jag vet inte om jag ska ha en delta eller rida på två tyglar, hur rider man på två...
Svar
2
· Visningar
969
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 653
Utrustning Jag har en nordsvensk som jag rider åt en tjej i sommar/höst. Vi har haft lite problem med att hästen gärna blir stark och het i...
Svar
4
· Visningar
732
Senast: fridaxi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp