Pelham.. visa mig hur det ska sitta!!

miss_kala

Trådstartare
Har tänkt börja använda pelhamstång på mitt ridtravar sto, hon är hemskt het och stark när man rider ut, särskilt i galoppen. Skulle nog därför passa bra med pelham, eftersom man kan variera hur skarpt det "biter".

Har dock aldrig ägt ett sådant bett och vet därför inte hur det ska sitta, särskilt kindkedjan är helt ny för mig! :crazy:

Skulle verkligen uppskatta lite hjälp och gärna i form av bilder!! :)

//Miss Kala\\
 
En fråga bara: känns det bra att hon har övervinnit dig istället för tvärtom? :smirk:
Varför inte ta tag i problemet istället? vem är det som bestämme egentligen hon? :confused:
OM jag var dig skulle jag ta tag i problemet. Jag kan med allsäkerhet säga att inte MÅSTE ha en skarp stång. Du kankse borde ändra på annat....bara en tanke
 
Jag är helt med på vad du menar.. men som situationen är, så orkar jag inte rida ut på henne på vanligt bett. Tyvärr är det så! Jag vill inte att varje ridtur ska vara en hälsorisk och ett slagsmål mellan mig och hästen.

Har ridit henne på pessoa i flera år, vilket har funkat bra fram tills för nåt år sen. Då bytte jag till vanligt tredelat, vilket går hyfsat! Men jag vill gärna ha den där extra "nödbromsen" som stången erbjuder, för när hon sätter iväg, har jag inte mycket att säga till om. Bromssträckan är väldigt lång iaf..!

Jag kanske är ute och cyklar, men jag vill gärna prova pelham, eftersom jag fått för mig att man då har möjlighet att bestämma hur mycket stången ska verka. (med dubbla tyglar)

Målet är självklart att jag alltid ska kunna ha kontroll över henne med "vanligt" bett. Men som det ser ut nu funkar det inte riktigt, för vi kommer inte överrens, och jag måste kunna rida ut på henne!

Jag ser det inte alls som att hon "vunnit" över mig, utan som att jag anpassar medlen efter vad som passar oss bäst just nu. Jag kommer prova pelham och är det något som funkar för oss båda, lär jag fortsätta, men om det inte gör det, går det bort direkt!
Vad jag ville veta var, hur det ska sitta!

//Miss Kala\\
 

Liknande trådar

Utrustning Hej, har en häst som kan bli ganska på och framtung när vi hoppar, och hade tänkt att köpa hem ett bett för att testa om det blir...
2
Svar
20
· Visningar
2 675
Senast: Ketrawzc
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 280
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 246
Senast: Migo
·
Utrustning Jag ska köpa nytt bett till min ponny då det vi har nu är för litet. Han har 11,5 i fasta ringar men vilken storlek blir det då med lösa...
Svar
5
· Visningar
1 178
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp