Bukefalos 28 år!

Pelham vs Kimblewick, nåt annat?

nothalfbad

Trådstartare
Jag får snart hem min nya häst (yeay!!!)

Och funderar lite över bett.. Hon har gått på pessoa de senaste åren. Nu tänker jag emellertid inte låta henne göra det i min ägo, varför jag funderar på andra alternativ.

Till vardags och på bana tänker jag börja med att rida på tredelat med fasta ringar, samt bettlöst. Men jag har en känsla av att hon kan tända till vid uteritt, och om så är fallet och jag behöver betsla upp klurar jag på alternativ.

Jag vill ha ett så snällt bett som möjligt, men som jag ändå vet att det fungerar när/om det behövs.

Min förra häst som kunde bli väldigt stark red jag på kimblewick med gott resultat. Hon gick i stort sett alltid på långa tyglar, förutom när hon blev het och stark, och då svarade hon med en gång när jag tog tyglarna, och fick därefter omedelbar eftergift.

Ni som är riktigt bra på bett och dess olika inverkan, hur ska jag tänka. Hur är pellham till skillnad mot kimblewick?

Eftersom jag ännu inte fått hem hästen har jag inte kollat tänderna på den. Utan det här är bara spekulationer än så länge.
 
Sv: Pelham vs Kimblewick, nåt annat?

Nu är det ju inte ens säkert att du ska behöva betsla upp dina nya häst som du inte ens hunnit få hem?

Hursomhelst så är det väl en smaksam vad du och din häst funkar bäst med av de två alternativen. Jag personligen föredrar rak jaktstång utan tungfrihet. Pelham funkar bäst med två tyglar.
 
Sv: Pelham vs Kimblewick, nåt annat?

Det är jag väldigt medveten om, detta är som sagt bara spekulationer. Plus att jag i allmänhet vill lära mig mer om olika betts verkan.

Tack för svar!
 
Sv: Pelham vs Kimblewick, nåt annat?

Jag rider min valack på kimblewick utan tungfrihet (bland annat). Växlar mellan att ha tyglarna i den nedre skåran och i den stora bettringen, beroende på hur han känns. Med tyglarna i den nedre skåran blir det hävstångsverkan konstant, med tyglarna lösa i bettringen blir det hävstångsverkan då ryttaren sänker handen - ingen när ryttaren höjer handen. Jag tycker att det är ett trevligt bett och hästen trivs prima på det.

Jag har tidigare ridit honom på pelham med "normal" tungfrihet. Det blir alltför skarpt för min häst - på slutet (innan bettet lades på hyllan) skyggade han i princip för bettet bara jag tog i stångtygeln - en mycket mjuk förhållning där jag i princip bara rörde ett par fingrar. Jag red på dubbla tyglar, vilket jag tycker är optimalt på pelham, och hade stångtygeln i princip som nödbroms. Min häst är känslig för bett med för långa skänklar, men jag misstänker att tungfriheten också spelade in då jag efteråt märkt att han reagerar kraftigt på i princip alla bett med tungfrihet/port. Jämfört med kimblewick blir hävstångseffekten betydligt starkare med pelham.
 
Sv: Pelham vs Kimblewick, nåt annat?

Ett babypelham med dubbla tyglar kan vara en god investering. Du kan då börja rida på "bridongtygeln" och bara ta i "stångtygeln" om det behövs. Jag förstår att det kan kännas riskabelt att rida ut på en känt prillig häst med vanligt tränsbett första gången, men på detta sätt blir det som att rida på oledat transbett sålänge du inte behöver ta till hävstången.
 
Sv: Pelham vs Kimblewick, nåt annat?

Tack Liten och Houdinie!
Nu känner jag att jag fattar mer hur det funkar :) :bow:
Jag ska känna på det och testa mig fram. Vill helst rida bettlöst där det går, men jag är inte sugen på att flyga som vante heller ;)
Återigen, tack! Och om fler har mer att tillägga är jag mig gärna!

Kanske skulle vi ha en tråd som heter typ "bettskolan", där det står utan värderingar vad olika bett gör?
 
Sv: Pelham vs Kimblewick, nåt annat?

Jag har fått hem en foderhäst som var riden på Pessoa. Fjording.

På honom lade jag vanligt tredelat tränsbett, och det har hittills inte varit några problem. Han har i och för sig bara varit här i två veckor än och har testat alla möjliga sätt att protestera utom att springa iväg för mig.
Jag har nu börjat jobba honom med att böja på hals och kropp, vilket verkar vara lite svårt, men resultatet är att han börjar tugga på bettet och sänka nacken, så det behövs säkert ingen "uppbetsling" på den här herren utan "nerbetslingen" verkar vara rätt.

Så om du har god ridvana och en genomtänkt strategi för hur det ska hanteras, så kan du antagligen klara dig utan hård betsling.
 
Sv: Pelham vs Kimblewick, nåt annat?

Det är precis samma scenario jag hoppas på :)
Var mest nyfiken på de olika funktionerna och hur betten verkade.

Tycker som sagt det vore bra med en "bett-tråd" och förteckning över olika varianter av bett. Likt sadeltråden :)
Ska googla, om jag inte hittar liknande nån annanstans kanske det kan vara en idé. Jag vet iaf att jag har en del att lära om bett och dess olika verkan.
 
Nu har hon kommit! Underbara lilla häst.

Men, precis som jag trodde är hon stum i munnen, med spänningar i rygg och nacke. Så det får bli ET, tandläkare, vet och bettlöst ett tag, innan det är dags att fundera vidare på nytt bett.

Har beställt ett indianhack, samt tänkte testa sidepull.

Någon som har tankar om dessa två? Vill helst ha något som inverkar så lite som möjligt både på mun och nacke. Känns inte helt lätt. Tänker försöka lära om och styra med tryck "på hals", men jag vet inte... Munnen och nacken ska iaf få vila.

Och ny sadel såklart ;)
 

Liknande trådar

Utrustning Hej, har en häst som kan bli ganska på och framtung när vi hoppar, och hade tänkt att köpa hem ett bett för att testa om det blir...
2
Svar
20
· Visningar
2 680
Senast: Ketrawzc
·
Utrustning Jag har en liten fundering, jag har köpt ett pelham som jag tänkte använda på min häst vid uteritter då han drar, han är omusklad och...
Svar
3
· Visningar
895
Utrustning Japp. Bettet jag har på fröken nu är inte rikigt optimalt så nu beger jag mig ut i bettdjungeln för att hitta något som passar oss båda...
Svar
4
· Visningar
738
Utrustning Hej! Jag har en kallblodstravare som är 17 år som gått på travet fram tills då han var 12 år. Han är endast riden då han kom till mig...
Svar
9
· Visningar
783

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp