Pelhamhjälp.

F

fälttävlansnörd

Ska börja rida min ponny på pelham i terrängen. Dock vill jag ha hjälp att hitta ett lämpligt.

* Rak mundel
* Korta skänklar
* Rostfritt

Ngt annat som jag ska tänka på? Brukar ju i vanliga fall hålla mig till tränsbett.
 
Sv: Pelhamhjälp.

Kika på www.globussport.se för de har ett precis som du beskriver. Sen finns också det nya "Ky Rotary Bit" i både två- och tredelat. Det förstnämnda raka är inte så farligt dyrt, jag köpte mitt för strax under 300;-

Finns även en återförsäljarlista på sidan, så det bör finnas i butik nånstans i närheten av dig.
 
Sv: Pelhamhjälp.

Använd helst dubbla tyglar, och se till att spänna kedjan tillräckligt hårt.

Angående inköpet så är nog ett Globusbett bäst och enklast att få tag i.
 
Sv: Pelhamhjälp.

Jag tror inte att jag får tävla på dubbla tyglar? Det är en ponny.
 
Sv: Pelhamhjälp.

Vad menas med babypelham, babykandar osv?

Alla Globus bett från stl 11,5 har väldigt korta skänklar och små ringar, är de babystänger?
 
Sv: Pelhamhjälp.

Mitt globus är t o m 10,5 bara. Litet och nätt på alla sätt och vis.
 
Sv: Pelhamhjälp.

Jag har et Globus pelham. Tycker det är jättebra, men jag rider på delta :p
 
Sv: Pelhamhjälp.

Du måste nog ha delta tyvärr, ha det inte så varje dag bara. Vill du mildra effekten något kan du byta ut kedjan under hakan mot en läderrem, t ex gammal snokrem, har jga på mitt pelham. Funkar finfint!
 
Sv: Pelhamhjälp.

pinky skrev:
Vad menas med babypelham, babykandar osv?

Alla Globus bett från stl 11,5 har väldigt korta skänklar och små ringar, är de babystänger?


Baby pelham är väl ett kimblewick - dvs jaktstång - eller har jag fel??
 
Sv: Pelhamhjälp.

Jag hade bara tänkt att rida med det i terrängen. Blir kanske 3 ggr per månad alltså.
 
Sv: Pelhamhjälp.

Nej, babypelham och babykandar är stänger med korta skänklar, alltså så att ringarna i princip är precis under varandra på pelhamet.

Jag har dock fått för mig att babypelhamet är det pelhamet med korta skänklar som där är en massa kopparkulor på. Tror Grinchen(Eller vad hette hon?) hade uppe en tråd om det för ett tag sen).
 

Liknande trådar

Utrustning Hejsan! Jag har precis, idag, börjat rida vilket varit en dröm jag haft så länge jag kan minnas. Är så underbart glad! Min första...
2
Svar
24
· Visningar
1 841
Senast: valy
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
917
Senast: Miingla
·
Utrustning God kväll! Min kompis har en häst på fodervärdsavtal. Ägaren bor långt bort. Min kompis är en skogsmulle ryttare och inte av den...
2
Svar
20
· Visningar
1 739
Utrustning Nya ridskoleponnyn har bara en hoppsadel och jag funderar på att kosta på oss en egen dressyrsadel om jag hittar något begagnat. Men hur...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 773

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Koppel som släppte
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp