Pelhamkedjan, hur ska den sitta ?

K

Koko_

Ja, hur ska pelhamkedjan sitta ? jaja, under hakan det vet jag ju :p
Men hur hårt eller löst ?


/Koko_ :D
 
Sv: Pelhamkedjan, hur ska den sitta ?

Vad jag lärt mog ska du ha en 45 gradersvinkel mellan kedja och bettskänkel då du tar i tygeln. Men sen kan man måste justera lite efter häst och humör!
 
Sv: Pelhamkedjan, hur ska den sitta ?

Vinkeln mellan bettets skänkel och munnen ska inte kunna bli större än 45 grader. Helst inte mindre heller, naturligtvis, men det är nog vanligare att kedjan spänns för löst eftersom många tror det är snällare.
 
Sv: Pelhamkedjan, hur ska den sitta ?

Okej, det är alltså inte snällare att sätta kedjan löst ?


Tack för era svar ! :bow:


/Koko_ :bump:
 
Sv: Pelhamkedjan, hur ska den sitta ?

Nej, eftersom bettet då kan rotera i munnen =mycket obehagligt, speciellt om man har ett bett med tungfrihet. Det mister även sin hävstångsfunktion och blir mera "pessoa-/gagaktigt".
 
Sv: Pelhamkedjan, hur ska den sitta ?

Hallåå!!!! Tänkte bara stoppa dig innan du gör ngt dumt!! En sån kedja sa sitta oerhört löst!!! Annars knäpper hästen av och reagerar inte på tygelhjälperna :idea:
 
Sv: Pelhamkedjan, hur ska den sitta ?

Oerhört löst ska den väl inte sitta, och om hästen bara knäpper av är ganska så individuellt. Då kan man ju lika bra ta bort kedjan helt. Men man får ju prova sig fram vad som funkar bäst för sin häst!
 
Sv: Pelhamkedjan, hur ska den sitta ?

Fast då är väl snarare ett problem med att ryttaren inte kan hantera bettet i så fall?

Och funderar man på att ta bort kedjan helt kan man ju lika gärna köpa ett pessoabett istället, då man får en helt annan funktion på bettet. Mer ihopdragande än längande, som ju är det äkta stångbettets funktion... :smirk:
 
Sv: Pelhamkedjan, hur ska den sitta ?

Det finns ju en mening med att kedjan är där :smirk:
Tar inte den emot verkar bettet som sagt som ett pessoa istället och DÅ knäpper hästen av. Som andra skrivit ska vinklen inte vara mer än 45 grader (munnen till skänklen)

Snälla läs på lite innan du ger "råd"

Lägger åter igen in denna länk, läs om både kandar/pelham (stång) och pessoa...
http://www.kahlin.net/noir/dressyr/tack/bridle.php

:bow: :bow: till den (kommer inte ihåg vem) som la in den först :D
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Pelhamkedjan, hur ska den sitta ?

Ehm?? NJaa... ifall man inte kan rida med stång kanske.. Då har man ju helt missat kedjans funktion ifall man påstår detta!! Läs på ordentligt..
 

Liknande trådar

Utrustning Alltså inte för att försvara en för hårt åtdragen pullback-nosgrimma på något sätt, men det gjordes en studie för några år sen där...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
4 957
Senast: SiZo
·
Tjatter Förtjänar inte Vasaloppet en egen tråd? Såg i VGV att vi är ett gäng som kollar. Vilka hejar ni på? Damerna hejar jag på Ida. Herrarna...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
2 599
Tävling Vet inte om det blir rätt prefix, men jaja. Hur fungerar tre- och fyraårstest? Jag har en medryttarponny som jag rider in, och med honom...
Svar
2
· Visningar
641
Samhälle Först så JA jag ska själv klart kolla med mamma och pappa som känner hennes föräldrar väldigt bra! Men jag är en sån person som be höver...
2 3
Svar
55
· Visningar
2 166
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp