Pelleterat foder med låg Ca men hög P och Mg?

Alexandra_W

Trådstartare
Vad finns det för pelleterat foder med lågt kalcuminnehåll men högt fosfor- och magnesiuminnehåll?

Har ett silage med skyhögt Ca-innehåll, och där kvoten Ca/P är 3 och Ca/Mg är 6.

Bara silage täcker med råge hästens behov av kalcium, täcker ganska preciiis magnesiumbehovet men det blir litet underskott på fosfor. Dessutom blir ju kvoterna som beskrivet.


Jag vet att kalköverskott från grovfoder inte är något att oroa sig för, men då det är en växande unghäst känns det lite för riskabelt att ligga på skevt i kvot.

Har hitills löst det med lite (130 gram, mest för just 130gr är 2 dl torrt) lucernpellets som blötts, som jag blandat i fosforbalans och biomag (dvs pulver) i, vilket gett en slutlig kvot på Ca/P 1,9 och Ca/Mg 3,5.
Jag fick ju dock pytsa i både selen och vitaminer med, så jag la till miner vit och justerade givan fosforbalans och biomag. Hamnade då på Ca/P 2 och Ca/Mg 3,5.

Haken är att hästen inte är så förtjust i geggig mat och lämnar det som hamnar i kanterna etc. Däremot när jag la till miner vit som är i pelletsform insåg jag att han tycker om pellets!

Perfekt tänkte jag, bara leta upp ett pelleterat kraftfoder som (i komb med miner vit om så krävs) löser allt.

Det har jag ägnat mig åt hela fm, men ska jag ha hyfsade kvoter kommer jag inte undan pulvren (fosforbalans, biomag).

Så är det kört eller finns det något pelleterat foder med HÖGT fosfor och magnesium utan att ligga högt i kalcium med? :S Helst något som är hyfsat vanligt och lätt att få tag i.
 
Sv: Pelleterat foder med låg Ca men hög P och Mg?

Jag skulle oxå vara överlycklig om jag hittade det du letar efter men jag har gett upp. Allra helst som jag inte behöver nåt energitillskott.

Har du testat att inte blöta lusernen så att den blir blöt utan bara faller sönder? Så gör jag när jag ska blanda i loppefrön för det äter inte herrn om det är blött. Tar man tillräckligt lite vatten så blir det mer som grönmjöl, bara lite lätt fuktigt. Man får ge det lite längre tid men det brukar bli bra.
 
Sv: Pelleterat foder med låg Ca men hög P och Mg?

Vad med linfröpellets?

Vetekli? Det brukar alla hästar tycka om, även om det är gröt. En näve havre/musli i också så är det rena festmiddagen. :)
 
Sv: Pelleterat foder med låg Ca men hög P och Mg?

Jag skulle oxå vara överlycklig om jag hittade det du letar efter men jag har gett upp. Allra helst som jag inte behöver nåt energitillskott.

Har du testat att inte blöta lusernen så att den blir blöt utan bara faller sönder? Så gör jag när jag ska blanda i loppefrön för det äter inte herrn om det är blött. Tar man tillräckligt lite vatten så blir det mer som grönmjöl, bara lite lätt fuktigt. Man får ge det lite längre tid men det brukar bli bra.

Provat, även om det är ett elände försöka lösa 4 skopor pulver i det.
Det fungerar givetvis bättre, men när han äter så en del trycks ju så att säta fast i hörnen/kanterna. Det lämnas (han slickar inte rent som de andra matvraken).

Och då det ju är ganska liten giva från början så blir ju uppskattningsvis 25% kvar. Med risk att 25% av pulvret är kvar i det så att säga. Känns lite som att skjuta sig i foten att först vara petig med att få kvoterna rätt, och sen inte ha en aning om hur mycket av det han får i sig...

I början åt han inte lucernet alls, lämnade rubbet. Sen började han äta och nu äter han riktigt bra sen jag blandade i ½ dl torra mineralpelletsar i lucernet - förutom då att han inte städar krubban. Så jag har ett tag hoppats att han snart ska börja städa, speciellt om jag ger lucernet när han inte har något silage att äta. Men nix.

Jag behöver heller inte varken protein eller energitillskott förresten, jag behöver selen, spårämnen och vitaminer och så då justera kvoterna. Dvs jag ger lucernen bara för att kunna blanda i det han behöver i.

Det är tyvärr inte så att han inte tycker om just lucern, utan det är det blöta. Har provat med både potatisprotein, mald linfrökaka och betfor med samma resultat - det ligger kvar längs kanterna i krubban
Sen tyckte han sämre om vissa och bättre om andra - med lucern som favorit, men inget blev bättre än lucernet. Han borde ha en krubba som var som en halv boll i botten, inga hörn eller kanter alls. Han har en helt rund foderbalja, grund också, men det blir ju ändå kant mellan 'vägg' och botten så att säga.

Miner vit äter han helt rent förresten, och det är ju inte direkt jättegott egentligen (inackshettisen vägrar det rent till och med), så han är nog inte alls kräsen, men blött ät blä. Den andra welshen var likadan som liten (och rätt många år) förresten. Idag äter han vad slask som helst dock, men det tog många år. Vet inte om det är en 'unghästgrej' kanske, drygt är det i alla fall..
 
Sv: Pelleterat foder med låg Ca men hög P och Mg?

Har du provat att blanda med vetekli?
Och kanske blöta bara litet.
Vetekli innehåller ju dessutom mycket fosfor i sig själv.

Baka havre- och kli- kakor annars kanske?
 
Sv: Pelleterat foder med låg Ca men hög P och Mg?

Vad med linfröpellets?

Vetekli? Det brukar alla hästar tycka om, även om det är gröt. En näve havre/musli i också så är det rena festmiddagen. :)

Finns det annan linfröpellets än Hippos? Det räcker nämligen inte, får Ca/P 2,4 och Ca/Mg 4,2 med det. Det är ungefär dit jag kommit med annat (t ex Krafft Groov). Men sen tycks det vara 'stopp' och jag måste dit med det förbaskade pulvret för att sänka kvoterna. Och pulver kräver blöt/fuktad mat (beroende på sort) :S

Inte Ung - inte provat med vetekli då jag inte vill köpa en hel säck sånt som jag inte har användning för om han inte gillar det heller. Kan ju tyvärr inte ge de andra vetekli.

Provat dock att bara fukta linfrökaka resp potatisprotein - de har ju samma konsistens ungefär som vetekli om än inte samma smak. Även provat ge helt torr linfrökaka (mald sådan). Blir kvar fastkletat längs kanterna då med dock, antar han geggar det lite när han äter och det + krubbans utformning trycker fast det i kanterna?

Största problemet är ju att det är sådan mängd fosfor jag skulle behöva, på minimängd foder. Jag ger ca 6 gram fosfor via pulver för att trycka ner kvoten :S

Må förra årets skörd av silage ta slut snart, och må årets ha något lägre Ca/P-kvot.. (Det är alltid ett problem med hööögt Ca i fodret, och lägre P och Mg, men förra årets var extra bökigt)
 
Senast ändrad:
Sv: Pelleterat foder med låg Ca men hög P och Mg?

Vetekli och kruskakli finns i vanliga mataffären i småpåsar om du vill prova.
 
Sv: Pelleterat foder med låg Ca men hög P och Mg?

Låna litet kli av någon som använder det.
Eller sälj resten till mig om det inte fungerar.
Jag ser alltid till att ha det hemma för det får ner det mesta i flesta hästar.
Om jag gör typ havrebollar av det som de skall äta och sedan rullar dess i vetekli så går det mesta ner faktiskt.
 
Sv: Pelleterat foder med låg Ca men hög P och Mg?

Vetekli och kruskakli finns i vanliga mataffären i småpåsar om du vill prova.

Ah, det är ju perfekt, då ska jag köpa en sån påse. Hmm, undras om grannen kan tänkas ha kanske, han har ju mjölbod och har i alla fall vetemjöl och rågmjöl och sånt. Får gå och kolla! Annars ska jag ta och köpa!

Ni märker hur ofta jag brukar baka va? *vissel*
 
Sv: Pelleterat foder med låg Ca men hög P och Mg?

Kolla om Wiromins Showhorse balans kan fungera.
 
Sv: Pelleterat foder med låg Ca men hög P och Mg?

Tror det är den jag har inlagd (har skrivit wiromin balansmineral) och då fungerar inte den bättre än miner vit tyvärr =/
 
Sv: Pelleterat foder med låg Ca men hög P och Mg?

Vad finns det för pelleterat foder med lågt kalcuminnehåll men högt fosfor- och magnesiuminnehåll?


Så är det kört eller finns det något pelleterat foder med HÖGT fosfor och magnesium utan att ligga högt i kalcium med? :S Helst något som är hyfsat vanligt och lätt att få tag i.

Jag tror inte att du hittar något pelleterat foder med mycket fosfor! Spannmål innehåller relativt mycket fosfor och i princip alla pellets består av spannmål och restprodukter som dessutom oftast är blandat med råvaror som innehåller mycket kalk och lite fosfor som betfiber, lucern, gräsmjöl mm. Dessutom tillsätta ofta någon form av kalk i färdigfodren, jag har aldrig sett i en råvaruförteckning på något färdigfoder att det är extra fosfor tillsatt!

Tyvärr finns väldigt få mineralpelletsar med låg Ca/P kvot om man inte väljer att titta på mineraler för kor också!

De enda för hästar jag känner till är:
Krafft Miner Vit
Show Horse Balans
Edel Hippos Mineral Låg
 
Sv: Pelleterat foder med låg Ca men hög P och Mg?

De är lite för dåliga på att pelletera mineralerna för kor tyvärr :devil: (Annars har det vissa år varit lösningen, komineraler - där är det lättare hitta melassfritt till de som behöver det med också =))
 
Sv: Pelleterat foder med låg Ca men hög P och Mg?

Köp geltablettkapslar, stoppa fosforbalansen i dem och lägg dem bland mineralpelletsen. De slinker säkert med. :angel: Lär väl bli några kapslar dock med tanke på mängden fosforbalans du ger. (läs med en gnutta ironi, aldrig hört ngn testa kapslarna på häst men de borde rimligtvis brytas ner av deras magsaft liksom hos alla andra)

I övrigt säger jag som de andra, aldrig hittat ett kraftfoder med mycket fosfor i, inte utan att även Ca är högt. Får ju också alltid helskeva kvoter och måste komplettera med P.
 
Sv: Pelleterat foder med låg Ca men hög P och Mg?

Det är knasigt det där, stor del av landet har ju kalkrika marker och problem med just överskott Ca och mer eller mindre underskott ffa P men även i vissa fall Mg.

Borde inte tillverkarna snappa upp det och erbjuda foder med låg Ca/P-kvot och/eller extra tillsatt P?

Det finns ju en hel massa tillskott med extra kalk i - vilket få lär behöva. Ofta är vitaminer (torra) osv lösta i kalktjosan (höll på att av misstag köpa sådana, hade jag inte varit så 'undvika socker-rabiat' hade jag missat att bärsubstansen i princip var kalk..). Men fosfor, det finns knappt några fosfortillskott (och inga 'rena' men det kanske beror på att ren fosfor är instabil eller något?)

Krafft Miner Grön är väl det första med sänkt Ca/P-kvot som kom. Tänkt till hästar (avelsdjur) på BETE, där ju Ca-halten är högre. Eh, om Ca är högt i betet - då är det ju det i vallfodret som odlas på marken intill ju, tänkte inte någon så långt?`

Miner vit saluförs ju som mineral för att balansera foderstaten vid utfodring med kalciumrikt grovfoder. Ändå innehåller det 55 gr Ca/kg (och 65 gr P)/kg. En giva på 100 gram ger alltså 5,5 gr Ca..

Beats med helt enkelt, både varför inte producenterna uppmärksammat att det finns ett behov på marknaden, och varför det i Sverige ska tryckas kalk i 'allt'? Det är ju inte bara jag som har problem, och jag har haft samma problem sen den dag jag började analysera foder för typ 15 år sen..
 
Sv: Pelleterat foder med låg Ca men hög P och Mg?

*eget KL*

Han var inte så lättflirtad att vetekli hjälpte :S Det är blött, det är äckligt..
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har gått och klurat länge och väl på det här men känner att jag behöver input från lite klokt folk för jag vet ärligt talat inte vad som...
2
Svar
27
· Visningar
3 890
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Nu sliter jag mitt hår på riktigt. Försöker få till någon sorts balans i hästens foderstat men det verkar svårt alt gå åt mängder med...
Svar
18
· Visningar
1 620
Senast: supersonic
·
Foder & Strö Har fått analysen på vårat Hö och ska försöka få ihop en foderstat , men jag får inte ihop någon :( Då jag provar lägga in olika , så...
Svar
4
· Visningar
1 158
Senast: Hjartagna
·
Foder & Strö Har inte riktigt behövt ta ställning till hög Ca/P-kvot innan. Utan några mineraler alls ligger hästen (pga högt Ca/lågt P i...
Svar
0
· Visningar
589

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Löss
  • Världscupsfinalerna

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp