Bukefalos 28 år!

M

mizzcat

Typ Kraft eller Easy Proo, ska det blötläggas eller ej? Har hört olika bud så nu vill jag veta vad som stämmer :)
 
jag har hört av flera att man inte ska blötlägga,
men jag har också sett att några hästar på ridskolan får blötlaggd krafft.. så jag är :confused:
 
Jag är också lite fundersam, en del menar att man ska blötlägga annars kan hästen på foderstrupsförstoppning medan andra hävdar att man ej ska blötlägga, och vissa hästar äter ju inte ens blötlagda pellets!
 
Har funderat lite kring använding av pellets. Om man blötlägger, blir det ju bara en lös soppa. Om inte hästmagen får arbeta med maten, kan den ju heller inte ta upp de viktiga näringsämnena? Om man inte blötlägger, säger en del att de kan få foderstrupsförstoppning, men tuggar inte hästarna sin mat? Kraftfoder ska de inte få när de är stressade, enligt min åsikt, då äter de ju för fort.

Tja, har inga direkta svar förutom att jag själv håller mig borta från allt vad pellets heter.

MVH
 
Jag frågade på Granngården ang detta med att blöta eller icke blöta o jag fick svaret att det inte skulle blötas men att man var tvungen att ha tillgång till vatten i samband med utfodringen. Om man blöter så har inte hästen nått tuggmotstånd o därmed minskar salivutsöndringen o det blir sämre närings upptagning, enligt de på Granngården iallafall om det är så eller inte vågar jag ha osagt, fodrar inte med pelleterat foder ändå.
 
Jag blöter inte! OM jag ger uppblött betfor då blandar jag i allt precis innan utfodringen, men pelletsen hinner inte bli mjuk. Just nu ger jag ingen betfor. Och de äter och tuggar i sig sina pellets i lugn och ro (spann på marknivå) och ibland dricker de direkt efteråt, ibland inte.
 
Jag frågade på Granngården där jag bor och tjejen sa att hon alltid blötlägger Krafft till sin häst. Hon rekommenderade det. MEN jag blötlägger inte det ändå, vill att hästen ska få lite tuggmotstånd.

mvh
Madde
 

Liknande trådar

Foder & Strö Halloj, Här finns så många med mycket erfarenheter o kloka idéer så jag slänger ut frågan😊. Har letat efter hösegel till vår lastbil av...
Svar
1
· Visningar
615
Senast: Freazer
·
Hästhantering Ja, som rubriken lyder. HUR kan jag lära hästen att ta godis snällt? Jag har en häst som gärna tar godis med exakt hela munnen. Tänder...
2
Svar
26
· Visningar
2 313
Senast: mily
·
Foder & Strö Ok, som läget är i vinter kommer jag inte kunna blötlägga lusernpellets på morgonen och sen bära ut till stallet när jag väl ska dit...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
7 641
IT & mobiler Jag har idag ett par Samsung Buds... nånting och är generellt nöjd. Men de är hopplösa när det blåser ute, den jag pratat med hör...
Svar
9
· Visningar
537
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp