"Pelletsboll" eller annat sätt att förlänga ättid?

cela

Trådstartare
Har en ung häst med tandproblem med foderinpackningar/tandfickor. I höst har jag tänkt att prova fodra med höpellets (alltså ej Luzernpellets utan pellets gjort på vanligt hö) Han har i sommar enbart ätit gräs samt uppblött Luzern/betfor samt en färdigpellets. Nu till problemet, tuggtiden. Pelletsen lär han äta väldigt mkt snabbare än vanligt hö, han är dessutom glupsk av sig så jag är osäker på om jag vågar ge höpellets som inte är uppblötta. Detta gör att det blir svårt att använda traditionell kraftfoderautomat som finns på marknaden då jag antar att uppblött foder lätt fastnar i automaten.
Jag tänker mig att inomhus konstruera en krubba m vipplock som öppnas via timer/elektomagnet, och att jag däri kan ha laddat med uppblött pellets som han kan få som sen "nattamat" för att få till ett extra fodringstillfälle.
Utomhus skulle jag vilja hitta en lösning som skulle kunna fungera även vintertid, då uppblött foder fryser :mad: Alltså HUR få till långsamt ätande på TORR pellets.
En idé jag fått är principen "aktiveringsboll" som finns för hundar. Alltså en boll man fyller med godis, eller i detta fall höpellets, med ett litet hål i som släpper ut pelletsar i långsam takt när hästen puttar på bollen, och att man har bollen i en lämplig låda så hästen inte äter rakt på backen eller kan putta bollen utanför staketet. Måste givetvis vara en boll modell större så att man får i ett par kg pellets :)
Reflektioner på detta, kan det funka eller har ni några andra tips/idéer?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Brexz
  • Ingen fart på agilitytävling
  • Bra och smakligt blötfoder?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp