Pendla 50 mil till och från ett dödsbo.

Solvarma jordgubbar

Trådstartare
Först vill jag bara tacka för all hjälp jag fått från er underbara människor här på Bukefalos (Ni vet vilka ni är) på mitt förra inlägg om mammas död. Blir så glad och tacksam för att det finns så fina människor, som bryr sig om andra,när man har det riktigt svårt :heart

Nu efter mammas begravning, känns allt lite lättare, och jag börjar planera mera seriöst hur jag ska lösa detta med att framöver kommer jag att behöva städa och tömma mammas hus på alla saker=fortfarande mycket jobb med mammas hus.

Ringde firman jag hyr bilen av,igår. Jag ville höra hur pass stor summa jag kommit upp i kostnadsmässigt, och fick förstås en chock bara av att få veta att nu är jag uppe i 12000:- bara att hyra bilen jag kör fram och tillbaks till mammas dödsbo. Måste lämna tillbaka hyrbilen på måndag, annars blir jag ruinerad.

Jag har kört fast tankemässigt här,känner jag. Hur löser jag pendlandet fram och tillbaka utan att det blir så dyrt?

Att åka Tåg/buss till mammas hus vill jag inte göra dels pga Covid19, mamma bor i Stockholm=flest Covid19 fall i hela landet, dels pga jag behöver en bil att lasta in alla grejer i när jag rensar hennes hus.

Att köra min egen bil vill jag inte, pga den är gammal och skruttig,osmidig att köra i stan, rätt som det är,kraschar den medans man kör. Ja den känns inte trygg att köra så långt med,helt enkelt.

Ja jag måste pendla fram och tillbaka, för mina djur kan jag inte lämna utan skötsel medans jag är nere i Stockholm flera veckor och sköter mammas dödsbo. Finns inget djurpensionat här i närheten att sätta dem på. Det är uteslutet att göra mig av med djuren enbart pga mamma har gått bort. Att sköta ett dödsbo kommer jag förhoppningsvis inte att göra resten av mitt liv. Dessutom har jag ju ett jobb att sköta också=kan inte vara borta flera veckor i sträck. Har ingen semester att ta ut. Är timvikarie. Jobbet är sura tillräckligt mycket för de här veckorna jag varit borta redan nu.

Vad skulle ni gjort i min situation? Jag hittar ingen annan lösning än att hyra en bil. Eller har jag missat något?

Please help....
 
Du har inte möjlighet att köpa en annan bil, med målet att sälja igen efter allt är klart (om du nu inte väljer att byta ut din nuvarande om det finns syfte med det)? Kräver ju såklart att du kan avvara pengar, som du även kan riskera att "bli av med" om du inte får bilen såld snabbt sen.

Alternativt om du kan kolla med någon som oftare kör kortare sträckor om ni kan byta bil ett tag (eventuellt även mot liten ersättning från din sida)?
 
Först vill jag bara tacka för all hjälp jag fått från er underbara människor här på Bukefalos (Ni vet vilka ni är) på mitt förra inlägg om mammas död. Blir så glad och tacksam för att det finns så fina människor, som bryr sig om andra,när man har det riktigt svårt :heart

Nu efter mammas begravning, känns allt lite lättare, och jag börjar planera mera seriöst hur jag ska lösa detta med att framöver kommer jag att behöva städa och tömma mammas hus på alla saker=fortfarande mycket jobb med mammas hus.

Ringde firman jag hyr bilen av,igår. Jag ville höra hur pass stor summa jag kommit upp i kostnadsmässigt, och fick förstås en chock bara av att få veta att nu är jag uppe i 12000:- bara att hyra bilen jag kör fram och tillbaks till mammas dödsbo. Måste lämna tillbaka hyrbilen på måndag, annars blir jag ruinerad.

Jag har kört fast tankemässigt här,känner jag. Hur löser jag pendlandet fram och tillbaka utan att det blir så dyrt?

Att åka Tåg/buss till mammas hus vill jag inte göra dels pga Covid19, mamma bor i Stockholm=flest Covid19 fall i hela landet, dels pga jag behöver en bil att lasta in alla grejer i när jag rensar hennes hus.

Att köra min egen bil vill jag inte, pga den är gammal och skruttig,osmidig att köra i stan, rätt som det är,kraschar den medans man kör. Ja den känns inte trygg att köra så långt med,helt enkelt.

Ja jag måste pendla fram och tillbaka, för mina djur kan jag inte lämna utan skötsel medans jag är nere i Stockholm flera veckor och sköter mammas dödsbo. Finns inget djurpensionat här i närheten att sätta dem på. Det är uteslutet att göra mig av med djuren enbart pga mamma har gått bort. Att sköta ett dödsbo kommer jag förhoppningsvis inte att göra resten av mitt liv. Dessutom har jag ju ett jobb att sköta också=kan inte vara borta flera veckor i sträck. Har ingen semester att ta ut. Är timvikarie. Jobbet är sura tillräckligt mycket för de här veckorna jag varit borta redan nu.

Vad skulle ni gjort i min situation? Jag hittar ingen annan lösning än att hyra en bil. Eller har jag missat något?

Please help....

Det kan vara svårt såhär i semestertider, men annars går det ofta att förhandla med uthyrarna om långtidshyra som är betydligt mer förmånlig än ”listpris”. Annars, hyr en riktigt stor bil eller släp så att man lyckas flytta mycket på kort tid.

Annars kan man ge bort hela uppdraget att rensa till en firma som köper hela bohag.
 
Jag hade lånat en stor bil, typ van + släp vid behov sen hade jag kört ned, tagit allt jag vill spara själv och allt annat hade jag lejt bort till en firma som köper upp dödsbohag så hade de fått komma dit och hämta själva. Går även att baka in städning osv så när man kommer dit nästa gång är huset tömt och städat.
 
Jag hade lånat en stor bil, typ van + släp vid behov sen hade jag kört ned, tagit allt jag vill spara själv och allt annat hade jag lejt bort till en firma som köper upp dödsbohag så hade de fått komma dit och hämta själva. Går även att baka in städning osv så när man kommer dit nästa gång är huset tömt och städat.
Om man inte har BE eller utökat B att i så fall först kolla va man får dra med den bilen på B-kort. Annars gör det inte så stor nytta att ha stor bil och släpkärra.
Många som glömmer bort den biten.
 
Vad skulle ni gjort i min situation? Jag hittar ingen annan lösning än att hyra en bil. Eller har jag missat något?
Någon kompis/bekant som kan tänka sig hyra ut sin bil till dig under en kort period? Alternativt hyra kompis/bekant plus bil och få hjälp med att bära osv?
Jag vet inte hur det ser ut i din bekanskapskrets, spånar lite på olika idéer eller rent av hör om det är någon i bekanskapskretsen som har några idéer kanske till och med?
 
Jag hade lånat en stor bil, typ van + släp vid behov sen hade jag kört ned, tagit allt jag vill spara själv och allt annat hade jag lejt bort till en firma som köper upp dödsbohag så hade de fått komma dit och hämta själva. Går även att baka in städning osv så när man kommer dit nästa gång är huset tömt och städat.
Det här tycker jag är ett bra förslag.
Tyvärr gjorde jag inte det när min far dog. Det hade besparat en hel del besvär.
Hade en massa möbler hemma som tog sin tid att bli av med tex.
Har fortfarande grejor som jag hittar i skåpar mm som bara stoppades undan då, för att bli av med det.
Skulle ha tagit mycket mindre energi om jag tagit det jag velat ha och sålt resterande till firma.
 
Åk ner och ställ det du vill ha kvar i en del av huset och övrigt i en annan del av huset. Hyr in en flyttfirma som tar dina grejer hem till dig en gång för alla och lämnat resten till en firma som köper upp bohag (som @iNHALE föreslår). Och sedan lejer du en städfirma och en mäklare (om du ska sälja huset vilket det verkar som). Även om det kostar lite så blir det nog billigare än om du ska hyra en bil i flera veckor.
 
Om du har möjlighet (dvs pengar att lägga ut), så hade jag tittat på att köpa en bil. Det behöver inte vara en värstingbil för att funka för ändamålet, men jag skulle se till att köpa en som är besiktigad nyligen. Jag betalade 15000:- för min nuvarande, som jag köpte för nån månad sen, nybesiktigad och genomgådd (men, absolut, lite äldre och jag räknar med att byta om ett par år igen). Säg att du vill ha en snäppet nyare, men ponera att du kan hitta en rimlig på Blocket för 15-30 tusen. Det är mycket pengar, åtminstone för mig, men jag tänker lite i relation till vad du tycks få lägga ut på hyrbil...
 
Du har redan fått många bra förslag, men jag kan ändå tipsa om assistansförsäkring till din bil.
Det finns flera olika bolag som har sådant och då får man hjälp med bärgning till närmaste verkstad och hyrbil under tiden ens egen bil repas. Även övernattning på hotell kan ingå om det behövs.
Jag har en 19 år gammal bil och kör ofta i områden där jag inte känner så många och min försäkring kostar inte ens 50 kr/månad.
 
Jag hade lånat en stor bil, typ van + släp vid behov sen hade jag kört ned, tagit allt jag vill spara själv och allt annat hade jag lejt bort till en firma som köper upp dödsbohag så hade de fått komma dit och hämta själva. Går även att baka in städning osv så när man kommer dit nästa gång är huset tömt och städat.
Jag hade själv tänkt mig något liknande ditt förslag från början, men fick ge upp den ide´n med tanke på att mammas hus är på två våningar och en hel källare FULLPROPPAT med saker och prylar. Så det finns inte en chans att jag kan tömma hela huset på en eller två dagar, och ha in allt i en lastbil. Det kommer ta mycket längre än så. Bara en sådan sak som att gå igenom alla hennes personliga saker, kommer ta flera veckor känns det som. Jag måste gå igenom allt sådant själv, innan jag kan ge allt till någon som köper dödsbon.

Jag har inte bott nere i Stockholm på många år,vilket betyder att jag inte känner någon därnere som kan ge mig en hjälpande hand.
Och här där jag bor, har folk inte tid att åka med ner och hjälpa mig,pga de har semester bland annat. Sedan till hösten börjar folk att jobba igen, och då kommer de verkligen inte ha lust att följa med ner....Så jag har liksom ställt in mig på att jag kommer behöva göra allt detta på egen hand. Men det är helt ok. Bara jag knäcker nöten,hur jag löser pendlandet, så är jag nöjd sedan.
 
Jag hade själv tänkt mig något liknande ditt förslag från början, men fick ge upp den ide´n med tanke på att mammas hus är på två våningar och en hel källare FULLPROPPAT med saker och prylar. Så det finns inte en chans att jag kan tömma hela huset på en eller två dagar, och ha in allt i en lastbil. Det kommer ta mycket längre än så. Bara en sådan sak som att gå igenom alla hennes personliga saker, kommer ta flera veckor känns det som. Jag måste gå igenom allt sådant själv, innan jag kan ge allt till någon som köper dödsbon.

Jag har inte bott nere i Stockholm på många år,vilket betyder att jag inte känner någon därnere som kan ge mig en hjälpande hand.
Och här där jag bor, har folk inte tid att åka med ner och hjälpa mig,pga de har semester bland annat. Sedan till hösten börjar folk att jobba igen, och då kommer de verkligen inte ha lust att följa med ner....Så jag har liksom ställt in mig på att jag kommer behöva göra allt detta på egen hand. Men det är helt ok. Bara jag knäcker nöten,hur jag löser pendlandet, så är jag nöjd sedan.
Nu har jag ingen aning om vad liknande skulle kosta men finns det firma som kör ut container som de kan ställa vid huset som du kan fylla och den firman sen kör hem och ställer utanför dig? Så slipper du själva transporten av saker och möbler och behöver "bara" lösa hur du själv ska ta dig fram och tillbaka?
 
JagOch här där jag bor, har folk inte tid att åka med ner och hjälpa mig,pga de har semester bland annat. Sedan till hösten börjar folk att jobba igen, och då kommer de verkligen inte ha lust att följa med ner....Så jag har liksom ställt in mig på att jag kommer behöva göra allt detta på egen hand. Men det är helt ok. Bara jag knäcker nöten,hur jag löser pendlandet, så är jag nöjd sedan.

Har du frågat personer i din närhet om de kan hjälpa dig, eller förutsätter du att de inte kan? Min erfarenhet är att det finns hjälp att få om man vågar be om det. Om ingen kan avvara en helg för att hjälpa dig med rensningen så kanske någon kan tänka sig att ta hand om dina djur istället? 🙂
 
När min mamma dog så plockade vi (brorsan och jag) med oss vad vi ville ha. Sen ordnade mäklaren med tömning av resten av grejorna och städning mot 2% av försäljningspriset. det var det verkligen värt för oss. Kolla om det finns sådana möjligheter för dig med?
En mäklare som ordnar med tömning och städning? Ska höra med min mäklare om de fixar sådant. Tack för tipset. Det låter jättesmidigt och bra ju.
 
Har du frågat personer i din närhet om de kan hjälpa dig, eller förutsätter du att de inte kan? Min erfarenhet är att det finns hjälp att få om man vågar be om det. Om ingen kan avvara en helg för att hjälpa dig med rensningen så kanske någon kan tänka sig att ta hand om dina djur istället? 🙂
Med risk för att lämna ut mig helt och hållet nu, så har jag inte bott så länge där jag bor, och än så länge bara lärt känna folk på mitt jobb. Och när Covid19 kom, blev det ännu svårare att lära känna nya människor pga alla ville isolera sig. Jag skulle känna mig rätt påflugen om jag skulle fråga de jag jobbar med, om de vill följa med ner till Sthlm och tömma ett hus....:).
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 081
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 718
Senast: lundsbo
·
Relationer Lååångt om min krångliga mor-dotter relation. Har i över ett halvår nu haft paus från min mor. Efter ännu ett storbråk så kände jag att...
Svar
13
· Visningar
2 611
Senast: tanten
·
Hundhälsa Min 10-åriga dvärgpinscher hanterar inte sitt nya liv i småbarnsfamilj så väl, utan visar tecken på stress. Han är skrälligare än...
2
Svar
23
· Visningar
2 753
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Jättehungrig katt
  • Kattbilder #9
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp