Pendla 50 mil till och från ett dödsbo.

Skulle det underlätta om du kunde få hjälp med djuren? Det går kanske att lösa i så fall tänker jag.
Jag är inte säker på det,faktiskt. Även om jag får hjälp med djuren, så har jag redan varit tjänstledig från jobbet fjärde veckan denna vecka. Att i det läget begära ännu mer ledighet vet jag inte om det är så populärt.
 
Med risk för att lämna ut mig helt och hållet nu, så har jag inte bott så länge där jag bor, och än så länge bara lärt känna folk på mitt jobb. Och när Covid19 kom, blev det ännu svårare att lära känna nya människor pga alla ville isolera sig. Jag skulle känna mig rätt påflugen om jag skulle fråga de jag jobbar med, om de vill följa med ner till Sthlm och tömma ett hus....:).

Fråga ändå. Det finns folk som hänger med på allt möjligt bara man frågar :)
 
Angående mäklare och ta hand om dödsboets möbler och liknande. Kolla även om det finns någon auktionsfirma i närheten som kan vara intresserade av att ta hand om sakerna.
 
Jag skulle försöka köpa en bättre bil med drag, typ en äldre volvo(vår får dra 1500kg på b-kort) sen försöka hitta ett släp att långtidshyra. :) Finns endel företag som hyr ut hästsläp under lång tid. Ta med det viktigaste hem på en gång sen beställa hemkörning på resten och ha en container redo när du är där så du kan slänga allt direkt. :)

Själv skulle jag vilja försöka göra så mycket som möjligt på så kort tid som möjligt. Har du råd så ta några veckor där du inte jobbar för att kunna lägga all fokus på huset. Även djurvakt måste gå att lösa även om du kanske får betala för det.
 
Min kollega fick hjälp av lokal loppis-hjälporganisation för att tömma mammans hus :)

Organisationen kom med ett gäng folk och hämtade det som de kunde sälja på loppisen, det som inte kunde säljas kördes till tippen och jag tror de till och med städade efter.
 
Min kollega fick hjälp av lokal loppis-hjälporganisation för att tömma mammans hus :)

Organisationen kom med ett gäng folk och hämtade det som de kunde sälja på loppisen, det som inte kunde säljas kördes till tippen och jag tror de till och med städade efter.
Låter toppen. Ska söka efter en sådan i Sthlms området.
 
Om det är saker du inte vill ha kvar så kanske typ ”ta tillvara” kan hämta? Dom kom då när vi plockade ur farmors hus. Hämtade massa möbler,dukar,mattor,husgeråd m.m helt gratis mot att dom då fick sakerna, sen säljer dom det och pengarna dom får in går till bra saker.

Här har dom iallafall egna bilar så dom kan komma och hämta.

Finns ju massvis med sånna ställen, ta tillvara, röda korset, pmu är väll det vanligaste här i Dalarna, men borde finnas liknande i Stockholm. Tänker att du iallafall blir av med grejerna du inte vill behålla, och pengarna går till en bra sak.
 
Kanske omöjligt men om du har ett arbete du kan utföra på distans kanske du kan jobba på distans från mammas hus några veckor och gå igenom saker på kvällar/helger. Ta med ev djur som är möjligt och fixa hjälp med de som inte kan tas med?

Lej för allt i världen bort städning och tömning. Sök på städning av dödsbo får du fram massa firmor.

Nu är du som. Jag förstår ensam dödsbodellägare och då i slutänden blir det ingen skillnad. Men det är dödsboet som ska betala städning/tömning osv.
 
Gud nej... min familj har varit i branschen i 100 år. Antingen köpte vi upp hela dödsbo eller så hämtade vi och sålde på provision. Sen hade vi en städ och röjfirma som tog hand om det vi inte kunde sälja. Ta det du vill behålla innan bara.

Instämmer som dotter till en auktionist, pappa tog allt bara det fanns en chans att det gick att sälja. En gång plockade han upp grejor värda 10 000kr (dvs vad han klubbade dem för) ur sopcontainern arvingarna börjat slänga i :D
 
Tar inte Auktionsfirmor enbart antika möbler, som 1800-tals möbler och liknande?
Nej nej. :)

I min rakt finns ett par auktionister som tömmer dödsbon. Dessutom har en frikyrka en verkamhet där de tar emot "vadsomhelst" som går att sälja och har ett litet varuhus där man kan göra riktiga fynd. Man ringer dem och de hämtar. Överskottet går till deras sociala verksamhet.

Secondhand-marknaden är stor och faktiskt ganska köpstark.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 083
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 718
Senast: lundsbo
·
Relationer Lååångt om min krångliga mor-dotter relation. Har i över ett halvår nu haft paus från min mor. Efter ännu ett storbråk så kände jag att...
Svar
13
· Visningar
2 611
Senast: tanten
·
Hundhälsa Min 10-åriga dvärgpinscher hanterar inte sitt nya liv i småbarnsfamilj så väl, utan visar tecken på stress. Han är skrälligare än...
2
Svar
23
· Visningar
2 753
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp