Pendla till/från studieorten

Araminta

Trådstartare
Någon som har input vad gäller att bo en bit bort från studieorten? Hur jobbigt är det med pendlande? Både vad gäller tidsåtgång, det sociala och rent praktiskt?

Letar bostad i Lund till hösten och har fått ett erbjudande om en lägenhet i Eslöv. Känns inte helt optimalt men samtidigt så vet jag ju att jag inte kan vara kräsen. Är mest rädd för att man ska hamna utanför gemenskapen då man tvingas passa tågtider etc.
 
Sv: Pendla till/från studieorten

Eslöv är inte långt!

Letar också boende i Lund (eller ja, Skåne) eftersom jag ska plugga där och Eslöv är lätt att ta sig till/från.
 
Sv: Pendla till/från studieorten

Eslöv är nära och det går rätt gott om tåg, det lär inte vara något bekymmer :) Vi hade en i klassen som pendlade från nånstans i Småland (minns inte exakt var) och hon brukade sova över hos nån annan i klassen ifall det var sena kvällsaktiviteter ;)
 
Sv: Pendla till/från studieorten

Sista tåget hem går 01:09 med nuvarande tabell, sedan nästa tåg 04:09, så det går ju. I näst värsta fall lånar man en soffa, i värsta fall lånar du en bänk på Lund C i tre timmar. :)
 
Sv: Pendla till/från studieorten

Att behöva låna soffa kan ju också vara ett sätt att komma in i gemenskapen! :)
 
Sv: Pendla till/från studieorten

..och de flesta nationer stänger ju 02 så då är det bara 2 timmar. Ska man hämta ut en jacka också så är man plötsligt nere på 1½.. :D
 
Sv: Pendla till/från studieorten

Nu vet jag inte riktigt hur långt det är mellan Lund och Eslöv, men jag pendlade i ett och ett halvt år, 4,5 mil enkel resa. Från min hemstad till studieorten gick det hyfsade tåg, men eftersom jag bor drygt 2 mil utanför stan med vrålkassa bussförbindelser var det lättare för mig att ta bilen hela vägen. Pappa jobbar i samma stad, och har pendlat de där 9 milen varje dag sen 1994, så det fungerar ju alldeles utmärkt.

Vi hade en tjej på mitt program som pendlade tre år, över åtta mil enkel resa. Ibland gick tågen, men tåg+vinter+snö är ju som bekant ingen jättehit, så oftast var det ersättningsbussar. Hon kom utan problem in i gemenskapen ändå (vi hade i och för sig inte jättemycket aktiviteter för oss utanför skolan, då många var äldre och hade småbarn), men ibland var hon rätt trött på det.
 
Sv: Pendla till/från studieorten

Lund-Eslöv är två mil, 13 minuter med tåg. Är man en friskus kan man cykla!
 
Sv: Pendla till/från studieorten

Jag kanske är norrlänning, men två mil är inte ens pendling i min värld :p
Jag har nästan alltid haft längre än så till stallet till och med.
 
Sv: Pendla till/från studieorten

Jag pluggar i Uppsala och har ca 5 mil till skolan. Det är ganska smidigt att åka buss, men det tar ändå typ 1,5 timme enkel väg (inklusive promenad till bussen och väntetid). Så det försvinner en hel del tid på resande. Jag har bott långt ifrån skolan ändå sedan sjätte klass, så jag är van. Försöker utnyttja restiden till att plugga. Men visst finns det stunder då jag önskar att jag bodde i stan som de flesta andra (bara ibland dock, bor hellre på landet än i stan).

Det sociala blir ju tyvärr lidande, mer eller mindre. Jag är inte med på så mycket aktiviteter, vilket dock är delvis självvalt, jag är inte den mest sociala typen. Men om jag verkligen vill vara med på någonting så finns det alltid en soffa att sova på. :) Även om jag inte är med på så mycket grejer så har jag ändå fått jättebra vänner i klassen vilket känns skönt.

Läste nu att det är två mil det rör sig om, det är ju ingenting! I alla fall om det går smidigt med buss eller tåg. :)
 
Sv: Pendla till/från studieorten

Jag var nyfiken i en strut och kikade på Skånetrafikens hemsida och det visade sig att det tar antingen 10 eller 13 minuter mellan Lund och Eslöv. Inte jättelång tid att "pendla" tills du hittar boende i Lund.
 
Sv: Pendla till/från studieorten

Jag kanske är norrlänning, men två mil är inte ens pendling i min värld :p
Jag har nästan alltid haft längre än så till stallet till och med.
Nä, det är ju vad man får åka för att köpa en liter mjölk, typ. ;) Och det förutsätter bil. Kollektivtrafiken är verkligen katastrof i de delar av Norrland jag har varit i (en tur om dagen som tar jättelång tid och i värsta fall innebär ett eller flera byten).

Jag hade besök norrifrån som jag mötte vid tåget för vidare bussfärd hem till mig. Det var på kvällen, när bussarna går lite glesare, och jag suckade över att vi skulle behöva vänta i hela tio minuter på bussen, vilket gav följande reaktion:

- BARA??! :eek:

Helt apropå alltså.
 
Sv: Pendla till/från studieorten

Oj, det var ju verkligen ingenting! Så nära har jag inte haft till skola eller jobb sen jag gick i lågstadiet :p
 
Sv: Pendla till/från studieorten

Har en del vänner som bodde hemma i Eslöv de första åren, är såpass tätt på och bra med förbindelser att det inte är något problem. Eslöv är dessutom inte så stort så, man ska ganska långt ut för att ha långt till stationen! ;)
 
Sv: Pendla till/från studieorten

Jag har pendlat både från Halmstad-Göteborg och Halmstad-Helsingborg. Båda tar ca 1-1,5 h med tåg men sedan resor i mellan platserna efter/innan tåg. Totalt brukade jag med alla färdmedel inräknade pendla ca 4-5 h/dag 5-6 dagar/vecka. Jag var rätt trött och bitvis är det lite tråkigt, men man får vara smart och utnyttja tiden. Göra läxor/arbete på tåget så alla annan tid är fri för gemenskap eller intressen
 
Sv: Pendla till/från studieorten

Jag kanske är norrlänning, men två mil är inte ens pendling i min värld :p
Jag har nästan alltid haft längre än så till stallet till och med.

Och jag kanske är stockholmare, men i min värld så säger sträckan 2 mil ingenting om huruvida det är pendling eller inte :p

När jag började plugga hade jag mindre än 2 mil till skolan. Det tog en timme dörr till dörr. Hur lång sträckan var är ju rätt oväsentligt..
 
Sv: Pendla till/från studieorten

Och jag kanske är stockholmare, men i min värld så säger sträckan 2 mil ingenting om huruvida det är pendling eller inte :p

När jag började plugga hade jag mindre än 2 mil till skolan. Det tog en timme dörr till dörr. Hur lång sträckan var är ju rätt oväsentligt..

Men tiden på tåget säger ju en del; 10-13 min från Eslöv station-Lund central. Eftersom båda städer är rätt puttiga tar det knappast massor av tid utöver det heller.
 
Sv: Pendla till/från studieorten

Och jag kanske är stockholmare, men i min värld så säger sträckan 2 mil ingenting om huruvida det är pendling eller inte :p

När jag började plugga hade jag mindre än 2 mil till skolan. Det tog en timme dörr till dörr. Hur lång sträckan var är ju rätt oväsentligt..

Nej, det är just min poäng :p
Jag är medveten om att i storstadsregioner kan 2 mil var allt från 10-15 minuter till flera timmar, och då säkert räknas som "pendling".
Men där jag är uppväxt är pendling 15-20 mil och uppåt eller nåt, 2 mil är typ vad man har till stallet/affären :p Här finns det heller inga 2 mil som tar flera timmar, oavsett om man åker bil, buss eller tåg.
 
Sv: Pendla till/från studieorten

KL


Araminta! Jag tycker att du ska hugga en lägenhet på "pendlingsorten" och sen se hur du trivs. Min erfarenhet från uni är att i princip alla som bodde i "stan" istället för på campus (ca 10-15 min med buss) flyttade sedan in till campus istället. Hur nära det än var så behövde de passa bussar eller ta sig in med cykel och hamnade liksom automatiskt lite utanför gemenskapen. Kan ju bero på hur stort det är också, där jag pluggade var det ju pyttelitet.

Så testa är mitt råd, alla är ju olika. Bara för att många på Buke inte skulle ha nåt emot att bo så betyder det ju inte att du kommer att trivas. Eller vice versa.
 
Sv: Pendla till/från studieorten

Fast i Lund finns det liksom inget campus :) Det finns studentboenden utspridda lite överallt, och skolan ligger också lite överallt. Så alla har alltid en sträcka att ta sig, oavsett om du bor i Lund eller utanför.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jaha, då var det dags för min egen rasvalstråd! 😊 Varning för liten uppsats! Har kikat runt på forumet här ett tag, men nu vill jag ta...
2
Svar
34
· Visningar
4 305
Senast: Bison
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 575
Senast: Imna
·
Övr. Katt Sambon och jag har börjat titta lite på att skaffa en sibirisk katt, då vi båda är allergiska och då jag egentligen inte är någon stor...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
16 075
Senast: Mabuse
·
Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 190
Senast: Wonna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp