Pendla till universitet?

kaninälskare

Trådstartare
Hej!
Jag står i kvalet att flytta till min studentstad eller bo kvar hemma en stund till och spara pengar en tid. Det tar 1h 20 minuter att åka bill till staden där universitet är dit jag sökt. Men jag kan också ta mig dit med tåg om jag åker bil till staden bredvid 25 min sen tåg 40 minuter.
Jag har bil osv och betalar ingenting hemma utom det jag förbrukar såklart.
Det är klart att tanken är att flytta till staden där jag ska plugga så småningom, men man får ju räkna med 6000kr i hyra i månaden åtminstone. Därav tänker jag om det är smart att avvakta och vara säker att man trivs på det programmet man valt innan man flyttar dit? Jag skulle helst vilja köpa lägenhet men skulle behöva 1 år till att spara för att ha insats till en bra lägenhet.

Har ngn av er pendlat typ samma resväg? Jag har ju hört från folk runt mig att det inte är studier på campus varje dag oftast, mycket varierat. Ibland är dem där 4 dagar i veckan, ibland 1 dag i veckan. Såklart olika beroende på vad du läser. Är det värt att lägga 1 år på att spara pengar? Det blir ca 7000kr mer att lägga på spar varje månaden, till skillnad från om man bor i en hyresrätt och lever på CSN med alla dagliga avgifter också.
 
Jag tycker det låter som lång restid, det är i runda slängor ca 3 timmar/dygn. + kostnad för bränsle, hur mycket blir den jämfört med hyra?

Ett alternativ kanske kan vara ett rum att hyra till övernattning? Om du skulle ha flera dagar i rad på campus:)
 
Jag skulle säga att det beror på ditt liv i övrigt. Jag var 19 år när jag började plugga på universitetet och ville verkligen leva studentliv! Sena nätter, korridorboende, engagemang på nation osv. Det hade inte gått om jag bodde hemma hos mamma.
 
Det blir ju svårt att leva studentliv. Jag pendlade 50-60 min tur och retur mitt första universitetsår. Det var väl ok men i efterhand så hade jag gärna flyttat tidigare. Har du inte fått tag på något boende nu så lär du säkert ändå behöva pendla ett par månader och hinna bli trött på det.
 
Jag läser på distans visserligen och har mitt campus dit jag är tre fyra gånger per termin 1 timme och 15 minuter med bil ungefär. Då bor jag kvar det dagar vi är där. När jag läste tidigare fast inte på distans pendlade jag det 60 minutrarna med bil det tog. Ville inte flytta och tyckte en timme i bil dit och 1 timme i bil hem inte gjorde mig så mycket.
 
Jag pendlade (med tåg) i tre år till högskolan, det tog en timma och tjugo minuter enkel resa (om allt flöt på enligt tidtabell). Var inte sugen på studentliv och ville egentligen bara riva av utbildningen så att jag kunde börja jobba igen. Trots att jag förlorade i runda slängar tre timmar per dag på pendlingen så tycker jag inte att det gick ut över pluggandet och så. Vi var nästan dagligen på skolan med föreläsningar 9-15/16 förutom när vi var på de olika praktikerna. Tänker att du kan börja pendla och se hur det flyter på (som någon annan sa). Du behöver ju inte bestämma dig bums nu ;)
 
Som alltid beror det på vad man prioriterar. Jag hade flyttat alla dagar i veckan, dels på grund av restiden, dels på grund av det sociala livet som student och dels för att jag inte hade velat bo kvar hemma. Men TS har kanske en annan prio.

Jag har vänner som haft samma pendling till heltidsjobb och det går an ett år eller två. Men man ska vara medveten om att vardagen runt omkring krymper rejält. Att åka kollektivt har fördelen att man kan utnyttja tiden till något (sova, läsa, svara på mejl) men det blir ändå att vardagarna försvinner till jobb och pendling.

(6000 kr/månad för ett studentboende låter för övrigt dyrt i mina öron. Kan ju bero på vilken stad man pluggar i men ändå.)
 
Börja på distans och pendla så kan du känna efter hur du trivs som du själv är inne på. Övernattningsrum kan vara smart att kollar efter för de veckor du ska vara på universitetet mycket och kunna delta i studentlivet också emellanåt.
 
Är du ung så hade jag definitivt flyttat! En stor del med att studera som ung är just att flytta hemifrån, knyta nya kontakter, skaffa vänner och ”bli vuxen”.
Jag flyttade hemifrån till en studentstad efter gymnasiet och flera av de vänner jag fick då är fortfarande nära vänner. Ser tillbaka på studenttiden som den tid då jag blev vuxen. Att studera på universitet är så mkt mer än själva studierna.
 
Tack för alla svar!
Just i den här staden är det dyra boenden tyvärr och kan kommer inte klara av tex studentkorridor eller liknande.
Jag har flyttat hemifrån flera gånger till olika städer osv och haft både bostadsrätt och hyresrätt, flyttat hem igen tillfälligt för att spara pengar.
Jag har även häst vilket gör att flytta till en större process och även en större kostnad.
Just nu har jag minimalt med kostnader...
 
Tack för alla svar!
Just i den här staden är det dyra boenden tyvärr och kan kommer inte klara av tex studentkorridor eller liknande.
Jag har flyttat hemifrån flera gånger till olika städer osv och haft både bostadsrätt och hyresrätt, flyttat hem igen tillfälligt för att spara pengar.
Jag har även häst vilket gör att flytta till en större process och även en större kostnad.
Just nu har jag minimalt med kostnader...

Det låter som att du vill bo kvar hemma. :)
 
Ja lite så men samtidigt vet jag ju att studentlivet minimeras lite och det är ju inte heller jättekul...

Hur lång är utbildningen? Det spelar ju också in tänker jag. Jag pendlade som sagt första året men hade 4,5 år till på mig att leva studentliv. Dock minns jag att jag många gånger tänkte att första året var absolut viktigast för att knyta kontakter, komma in i gänget osv. Mycket socialt grundlades då.
 
Tack för alla svar!
Just i den här staden är det dyra boenden tyvärr och kan kommer inte klara av tex studentkorridor eller liknande.
Jag har flyttat hemifrån flera gånger till olika städer osv och haft både bostadsrätt och hyresrätt, flyttat hem igen tillfälligt för att spara pengar.
Jag har även häst vilket gör att flytta till en större process och även en större kostnad.
Just nu har jag minimalt med kostnader...
Som "Stockholms läns bo" låter inte restiden som någon katastrof. Man kan både plugga och renskriva anteckningar på tåget så är det gjort när man kommer hem. För jag skulle absolut välja tågalternativet eftersom det ger studentrabatt och tar kortare tid.
Ge det ett år och se hur det känns tycker jag.
 
@kaninälskare

Jag har både bott på studieorten och pendlat 1,5 h enkel resa med tåg, inga byten men tågsträckan är opålitlig. För mig funkade plugget ok med pendling men det är lättare att bo nära skolan. Typiskt studentliv är svårt att få till när en bor långt ifrån och hobbys hann åtminstone inte jag med i veckorna.

En dag med dubbla föreläsningar för mig, 10-12 och 14-16 var rätt standard, innebar att jag gav mig av hemifrån 07:10 och var hemma tidigast 19:00 om tågen gick som de skulle. Började jag kl 8 gick jag hemifrån 05:10 och var hemma runt 19:00. Det var rätt dryga dagar men jag kunde plugga på tåget och brukade åtminstone kunna lägga 2 av de totalt 3 tågtimmarna på studier under själva pendlingen.

Min sambo pluggar just nu och har samma tågpendling till universitetet som jag hade. Han kan inte plugga på tåget och löser det genom att sova över hos päronen när det är tunga veckor, de bor på studieorten. Programmet har ofta schemalagd tid 8-17 flera dagar/vecka och mycket grupparbeten utöver det. Det är inget som schemaläggs utan det förväntas studenterna själva lösa utanför seminarier och föreläsningar. En kurs kan se luftig ut på pappret men i verkligheten vara rätt tung och mycket tidskrävande.
 
Hur lång är utbildningen? Det spelar ju också in tänker jag. Jag pendlade som sagt första året men hade 4,5 år till på mig att leva studentliv. Dock minns jag att jag många gånger tänkte att första året var absolut viktigast för att knyta kontakter, komma in i gänget osv. Mycket socialt grundlades då.
Utbildningen är 3 år!
 
@kaninälskare

Jag har både bott på studieorten och pendlat 1,5 h enkel resa med tåg, inga byten men tågsträckan är opålitlig. För mig funkade plugget ok med pendling men det är lättare att bo nära skolan. Typiskt studentliv är svårt att få till när en bor långt ifrån och hobbys hann åtminstone inte jag med i veckorna.

En dag med dubbla föreläsningar för mig, 10-12 och 14-16 var rätt standard, innebar att jag gav mig av hemifrån 07:10 och var hemma tidigast 19:00 om tågen gick som de skulle. Började jag kl 8 gick jag hemifrån 05:10 och var hemma runt 19:00. Det var rätt dryga dagar men jag kunde plugga på tåget och brukade åtminstone kunna lägga 2 av de totalt 3 tågtimmarna på studier under själva pendlingen.

Min sambo pluggar just nu och har samma tågpendling till universitetet som jag hade. Han kan inte plugga på tåget och löser det genom att sova över hos päronen när det är tunga veckor, de bor på studieorten. Programmet har ofta schemalagd tid 8-17 flera dagar/vecka och mycket grupparbeten utöver det. Det är inget som schemaläggs utan det förväntas studenterna själva lösa utanför seminarier och föreläsningar. En kurs kan se luftig ut på pappret men i verkligheten vara rätt tung och mycket tidskrävande.
Tack! Låter som att pendla så långt kan ge väldigt lite tid utanför skolan :crazy:
 
Om du har möjlighet att sova över hos någon vän när du behöver vara i skolan flera dagar i streck hade jag nog bott kvar hemma och känt efter första halvåret. Då vet du att du har en säng om det är en intensiv del vad gäller skolan, du kan också stanna om du vill gå ut eller annat ”typiskt student liv”.
 
Tack! Låter som att pendla så långt kan ge väldigt lite tid utanför skolan :crazy:

Så kan det absolut vara och det gäller nog för många som har lång pendlingstid till sina arbeten också.

Det känns inte som att du har något att förlora på att testa om du helst vill pendla? 🙂 Det kanske funkar toppen för dig och med den utbildning du ska gå. Det är omöjligt att veta i förväg!
 

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
17 825
Senast: Whoever
·
Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
3 912
Senast: kolblakkur
·
Skola & Jobb Min arbetsgivare har anordnat någon form av kickoff fre-lör. Det är med lite föreläsningar och gemensam middag fre kväll. Och avslut vid...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
8 890
Senast: Cattis_E
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 175
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp