Pendlare-tåg,buss,cykel,hästar

Enya

Trådstartare
Med tanke på hur fulla tågen är där jag åker så kan jag räkna ut att jag inte är ensam i Sverige om att pendla med tåg. eller pendla överhuvudtaget egentligen :p

Så var är ni, ni pendlare? Hur långt, hur ofta och VARFÖR har ni valt det ni valt?
Och ni som pendlar med bil, varför gör ni så?

Fnissade högt den dagen jag läste i tidningen City eller om det var Metro, om 5 anledning till att inte flytta från skåne, där en av anledningarna var just skånetrafiken. Hon skrev något om att på ett försenat Öresundståg går det tre inställda tåg i Stockholm, typ så.

Jag gillar att åka tåg och insåg i min tråd om vart jag ska flytta att det inte ser ut så här i resten av landet. Att tågtrafiken inte är så här bra, som i skåne. Det visste jag faktiskt inte. Det är inte så att jag är korkad på några vis, jag glömmer bara ibland att lyfta blicken från mina snygga skor och fundera på hur det ser ut på andra ställen.

Det är roligt att studera folk som åker tåg, det måste jag erkänna! Hur ser ni ut/vad gör ni, som åker tåg och buss?
 
Sv: Pendlare-tåg,buss,cykel,hästar

Jag har fyra mil till jobbet, kör bil. Finns både buss och pendeltåg men det går snabbare med bil och jag jobbar extremt oregelbundet.
Jag jobbar dock på tåg och träffar väldigt många pendlare, beundransvärt att de står ut många gånger.
 
Sv: Pendlare-tåg,buss,cykel,hästar

Jag pendlar drygt fem mil till jobbet. Först åker jag båt (eller snöskoter/hydrokopter/spark) till fastlandet (kan vara lite jobbigt då båttamparna är fastfrusna och man har bråttom) och sen är det bil som gäller. För det mesta samåker jag med en kvinna från närmaste samhälle.

Om jag vill jobba, och det vill jag ju såklart, måste jag pendla med båt och bil, för här ute finns inga andra alternativ. Jo kanske att flytta, men det gör man inte hur som helst när man bor på sin familjegård där maken jobbar :)
 
Sv: Pendlare-tåg,buss,cykel,hästar

10mil enkel resa till jobbet, tar bil de 4 första för jag börjar jobba innan bussarna börjar gå. Sista biten tåg. Blir bil hela vägen med jämna mellanrum när tågen är inställda och försenade. Ibland buss från jobbet.
 
Sv: Pendlare-tåg,buss,cykel,hästar

Min sambo tågpendlar dagligen sträckan Gävle-Stockholm. Jag förstår inte hur han orkar, det är långa dagar och mycket restid, men han gillar sitt jobb. Tågen är sena ibland dock. ;)
 
Sv: Pendlare-tåg,buss,cykel,hästar

Jag har nästan alltid pendlat. Har sällan fått bostadsort och jobb att sammanfalla... Här jag bodde i metropolen Uppsala jobbade jag i Stockholm.

Bor sedan länge i landsort och måste man pendla. På måndag flyttas jag från stationeringen 3 mil bort, till staden som ligger 7 mil bort.

Jag tågpendlar om det finns möjlighet. Annars är det bil som gäller.

Frånsett kostnaden så gillar jag att pendla. Jag hinner stänga igen dörren till jobbet ordentligt och inte ta med jobbtankar hem. Förr när jag hade utbildningar så gjorde jag en stor del av lektionsplaneringen i bilen.
 
Sv: Pendlare-tåg,buss,cykel,hästar

Jag pendlar med bil, 10 mil enkel resa. Det går både tåg och buss, problemet är bara att jag börjar jobba kl 7.00 och ska jag då åka kollektivt blir det orimligt tidigt att stiga upp.
 
Sv: Pendlare-tåg,buss,cykel,hästar

Jag gillar oxå att pendla, det är perfekt att både börja och avsluta jobbpasset med det. Jag hinner förbereda mig innan och rensa hjärnan efter. Nu har jag börjat lyssna på ljudbok så nu är det ännu roligare.
Får erkänna att Galenskaparnas när jag kör till mitt jobb passar väldigt bra in på mig, jag vill inte ha sällskap.
 
Sv: Pendlare-tåg,buss,cykel,hästar

Min sambo tågpendlar dagligen sträckan Gävle-Stockholm. Jag förstår inte hur han orkar, det är långa dagar och mycket restid, men han gillar sitt jobb. Tågen är sena ibland dock. ;)

Fråga honom! :D

Han kanske, som jag, gillar lugnet det innebär :)
 
Sv: Pendlare-tåg,buss,cykel,hästar

Flera åker bil! Det märks att ni inte bor i skåne med skånetrafiken runt hörnet! :p
 
Sv: Pendlare-tåg,buss,cykel,hästar

Flera åker bil! Det märks att ni inte bor i skåne med skånetrafiken runt hörnet! :p

Fast jag köpte faktiskt bil för att pendla till jobbet när jag flyttade till Lund och hade kvar jobbet i Malmö.. :o Det tog 15 min från dörr till dörr med bil (och gratis parkering på jobbet) medan bussx2 eller buss-tåg-buss tog nästan en timme med byten. Plus att jag ogillar andra människor :cautious: :D
 
Sv: Pendlare-tåg,buss,cykel,hästar

Pendlar bil två h per dag. Det beror på SJ och dagis. (Bättre riskera vara tio minuter försent till dagis än att vara två timmar försent.)

Men så sparar jag 1-2 timmar per dag i tid på bilen iom att det tar 40 minuter att passera dagis med fot eller buss och 5 minuter med bil. Borde väl ta cykel eg men riskerar vara två timmar försen ibland då.
 
Sv: Pendlare-tåg,buss,cykel,hästar

Åker pendeltåg till jobbet. Spenderar nästan två timmar om dagen på det där tåget...

Söker febrilt boende närmare arbetsplatsen. Det känns lite absurt det där - grupp 1 bor i A och jobbar i B. Grupp 2 bor i B och jobbar i A. Effektivisering någon?
 
Sv: Pendlare-tåg,buss,cykel,hästar

Vi har planer på att flytta till Ystad och jobba i Malmö, kommer pendla med bil även då. Tiderna stämmer inte.
 
Sv: Pendlare-tåg,buss,cykel,hästar

Jag förstår inte hur man orkar pendla flera timmar. Jag (och många av mina medskåningar) tycker mina 4 mil är långt nog. Det tar bara 24 minuter med tåg dock. Hoppas att jag kommer in på högskolan jag vill, då får jag bara 10 minuters restid :)
 
Sv: Pendlare-tåg,buss,cykel,hästar

Flera åker bil! Det märks att ni inte bor i skåne med skånetrafiken runt hörnet! :p

Fast jag bor i Skåne. Jag pendlade samma sträcka 3 år kollektivt när jag pluggade, därav att jag kör bil nu. Tåg är helt uteslutet, antingen gick de inte, eller hade ingen värme, eller så fick jag stå upp i en timme. Eller för all del så stannade tåget i obygden och man fick varken information eller kompensation. Jag var mycket sällan i tid!

Buss funkar mycket bättre, men det tar för lång tid, mycket för att den ska inom Hörby. Men jag ska köpa sommarkortet i sommar och åka iaf någon dag i veckan:)
 
Sv: Pendlare-tåg,buss,cykel,hästar

Pendlade tidigare 3 mil till jobbet och 3 mil från med bil och det fungerade bra, åkte bil just för att bussar och andra färdmedel inte gick dit :)
In till staden tar jag dock gärna bussen då den går ofta och det annars finns få parkeringsplatser, tar mellan 10-15 min in till stan.
 
Sv: Pendlare-tåg,buss,cykel,hästar

Pendlade till Helsingör i 4,5års tid innan.. Innebar tåg-båt-buss på 1,5h enkel väg för mig.. Bra lön gjorde att det var värt det.. :P
 
Sv: Pendlare-tåg,buss,cykel,hästar

Jag pendlar med buss, kör bilen till pendelparkeringen.
Totalsträcka ca 2,5 mil enkelväg. Ingen jätte långsträcka och tidigare körde jag alltid bil ( har fri parkering på jobbet ) men efter trängselskatterna infördes i Göteborg vid årsskiftet så åker jag buss.

Hittills har det funkat prima, morgonbussen 06,30 har aldrig varit försenad, hem kan det vara små förseningar på 5-10 min.

Kollegan pendlar dock med tåg till Alingsås, där är det ofta inställda tåg och förseningar i trafiken, en annan kollega pendlar med kungsbackapendeln, mycket strul där med men alingsås pendeln är nog värst, så tåg är inget jag hade velat pendla med runt Göteborg.

/B
 
Sv: Pendlare-tåg,buss,cykel,hästar

Förut pendlade jag 6 mil enkel resa till jobbet. Gjorde det i fyra års tid, sen tröttnade jag. Tog jag bilen gick det fortast, 1 timme från dörr till dörr. Tog jag buss eller tåg tog det totalt 1,5-2 timmar från dörr till dörr. Dock blev det promenad för hunden i samband med att ta sig till och från bussen/tåget då.

Numera har jag 3 mil till jobbet istället. Blir bil, då det ej går buss och tåget inte passar tidsmässigt, framförallt inte på morgonen.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kaninskrik
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp