Pendlare-tåg,buss,cykel,hästar

Sv: Pendlare-tåg,buss,cykel,hästar

Jag pendlar Gävle-Uppsala för att jag pluggar på UU. Tycker att det går rätt bra även om det är drygt de veckor det är föreläsning varje dag.

Innan pendlade jag med bil till jobbet 2.5 mil, det var inga problem alls (förutom kanske för plånboken). :)
 
Sv: Pendlare-tåg,buss,cykel,hästar

Jag har 13 km till mitt arbete och vinterhalvåret åker jag länsbuss. Funkar bra och det finns bussturer då som gör att jag kommer till och från jobbet i vettig tid. Tar 35 min dörr till dörr, vilket jag tycker är helt ok pendlingstid. Under sommarhalvåret går det mycket sämre med bussar - framför allt under juni-aug. Då går det en buss in på morgonen och en buss hem på kvällen - plus att jag är tvungen att vara kvar på jobbet 9 timmar.

Alltså blir det bil varvat med cykel under sommarhalvåret. Försöker cykla så mycket jag orkar och vädret tillåter. Sparar bensin, får bra kondis och det är bra för miljön :D

/Lizzie
 
Sv: Pendlare-tåg,buss,cykel,hästar

Det är roligt att studera folk som åker tåg, det måste jag erkänna! Hur ser ni ut/vad gör ni, som åker tåg och buss?

Jag pendlar ju Malmö-Köpenhamn måndag-fredag. Helt OK för mig som tidigare har pendlat från centrala Göteborg ut till Mölndals utkanter genom ett industriområde. Nu passarar jag en farled, en storflygplats osv. Mycket roligare. Det har varit jobbigt tidigare men de senaste par åren har det varit helt OK med både tidtabeller och sittplatser och jag tror mina kusiner i Stockholm har mer problem med pendeltåg och tunnelbana faktiskt.
 
Sv: Pendlare-tåg,buss,cykel,hästar

*KL*
För några månader sedan bytte jag jobb (och yrke) och pendlingssituation. Från en mix av mycket frekventa utlandsresor varvat med hemmajobb varvat med 12 mil enkel väg till jobbet tvärs genom Göteborg (ingen höjdare)... till fem mil enkel (motor)väg utan några köer överhuvudtaget, som jag dessutom samåker med frun som jobbar på samma ställe.

Vi åker snål dieselbil vilket totalt kostar runt två tusen mer per månad än kollektivtrafiken, men vi bedömer ändå att fördelarna överväger. Kollektivt innebär fyra transportled, buss - buss - tåg - buss, som skall matcha och det ger ett oflexibelt schema - svårt eftersom vi inte sällan jobbar över. Med bil tar det ganska precis 30 minuter dörr till dörr, kollektivt 70-80 minuter i bästa fall. Sannolikheten att tiden för biltransporten håller, är dessutom avsevärt bättre än för kollektivpendlingen.
Bilen låter oss även göra ärenden på vägen till eller från jobbet, eller ta oss direkt till någon fritidsaktivitet efter jobbet.
Med bilen ökar även den fysiska åkkomforten radikalt, såväl som den mentala.

På minussidan ser vi främst tre huvudpunkter. Dels ekonomin, dels miljöbelastningen men kanske främst olycksrisken. Sammantaget har vi ändå, hittills, gjort bedömningen att vi föredrar bilen.

(De dagar då vi vet att vi inte kommer att sluta samtidigt kör vi två bilar hemifrån till pendeltågparkeringen och ställer den ena där. Den som slutar minst en timme före den andre tar tåget, och den bilen, hem.)
 
Sv: Pendlare-tåg,buss,cykel,hästar

kl

Jag tror också att det är lättare att åka bil om man måste göra många byten med tåg eller buss. Nu åker jag bil och sedan tåg och det tar kanske 45 minuter allt som allt. Samtidigt finns det ju inga andra alternativ för mig ås jag hart förlikat mig och vant mig vid situationen så att säga.

Från i morgon och 5 veckor fram ska jag åka buss. Först bil och sedan buss och så är det så klart samma resa hem, om jag inte är smart och kan råka planera in att jag kliver av vid stallet, sköter om hästen och tar nästa buss hem och går 2 km...... Jag gillar inte riktigt att åka buss, jag blir lätt åksjuk och man kan inte göra något :meh:

Ni som tar bilen är ni stadsbor eller landskrabbor?
 
Sv: Pendlare-tåg,buss,cykel,hästar

Har 5 mil enkel resa till jobbet, samåker i bil. Hade gärna åkt kollektivt, men börjar kl 06, och bussen går inte så det passar, trots jag bor i Skåne ;)
 
Sv: Pendlare-tåg,buss,cykel,hästar

Ni som tar bilen är ni stadsbor eller landskrabbor?
Bor i liten by på landet, jobbar i... tja, mellanstor stad. :) Bra vägstandard nästan hela vägen, 80% motorväg.

Vi hade säkert kunnat optimera pendlingssituationen rejält om vihade flyttat - men det vill vi inte. Så länge vi har möjlighet så väljer vi att ta det lilla besvär som det innebär att bo en aning (men bara en aning) off.
 
Senast ändrad:
Sv: Pendlare-tåg,buss,cykel,hästar

Själv bor jag i Stockholms tätort och pendlar en hel del med buss, t-bana & tåg. Hur långt har jag ingen koll på men på en dag kan jag lägga 1h & 50 min på resa fram & tillbaka till skolan & ca 3 h på resor fram & tillbaka till jobbet. Som tur är bestämmer jag mitt schema rätt mycket själv och brukar försöka att inte få både studier & jobb på samma dag.
Jag har aldrig haft något emot att pendla. Använder tiden för att koppla av en stund & lyssna på musik/läsa en bok eller för att slänga något i magen eller hinna läsa lite kurslitteratur.
Körkort har jag aldrig orkat lägga pengar eller tid på. Jag har tankarna i det blå och vet inte om jag skulle funka så bra i trafiken ändå.:p
 
Sv: Pendlare-tåg,buss,cykel,hästar

När jag flyttade till Skåne stod valet mellan Lund och Malmö. Jag tittade på bostäder i båda städerna, och det var delvis en slump, att det blev Lund. Nu skulle jag inte kunna tänka mig att flytta till Malmö, trots att jag numera arbetar där.

Det som gör Skåne speciellt är att det finns ett antal samhällen, som vart och ett lever sitt eget liv, inom samma yta som Stockholm med förorter. Att t.ex. resa från Hässleholm till Lund tar inte längre tid än många pendelresor i Stockholmsområdet.

Mellan Lund och Malmö hinner jag inte göra så mycket, men jag brukar plocka upp min iPad eller en tidning. Förut hände det, att jag körde bil, men när det numera går tåg dygnet runt, gör jag inte det.
 
Sv: Pendlare-tåg,buss,cykel,hästar

Jag åker för det mesta också en kombination av bil och tåg. Skulle verkligen vilja skippa bilkörandet helt och hållet av alla skäl som någon nämnde - miljö, ekonomi och olycksrisk. Men då blir det cykel - buss - tåg för att få ihop resvägen och med trångt om tid i alla ändar så blir det oftast på något sätt ett led för mycket.

Hoppas i alla fall få några dagar med bara cykel - tåg nu när vädret börjar kännas bättre för det, och få med lite motion på köpet!

Någon eller några dagar i månaden åker jag tågsträckan Ängelholm - Malmö i jobbet, hade inte velat pendla så varje dag men de dagarna är det riktigt mysigt att resa så pass långt så att man hinner bara sitta och filosofera eller läsa. Men något som jag saknar är forna tiders serveringsvagn - kaffe och en (god) macka på väg ner på morgonen hade varit guld att sitta och mumsa på till morgontidningen! Eller ett litet frukostpaket med en yoghurt och müsli till. :d Tänkte senast idag att jag borde ha med en egen liten termos och frukostpaket i alla fall.

Problemet är ju dock att få plats med någonstans att placera en sådan frukost bara. Försöker man som jag ibland att också jobba lite på tågen och bre ut mig med papper, så är ju inte heller "borden" mycket att skryta över. Speciellt på morgnarna när det kan vara mycket folk och alla tar plats på sitt håll blir det besvärligt.
 
Sv: Pendlare-tåg,buss,cykel,hästar

Jag reser med tunnelbana till jobbet ca 30 min och till skolan ca 35 min. Ett byte.

Förut pendlade jag Eskilstuna-Stockholm varje dag. Jag åkte helst med direkttåget som tog knappt 50 min till Sthlm Central. Därifrån hade jag 15-20 min promenad till jobbet.
Ditresan var alltså inga problem, men hemresan... Hade jag tur kunde jag sluta 16:30 så att jag hann med tåget som gick strax innan kl 17. Då var jag hemma kl 18:10 (5 min promenad hem från tåget). Behövde jag jobba till 17 kom jag inte hem förrän närmare 18:45. Jag missade alltid min tvättid på vardagskvällar, orkade knappt laga mat om jag inte hade förberett, orkade inte gå till stan och träna osv. Som tur var hade (har!) jag en gullig särbo som ibland åkte förbi och såg till att maten stod på bordet när jag kom hem.

I höst kommer jag troligtvis börja pendla nästan samma sträcka igen (Strängnäs istället för E-tuna) men då som student och bara ett fåtal dagar i veckan. Plus fyra mil enkel resa med bil till och från tåget. Ja, och så plus 10 min med t-bana och minst 5 min promenad till universitetet. :D
 
Sv: Pendlare-tåg,buss,cykel,hästar

Vad jag förstår är det respektive länshuvudman somavgör detta. Halland vill ha servering ombord, medan Skåne inte vill ha det. Därför medföljer serveringsvagn på Öresundstågen mellan Göteborg och Båstad respektive Ängelholm, beroende på var tågen möts.

På Öresundstågen (X31) finns litet större bord i 1 klass, men å andra sidan kan tyst avdelning vara att föredra, om man ska arbets. Då tvingas man dock åka i 2 klass, som är trängre.

Pågatågen (X61) håller lägre standard. Här anser jag, att Skånetrafiken har tänkt fel. Man sneglade på Stockholm och tänkte "täta uppehåll - korta resor", men så är det inte nödvändigtvis. Det finns ingen logik i att den som exempelvis reser Helsingborg C - Lund C ska ha högre standard än den som reser Ramlösa - Lund C.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Betäckningar 2023 och föl 2024
  • Dressyrsnack 16
  • Föl 2023

Omröstningar

Tillbaka
Upp