Penetrering av tarm vid ultraljud?

Lona

Trådstartare
En avlägset bekants sto hade inseminerats och skulle sedan kollas med ultraljud. Veterinären råkade då penetrera tarmen vilket vi antar att h*n inte upptäckte.
Stoet blev senare dåligt, fick köras till djursjukhus där skadan upptäcktes men då var det för sent och det fanns inget annat att göra än att avliva henne.
Är detta något relativt vanligt? Har aldrig hört talas om det tidigare.
Det är klart att det är svårt att veta men måste man inte vara rätt klantig för att skada tarmen på det viset? Jag har ingen aning om hur UL-utrustningen för hästar ser ut numera men på människor är den ju rundad och jag har svårt att tänka mig att man skulle skada någon med den, i alla fall oavsiktligt.
OM man hade upptäckt det med en gång, hade då stoet haft möjlighet att överleva? Antar att det är med hästar som med människor, absolut inte bra när magsäck eller tarmar går sönder av en eller annan anledning.
Beror det bara på ren otur som kunde hänt "vem som helst" eller är det en osedvanligt klantig veterinär?:confused:
 
Sv: Penetrering av tarm vid ultraljud?

OM man hade upptäckt det med en gång, hade då stoet haft möjlighet att överleva? Antar att det är med hästar som med människor, absolut inte bra när magsäck eller tarmar går sönder av en eller annan anledning.
Beror det bara på ren otur som kunde hänt "vem som helst" eller är det en osedvanligt klantig veterinär?:confused:

Det förekommer, känner till flera fall men inte i min närhet sas, däremot betäcktes kompisens sto naturligt o hingsthållaren, som var med och höll koll på införandet, stoppade/såg inte/ in hingsten lem i fel hål.

Mkt svårt lidande innan avlivning.
 
Sv: Penetrering av tarm vid ultraljud?

Om veterinär varit oförsiktig, svårt att säga men jag tror det kan hända även vid stor försiktighet-mer otur för dagen o kanske sto som är särskilt känslig, kanske fel ord-men svagare i hinnorna????

Mitt fall var dock allt mos innuti, stor lem som körts in i tarmen-riktigt otäckt.:(
 
Sv: Penetrering av tarm vid ultraljud?

Jag kan ha fattat fel men när jag var med när ett sto dräktighetsundersöktes så sa veterinären att det var viktigt att vara med på tarmens rörelse eftersom det är ganska stora krafter och om man då håller armen/ultraljuds apparatur i tarmen när den rör sig, dvs "kniper" åt så kan tarmen gå sönder.
Fruktansvärt tråkig händelse i vilket fall. Hoppas att ni meddelar veterinären vad som hänt så att denne kan fundera på om det var något hen kunde gjort för att förhindra det.
 
Sv: Penetrering av tarm vid ultraljud?

:(
Ja, de skall givetvis meddela veterinären så fort det är vardag igen.
 
Sv: Penetrering av tarm vid ultraljud?

precis det där har jag hört på lite omvägar om en bekants häst

det kanske är samma vän vi har... eller så är det vanligare än man tror
 
Sv: Penetrering av tarm vid ultraljud?

inte bara skall ni meddela veterinaren men ocksa ringa forsakringsbolag och om det inte finns forsakring, se till att veterinaren star for alla kostnader som orsakats av honom/henne. Plus forstas ersattning for hasten.
alla palpationer vid pregcheck sker geom anus och hur man kan penetrera (jag formodar att ni menar att han hade sonder tarmvaggen??) forstar jag inte.. dock skulle jag se till att ersattning for hast etc blir taget hand om.. veterinar kliniker har forsakring just mot sana har saker, se till att du far ut vad du skall.. och byt veterinar efter det....
 
Sv: Penetrering av tarm vid ultraljud?

Har inte veterinären varit oaktsam så gäller inte såna försäkringar.
Sånt här händer då och då, inte vanligt, men heller inte ovanligt. Speciellt om stoet är stressat och spänd vid undersökningen.
Sen är det nog inte proben man kört genom tarmväggen. Den håller de ju i inuti handen, med fingrar runt.
 
Sv: Penetrering av tarm vid ultraljud?

Har inte veterinären varit oaktsam så gäller inte såna försäkringar.
Sånt här händer då och då, inte vanligt, men heller inte ovanligt. Speciellt om stoet är stressat och spänd vid undersökningen.
Sen är det nog inte proben man kört genom tarmväggen. Den håller de ju i inuti handen, med fingrar runt.

Att perforera ändtarmen vid rektalundersökning är inte något som händer då och då. Skador i tarmslemhinnan händer då och då och behöver inte vara veterinärens fel, men att tarmväggen går sönder är i mina ögon pga. oaktsamhet och inte något som man ska ta med en klackspark.
Om hästen är så pass stressad/spänd att det inte är möjligt att utföra UL utan risk för skador, så ska hästen sederas (finns tarmavslappnande man kan ge) så att dessa skador inte uppstår, vilket igen är veterinärens uppgift att bedöma.
Igen, det är viktigt att skilja på skador i slemhinnan (som förekommer) och att tarmväggen går sönder. Det är också viktigt att tänka på varför hästen blev rektalundersökt - en kolikhäst, med svår kolik löper ju såklart större risk för perforering/tarmskada än en helt frisk häst. I några tillfällen, vid rektalundersökning av en sjuk häst där tarmskada kanske redan finns, kan tarmen perforeras utan att det är veterinärens fel. Men på en helt frisk häst skulle jag kalla det för oaktsamhet.

Håller med dig om att det troligtvis är fingrarna som är "problemet" och inte proben.

Till TS: Beklagar..
 
Sv: Penetrering av tarm vid ultraljud?

Det hände tyvärr med en kompis häst också... efter det är det många här i kring som inte vågat ultraljuda sina ston för att kontrollera dräktighet.
 
Sv: Penetrering av tarm vid ultraljud?

*Delvis KL*
Det var inte min häst utan en avlägsen bekants, vi diskuterade saken i stallet eftersom vi allihop blev lite chockade över historien.

Tror nog att hästen var försäkrad men det hjälper ju inte, man får henne inte tillbaka :(. Men givetvis är det bättre att få ersättning så man kan köpa en ny vän än att stå där med hål i plånboken och ingen häst alls.
 
Sv: Penetrering av tarm vid ultraljud?

Undrar om det inte är fler ston som dör i förlossning med tvillingar, än vad som dör av trasig tarm.
Så det är ju ett ganska fånigt skäl till att inte ultraljuda.
 
Sv: Penetrering av tarm vid ultraljud?

Mycket beklagligt!

För övrigt heter det perforera, penetrera är något annat (som du säkert vet).
 
Sv: Penetrering av tarm vid ultraljud?

Hur vet vi att hästen var fullt frisk? Den kan ju ha haft något ägaren (och veterinären) varit ovetandes om.
 
Sv: Penetrering av tarm vid ultraljud?

Ja, vad tusan fick jag penetrera ifrån :o :D?
 
Sv: Penetrering av tarm vid ultraljud?

Det är tyvärr sådant som händer, oaktsamhet eller inte kan vara svårt att uttala sig om. Ofta får man en indikation på att något hänt om det är blod på handsken och vid minsta misstanke ska tarmen undersökas mycket noga. En fullständig perforation är allvarligt och prognosen är mycket dålig, även om man upptäcker skadan direkt.

Obehagligt. Hur lång tid efter undersökningen blev stoet dåligt? Obducerades hon?
 
Sv: Penetrering av tarm vid ultraljud?

Jag tror att hon blev riktigt dålig ett dygn efter undersökningen, lördes då till djursjukhus där man upptäckte skadan. Vet inte om hon obducerats eller om de skall göra det.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Har hamnat i ett klurigt läge: Köpte ett 2-årssto för drygt 2 månader sedan, veterinärbesiktigad ua av säljarens veterinär (enl...
2
Svar
20
· Visningar
3 397

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp