Pengar vid skilsmässa

Midlingur

Trådstartare
Jag har ett äktenskap som knakar i fogarna och skilsmässa är inte en omöjlighet. Jag har en del pengar sparade och eventuellt är det pengar på väg in i form av ett arv.

Vad händer med mina sparade pengar + arvet vid skilsmässa? Får mitt (då) ex hälften? Vi har alltid haft seperat ekonomi.
 
Jag har ett äktenskap som knakar i fogarna och skilsmässa är inte en omöjlighet. Jag har en del pengar sparade och eventuellt är det pengar på väg in i form av ett arv.

Vad händer med mina sparade pengar + arvet vid skilsmässa? Får mitt (då) ex hälften? Vi har alltid haft seperat ekonomi.

precis, du kommer få ge din man hälften. Skriv ett äktenskaps förord och se till att den som ger dig arvet skriver att det är din enskilda egendom?
 
Jag har ett äktenskap som knakar i fogarna och skilsmässa är inte en omöjlighet. Jag har en del pengar sparade och eventuellt är det pengar på väg in i form av ett arv.

Vad händer med mina sparade pengar + arvet vid skilsmässa? Får mitt (då) ex hälften? Vi har alltid haft seperat ekonomi.
Har ni inget äktenskapsförord om ni har separat ekonomi?

Om inte så kommer ni ju få dela på era tillgångar Så hur mkt av dina pengar som du tappar beror ju på hur mkt pengar din partner har. Jag tror dessutom att man väger in alla tillgångar så det är ju inte bara pengar på kontot utan även bilar, bostad och annat av värde.

Gällande arvet beror det på om du får arvet som enskild egendom eller ej.

Du kanske ska rådfråga en jurist som kan ge bättre råd utifrån din specifika situation?
 
Kortfattat så räknar man ihop allt som båda parter äger (med undantag för om det finns enskild egendom/äktenskapsförord). Värdet av det delas sedan lika. Hur mycket pengar som någon ska betala till den andra i slutändan beror på dels hur man fördelar andra saker (som t.ex. bostaden) och dels om det är stor skillnad på hur mycket man äger innan.
 
Tänker inte diskutera testamente med en dödssjuk människa, där går faktiskt min gräns.
Många som ger pengar är ju måna om att pengarna faktiskt går till rätt person. Om du vet att du kommer ärva så tror jag att personen uppskattar att få veta att pengarna riskerar att hamna hos fel person om arvet inte är enskild egendom. Men om du inte är säker på att du kommer ärva så är det ju såklart svårare.
 
Det beror ju på, om ni skiter i att blanda in jurister kan ni dela precis som ni själva vill. Förutsätter ju visserligen att ni kan prata med varandra. Jag och min exfru delade ungefär jämnt på det som vi köpt gemensamt, och det som var inköpt för eget bruk tog respektive part.
Så sant. Man kan faktiskt göra det med jurister också. Så länge båda är överens får man dela precis hur man vill. Det är väl bara om man inte enas om något annat som reglerna hur det ska delas är tvingande, har jag för mig?
 
Många som ger pengar är ju måna om att pengarna faktiskt går till rätt person. Om du vet att du kommer ärva så tror jag att personen uppskattar att få veta att pengarna riskerar att hamna hos fel person om arvet inte är enskild egendom. Men om du inte är säker på att du kommer ärva så är det ju såklart svårare.
Jag är inte säker på att få ärva, och personen kommer att gå bort relativt snabbt. Det är mycket dödsångest inblandat så diskussion om testamente och dylikt är väldigt svårt.
 
Jag är inte säker på att få ärva, och personen kommer att gå bort relativt snabbt. Det är mycket dödsångest inblandat så diskussion om testamente och dylikt är väldigt svårt.
Förstår!
Kan du låta personen få veta att du ev står inför skiljsmässa?
Om ni står varandra nära.
 
Jag är inte säker på att få ärva, och personen kommer att gå bort relativt snabbt. Det är mycket dödsångest inblandat så diskussion om testamente och dylikt är väldigt svårt.
Om det inte känns aktuellt att prata om den saken, så ser jag bara ett sätt att "rädda" det eventuella(!) arvet, och det är att ansöka om skilsmässa omedelbart. Bouppteckningen baseras på förhållandena den dag då ansökan inkom (eller möjligen författades), såvitt jag minns.

Hur aktuellt det är att agera så, beror säkert på många saker... på hur sannolikt det är att du får ärva, hur stort arvet sannolikt blir, hur du bedömer helheten av era gemensamma tillgångar, och hur du bedömer brådskan - eller nödvändigheten - att avsluta äktenskapet.
 
Det beror ju på, om ni skiter i att blanda in jurister kan ni dela precis som ni själva vill. Förutsätter ju visserligen att ni kan prata med varandra. Jag och min exfru delade ungefär jämnt på det som vi köpt gemensamt, och det som var inköpt för eget bruk tog respektive part.
Det i sin tur hänger väl på om man klarar av agera "vuxet" vid en "smutsig delning" så går det väl nästan alltid via jurister och då...
 

Liknande trådar

Relationer Har hamnat i en ny och emotionellt lite svår situation. Undrar ifall det är nån här som varit med om nåt liknande och hur det...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 406
Senast: verser
·
Juridik & Ekonomi Hej! Kanske en dum fråga men jag är urkass på sådant här.🙈 Jag har alltid haft två konton hos Swedbank. Jag har ett privatkonto och ett...
Svar
16
· Visningar
3 086
Senast: Acto
·
Hundavel & Ras Jag skulle vilja uppmana alla som har bra hanhundar att spara sperma från era hundar för framtiden. Med bra hundar menar jag alltifrån...
2
Svar
30
· Visningar
2 287
Senast: Milosari
·
  • Artikel
Dagbok Den här sommaren hade jag tänkt att jag skulle reparera mitt sparkonto som sjunkit med 30000 under vintern som var då jag gått på...
Svar
15
· Visningar
2 383
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp