Lilla

Trådstartare
Funderar lite över pengar och vad pengar har för betydelse för människor.
Ordet pengar är inte allt stämmer ju till viss del men det kan också betyda väldigt mycket att inte behöva vara orolig för pengar.
Så frågorna är. Hur viktigt är pengar för dig? Och hur tänker du kring användandet av dom?

Klyftorna i samhället som faktiskt finns, är det något som man måste acceptera eller går det att få till en ändring?

Och vad är skillnaden på ekonomisk och snål?
 
Funderar lite över pengar och vad pengar har för betydelse för människor.
Ordet pengar är inte allt stämmer ju till viss del men det kan också betyda väldigt mycket att inte behöva vara orolig för pengar.
Så frågorna är. Hur viktigt är pengar för dig? Och hur tänker du kring användandet av dom?

Klyftorna i samhället som faktiskt finns, är det något som man måste acceptera eller går det att få till en ändring?

Och vad är skillnaden på ekonomisk och snål?
Pengar är väldigt viktigt, utan pengar kan jag inte bo där jag gör, jag kan inte äta det jag vill osv. Jag har lite dåligt samvete när det kommer till konsumtion. Jag har mer kläder och prylar än jag behöver, de skulle göra större nytta på sparande inför framtiden.

Ekonomisk: lägga tid på att välja det billigaste elavtalet, förhandla sina räntor, inte köpa något om du verkligen inte behöver, leta efter billigaste inköpsstället.

Snål: inte köpa den mat du egentligen tycker om, utan bara budgetalternativ trots att du har råd. Inte bjuda en kompis på en glass, "milimeterrättvisa". Sitta hemma och frysa och må dåligt för att vägrar höja temperaturen pga elräkningen. Snål förutsätter att du HAR råd att spendera pengar. Alla mina exempel är helt normalt om man inte har pengar.
 
Jag kan svara vad jag tycker om sista frågan... Om man är snål unnar man sig - och sin familj och vänner - aldrig något utöver det absolut nödvändiga utan lägger sina pengar på hög. Om man är ekonomisk använder man sina pengar smart, tänker över sina inköp och jämför alternativ.
 
Funderar lite över pengar och vad pengar har för betydelse för människor.
Ordet pengar är inte allt stämmer ju till viss del men det kan också betyda väldigt mycket att inte behöva vara orolig för pengar.
Så frågorna är. Hur viktigt är pengar för dig? Och hur tänker du kring användandet av dom?

Klyftorna i samhället som faktiskt finns, är det något som man måste acceptera eller går det att få till en ändring?

Och vad är skillnaden på ekonomisk och snål?
Pengar är viktigt, framförallt nu när allting blivit så dyrt. Utan pengar kan man inte leva som man vill tyvärr. Dom som säger att man inte kan köpa lycka osv tycker jag har väldigt fel. Det finns mycket som man inte kommer i närheten av utan pengar.
 
Jag behöver pengar men är väldigt oberoende av det materiella på så sätt som många andra.

Jag får energi ifrån annat än att shoppa och ha dyrt boende och dyra prylar så jag har det bra ekonomiskt bara för min livstil är billig antar jag 😂

Lycka är inte lika med pengar för mig hade lätt kunnat bo i en husvagn någonstans 😂 desto mindre prylar att hålla ordning på desto bättre 😂
 
Jag behöver pengar men är väldigt oberoende av det materiella på så sätt som många andra.

Jag får energi ifrån annat än att shoppa och ha dyrt boende och dyra prylar så jag har det bra ekonomiskt bara för min livstil är billig antar jag 😂

Lycka är inte lika med pengar för mig hade lätt kunnat bo i en husvagn någonstans 😂 desto mindre prylar att hålla ordning på desto bättre 😂
Vi är väldigt lika där.
 
Pengar är viktigt, framförallt nu när allting blivit så dyrt. Utan pengar kan man inte leva som man vill tyvärr. Dom som säger att man inte kan köpa lycka osv tycker jag har väldigt fel. Det finns mycket som man inte kommer i närheten av utan pengar.
Håller med. Att vara fattig och inte ha råd med något gör en knappast lycklig heller. Vi lever inte i en sån värld att det fungerar att leva utan pengar på ett hyfsat sätt.
 
Den som säger att pengar inte kan köpa lycka har nog aldrig varit riktigt fattig.
Att leva på eller under marginalen är oerhört plågsamt och jag är så otroligt glad att jag slipper göra det.

Jag kan resa ibland, lägga pengar på mitt fritidsintresse och kommer en oväntad utgift så ok, det kan svida lite men inte så att jag behöver ligga vaken på nätterna och grubbla på vilken av fakturorna som kommer förfalla och hur jag ska äta under resten av månaden.

Det är en sån otrolig lättnad.
 
Den som säger att pengar inte kan köpa lycka har nog aldrig varit riktigt fattig.
Att leva på eller under marginalen är oerhört plågsamt och jag är så otroligt glad att jag slipper göra det.

Jag kan resa ibland, lägga pengar på mitt fritidsintresse och kommer en oväntad utgift så ok, det kan svida lite men inte så att jag behöver ligga vaken på nätterna och grubbla på vilken av fakturorna som kommer förfalla och hur jag ska äta under resten av månaden.

Det är en sån otrolig lättnad.
Precis!
 
Pengar ger frihet, trygghet och möjligheter.

Jag som har varit socialsekreterare i många många år har träffat de som vuxit upp i familjer som i generationer levt på bidrag, som inte har sett lönearbete bland de vuxna man har omkring sig. Detta har ibland lett till tankar om att det är något som man själv inte duger till, och en syn på sig själv som att vara kvar i ett evigt utanförskap. När jag har försökt peppa till att våga försöka ta sig in på arbetsmarknaden har just ovanstående varit mina främsta argument.
 
Det är otroligt skönt att ha ekonomin säkrad, att veta att det kommer nya pengar varje månad. Att inte behöva oroa sig för hur räkningar och mat ska betalas.

Jag känner mig väldigt rik som har råd att leva det liv jag gör, en gård på landet, alldeles för många hästar och inte behöva titta på priset när jag hittar något jag vill ha.

Så även om jag inte ser någon vits med att ha flera miljoner kronor på banken, så är jag absolut glad för de pengar jag har!
 
Jag har väldigt svårt att se sambandet mellan lycka och pengar. Jag hade absolut kunnat skaffa mig ett bättre betalt jobb än jag har nu. Då hade jag kunnat skaffa bil och sommarstuga. Då hade jag suttit på verandan nu medan hunden lekte med en pinne i trädgården. Kanske hade jag hyrt sommarhäst eller åkt på någon längre resa. Olika saker som helt klart hade gjort mitt liv bättre.

Men så fort jag kan betala mat och hyra och har en buffert till eventuella veterinärkostnader så tappar jag all motivation till att tjäna mer pengar. I praktiken slutar det med att jag tar så många pass jag behöver och sen är jag ledig resten av tiden. Att vara ledig utan pengar är ju inte lika kul som att vara ledig MED pengar. Så rent logiskt borde jag skippa hälften av ledigheten och därmed kunna roa mig mer. Spara för att kunna förverkliga någon dröm. Men istället tar jag chansen att scrolla på mobilen, gå vardagspromenader med hunden och träffa kompisar för att snacka skit och fika typ.

Det är väl som de är.
 
Funderar lite över pengar och vad pengar har för betydelse för människor.
Ordet pengar är inte allt stämmer ju till viss del men det kan också betyda väldigt mycket att inte behöva vara orolig för pengar.
Så frågorna är. Hur viktigt är pengar för dig? Och hur tänker du kring användandet av dom?

Klyftorna i samhället som faktiskt finns, är det något som man måste acceptera eller går det att få till en ändring?

Och vad är skillnaden på ekonomisk och snål?
Pengar behövs för att överleva. Jag klarar inte fullständigt självhushåll - och el, sophämtning och lån behöver betalas. Jag trollar med knäna ibland för att hålla kravbreven borta, men hittills har det gått.

Så ja pengar är OERHÖRT viktiga.

Att ägna sig åt shopping känns främmande. Trots att jag känt personer som haft det som sysselsättning eftersom de haft pengar i överflöd. Vad ska man göra med så mycket saker och kläder? De tar ju bara plats i skåp och lådor.

Har inte så mycket saker, men de jag har är noga utvalda. Ett hem ska ha en viss nivå av "grundutrustning". Dit hör diverse verktyg och köksmaskiner.
 
Jag tänker lite på det här med att en del säger att dom där riktigt fattiga i andra delar av världen ändå är glada och lyckliga. Är dom verkligen så lyckliga? Jag menar, glad kan man vara även om man inte är lycklig. Visar dom en fasad? Eller stämmer det? Sen är det ju skillnad på i vilken värld man lever i tror jag. I-land vs U-land. Sen är det väl skillnad på att känna att man är lycklig över livet överlag och att vara lycklig över vissa saker, som att ha sin familj t ex. Att aldrig veta om man har mat för dagen eller om man bor på gatan eller riskerar att bli vräkt för att man inte har pengar eller att aldrig ha råd med något mer än det som är nödvändigt och knappt det. Det blir man inte lycklig av. Det tär på en.
 
Funderar lite över pengar och vad pengar har för betydelse för människor.
Ordet pengar är inte allt stämmer ju till viss del men det kan också betyda väldigt mycket att inte behöva vara orolig för pengar.
Så frågorna är. Hur viktigt är pengar för dig? Och hur tänker du kring användandet av dom?

Klyftorna i samhället som faktiskt finns, är det något som man måste acceptera eller går det att få till en ändring?

Och vad är skillnaden på ekonomisk och snål?
Pengar är viktigt men inte allt. Pengar ger mig friheten till att göra vad jag vill. Jag unnar mig saker jag vill göra och se men jag slösar inte. Skänker alltid till välgörenhet och ser mig inte som en snål person men däremot ekonomisk. Planerar inköp, kollar runt var jag får bäst pris, köper inte saker jag inte behöver. Köper i storpack (bulk) med foder till hästarna och inte småpåsar tex.
 
Jag tänker lite på det här med att en del säger att dom där riktigt fattiga i andra delar av världen ändå är glada och lyckliga. Är dom verkligen så lyckliga? Jag menar, glad kan man vara även om man inte är lycklig. Visar dom en fasad? Eller stämmer det? Sen är det ju skillnad på i vilken värld man lever i tror jag. I-land vs U-land. Sen är det väl skillnad på att känna att man är lycklig över livet överlag och att vara lycklig över vissa saker, som att ha sin familj t ex. Att aldrig veta om man har mat för dagen eller om man bor på gatan eller riskerar att bli vräkt för att man inte har pengar eller att aldrig ha råd med något mer än det som är nödvändigt och knappt det. Det blir man inte lycklig av. Det tär på en.

När jag var ute och reste träffade vi en snubbe som vi hängde lite med.
På den tiden jobbade jag inom modebranschen. Där var det mkt yta, designerkläder osv. Vi började snick-snacka och han frågade ngt i stil med vilka vi var osv. Vi ba ”vi jobbar för xxxx” (världskänd designer). Han ba ”vem”? 😆
Sen när vi pratat stund sa han ”okej så ni jobbar för att tjäna pengar för att köpa saker och sen när pengarna är slut jobbar ni mer för att köpa saker”?
Fick en ju att tänka till lite ändå 😆
 
Såklart pengar är viktigt! Vi överlever ju knappt utan.

Jag älskar pengar. 😇 Jag älskar friheten pengar innebär. Jag älskar tryggheten att ha ett litet sparkapital och några aktier. Det går ingen nöd på mig, men samtidig är jag enormt tacksam för mitt statliga jobb, min gulliga om än omoderna bostad, mina hästar, etc. Jag prioriterar viss lyx. Kör en stor suv, har en motorcykel för över 100k, fyrhjuling som mer som leksak än arbetsredskap, äter mycket ute, festar en del, reser etc. Samtidigt har jag prioriterat bort vissa saker och köper mycket begagnat.

Pengar är inte allt. Har man inte hälsan är ju livet så mycket svårare. Men jag är hellre rik och sjuk än fattig och sjuk.
 
Pengar är oerhört viktigt för mig. Pengar gör att jag har råd att ha tak över huvudet, äta mig mätt varje dag och se till att jag har el och vatten i huset. Pengar gör också att jag har råd att ha ett hus jag trivs i, jag har råd att ha en hund, en bil, en häst och jag har råd att göra saker som ger mig livskvalitet.
 

Liknande trådar

Samhälle Människor verkar i allmänhet haka upp sig på de närmaste små detaljerna. Och missa hur de stora sammanhangen påverkar de villkor som vi...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
6 072
Senast: Inte_Ung
·
Juridik & Ekonomi Jag har googlat lite, men blir inte riktigt klok på vad man skall tänka på, så tänkte buke är ju experter på allt. ;) sambon och jag...
Svar
15
· Visningar
607
Skola & Jobb Kanske dum fråga, men någon som vet om man kan det? Anledningen att jag frågar är för att jag haft en arbetsförmågebedömning hos dem...
Svar
15
· Visningar
1 045
Senast: Sasse
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 357
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp