med foder,box,ensilage,halm och hovslagare så kostar hon 2500/mån sen kostar försäkringen 1200 per år och vetrinär räkningen brukar hamna på runt 700 per år
 
Runt 3500 Stallhyra , försäkring + 800 var 7 vecka för hovslagare och sen övriga vetrinär kostander om det skulle behövas.
 
3'15okr = 9 kg hö, 3 kg krafft, 4 torv, in/ut samt fodringar.
1oookr = försäkring
7oo-8ookr = hovis var 6:e vecka
Sen blir det alltid något mer... :o
 
Hm nu ska vi se...

3700 kr /månaden = stallhyra, allt ingår, spån, foder, in/utsläpp, 4 fodringar/dag, täckesbyten osv...

(Köper dock extra lusern 100 kr/månaden)

Ridhuskort = 600 per år :)

Hovslagare = 750 kr / varannan månad ungefär...

Tränare = 100/veckan...

Försäkring = Några hundra/ år

Ja, sen tillkommer ju vaccinationer, andra veterinärs kostnader( som nu när pållan fick korsförlamning), nya täcken, och annat nödvändigt... tror jag slutar här, börjar förstå varför pappa klagar på att det är dyrt att ha häst... :crazy:
 
"stora" pållan:
700 för box, då ingår fodringar, halm, täckesbyten o morötter. Samt mockning 5 dagar per vecka.
Övrigt foder köper vi själva. Hö för 1.50kr/kg och havre, korn för 1.10 kr/kg, betfor, vetekli och hippo breed, plus mineraler, vitaminer, glukosamin etc.
Har 1.5 mil till stallet, det blir 3 mil om dagen i transportkostnad.
Har inte löst ridhusavgift i år ännu, men det tar 10 min dit med transport, och det kostar väl ca 1200 per år eller nåt. Försäkring, ca 2500-3000:- per år.
Men i månaden blir det väl drygt 1500:- och så har man ju hovslagaren, 650kr var 7-8 v.

Min åring: 1300:- då ingår allt, skötsel, foder etc. Försäkring: 2000:- per år ca. Hovslagaren var 8 v., 200 kr.
 
Hm... Eget stall, eget hö, egen havre... Spånet kostar väl ca 200 kr per månad. Hovslagare (halvskoning) blir 300 kr (600 kr varannan månad alltså). Betfor och mineraler blir väl högst 100 kr i månaden. Gissar på en total summa på mellan 600-1000 kr (lite extra kostnader, försäkrning och så) om inget ovanligt händer. Träningar, transporter, tävlingar mm ej inräknat.
 
1500 = kallhyra
1200 = foder
1000 = hö
500 = halmen
-
= 4200 + skoning/verkning 500 + resväg för mig till stallet 300.. så minst 5000.. :/
 
Stallhyra 800:-/månaden. Då ingår allt strö och foder. Delar på ut/insläpp så alla har ett ut och ett in varje vecka samt en helgdag var sjätte vecka.
Hovslagare 750:- var åttonde vecka ungefär.
När vi tränar och är igång så kostar det 150:-/ lektion. Lektion varje eller varannan vecka.
Ehh.. försäkring å veterinrärkostnader..
 
Ca 2 000:-/mån sedan tillkommer försäkring 4 400:-/år
och skoning 700:- varannan månad ungefär. Ja sen är det ju vaccinationer och underhåll av utrustning...
 
Boxhyra. 650kr
Skoning 400kr
Foder ca 100kr
Träningar 200-600kr
Försäkring 78kr
Reservkassa 500kr

Nu skor jag ju inte var månad!
 
Cirka 2.400 kr i månad, då har jag räknat på fasta kostnader, såsom stallhyr, foder, hovslagare och försäkring. Träningar och ev veterinärkostnader ligger utanför denna summa... mycket pengar blir det...
 
om man bortser från hovslagare vetrinär mm så e det väl ca 1000 kr för båda i månaden!!
Eget stall, bra deal med bonden sng hö och halm, så jag kommer himla billigt undan!! :D
 
stallhyra 1200
fodertillskott o mineraler ca 300
hovis 560 kr/7 v
massage 300 kr/mån

försäkring 3500/år
+ vacc, vet, avmaskn, utrustning, träningar, tävlingar, transport, bensin o övr
 
Just nu är hon dyr eg.

1700kr stallhyra inkl foder (fast senaste två månaderna 1100).
100kr krafft Breed
200kr försäkring
50kr hovslagare
4,5x220kr träningar
320kr massage

Alltså 3360kr/mån.
 
Stallhyra 600 kr
Foder 300 kr
Försäkring 200 kr
Skoning utslaget 400 kr
=1500 kr

Sedan tillkommer veterinär, avmaskningar, vaccinationer, träningar, utrustning osv...
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Såg en annons på Hästnet på en häst till salu. Säljaren skrev att hon kommer att kräva anställningsbevis av köparen med motiveringen att...
2
Svar
25
· Visningar
2 754
Senast: co-SMAD4
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 463
Senast: Hedinn
·
Utrustning Tjo, har tänkt ge mig på att bygga ett gäng cavalettistöd. Men, jag har typ noll erfarenhet av dom utöver sockerbitar för hundra år...
Svar
11
· Visningar
512
Senast: Mia_R
·
Ekonomi & Juridik Hej! Snart skall jag börja leta tävlingshäst och funderar över vad försäkringen kommer kosta ca i månaden om man skulle försäkra den i...
Svar
6
· Visningar
935
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp