Pengarna tillbaka på försäkringen?

Estivuz

Trådstartare
Om man betalar sin försäkring årsvis på hästen och behöver ta bort den under året, får man då pengar tillbaka för den resterade tiden? Om jag betalar försäkringen i december och måste ta bort den i februari så har jag ju bara nyttjat tre månader. Nu menar jag alltså utöver ev livförsäkring.
 
Ja jag tänkte att det borde vara så, annars är det ju bara dumt att betala årsvis men då fortsätter jag med det. :)
 
Det har jag fått iaf.
Har förövrigt även fått tillbaka om jag avslutat försäkringen för att djuret sålts.
 
Om man betalar sin försäkring årsvis på hästen och behöver ta bort den under året, får man då pengar tillbaka för den resterade tiden? Om jag betalar försäkringen i december och måste ta bort den i februari så har jag ju bara nyttjat tre månader. Nu menar jag alltså utöver ev livförsäkring.

Jag har fått tillbaka alla mina pengar från If och Folksam vid avlivningar. Jag vet inte om det är så fortfarande, men min kompis hade hästen försäkrad hos Agria och dom tog betalt för hela försäkringsåret oavsett om det var 11 månader eller 1 månad kvar. Samma sak när jag hade häst försäkrad hos Agria och hästen såldes; om inte köparen tog över försäkringen så var jag tvungen att betala för hela försäkringsåret.
 
Jag har fått tillbaka alla mina pengar från If och Folksam vid avlivningar. Jag vet inte om det är så fortfarande, men min kompis hade hästen försäkrad hos Agria och dom tog betalt för hela försäkringsåret oavsett om det var 11 månader eller 1 månad kvar. Samma sak när jag hade häst försäkrad hos Agria och hästen såldes; om inte köparen tog över försäkringen så var jag tvungen att betala för hela försäkringsåret.
Det verkar ju knepigt att de har olika regler för hund och häst? På hund får man tillbaka på försäkringen.
 
Jag betalade på årsbasis och fick tillbaka resterande pengar från försäkringsbolaget när jag var tvungen att ta bort min häst.
 
Jag har om jag inte minns tokigt fått avdrag på nästa faktura, jag betalar halvårsvis och har samlingsavtal. Vid nåt tillfälle stod det i alla fall på fakturan "tillgodo"
 
Jag har fått tillbaka alla mina pengar från If och Folksam vid avlivningar. Jag vet inte om det är så fortfarande, men min kompis hade hästen försäkrad hos Agria och dom tog betalt för hela försäkringsåret oavsett om det var 11 månader eller 1 månad kvar. Samma sak när jag hade häst försäkrad hos Agria och hästen såldes; om inte köparen tog över försäkringen så var jag tvungen att betala för hela försäkringsåret.

Jag har fått tillbaka från Agria både när jag sålt häst (där köparen valde annat bolag) och när jag tagit bort häst. På den tiden jag arbetade på smådjursavdelningen var vi supernoga med att avsluta försäkringen i samband med att kostnad för avlivning betalades ut (jobbigt läge för kunden ifall vi missat och de fick ett försäkringsbrev på ett dött djur efter x månader...).
 
Jobbar på ett bolag. Hos oss får man tillbaka onyttjad premie, MEN är hästen/hunden/whatever såld och du struntar i/glömmer att meddela detta så bakdateras inte annullationen av försäkringen till det datum då hästen såldes utan försäkringen avslutas det datum du hör av dig. Är djuret däremot avlidet så kan man "bakdatera" (mitt i sorgen är kanske inte försäkringen det första man tänker på), kommer det in direktregleringar och man ser att djuret är avlidet så avslutas försäkringen i samband med det. Skulle gissa att det är snarlikt på de flesta bolag.
 
Man får tillbaka men premien räknas om till korttidspremie. Så om man betalar årsvis och hästen efter 12 mån får tas bort är det inte säkert man får tillbaka halva årspremien utan man kan få mindre.
 
Jobbar på ett bolag. Hos oss får man tillbaka onyttjad premie, MEN är hästen/hunden/whatever såld och du struntar i/glömmer att meddela detta så bakdateras inte annullationen av försäkringen till det datum då hästen såldes utan försäkringen avslutas det datum du hör av dig. Är djuret däremot avlidet så kan man "bakdatera" (mitt i sorgen är kanske inte försäkringen det första man tänker på), kommer det in direktregleringar och man ser att djuret är avlidet så avslutas försäkringen i samband med det. Skulle gissa att det är snarlikt på de flesta bolag.

Hur långt kan man ”bakåtdatera”. Insåg att jag inte meddelat bolaget att jag tog bort hunden i februari.. inga stora pengar så sak samma så.
 
Hur långt kan man ”bakåtdatera”. Insåg att jag inte meddelat bolaget att jag tog bort hunden i februari.. inga stora pengar så sak samma så.

Hos oss skulle jag nog säga att upp till ett år. Det är ju inte helt ovanligt att man först observerar att försäkringen fortfarande löper på när man får förnyelsebrev så att säga (framförallt om man betalar årsvis eller har ett autogiro). I vissa fall kan man begära in någon form av underlag som styrker att den faktiskt är avliden om det börjar låta lite fishy av någon anledning, i annat fall avslutas försäkringen vid huvudförfallodagen.

Lite kuriosa; i vissa fall inkommer djurägaren med uppgiften att tex djuret är avlidet för 3 år sedan (där försäkringen har förnyats upprepade gånger, där försäkringstagaren har betalt in tex årspremie x flera och fått pappersfaktura hem årligen), i de fallen kräver man in någon form av "bevis" på att djuret verkligen är avlidet och att det inte handlar om att djurägaren plötsligt är i behov av pengar och vill ha tillbaka årspremien gånger flera.
 
Jag har fått tillbaka på försäkringar oavsett bolag och djur . Varit noga med att kort tid efter kontaktat bolagen om att djuret i fråga är avlivat och att jag utifrån det avslutar försäkringen på djuret i fråga .
 
Hos oss skulle jag nog säga att upp till ett år. Det är ju inte helt ovanligt att man först observerar att försäkringen fortfarande löper på när man får förnyelsebrev så att säga (framförallt om man betalar årsvis eller har ett autogiro). I vissa fall kan man begära in någon form av underlag som styrker att den faktiskt är avliden om det börjar låta lite fishy av någon anledning, i annat fall avslutas försäkringen vid huvudförfallodagen.

Lite kuriosa; i vissa fall inkommer djurägaren med uppgiften att tex djuret är avlidet för 3 år sedan (där försäkringen har förnyats upprepade gånger, där försäkringstagaren har betalt in tex årspremie x flera och fått pappersfaktura hem årligen), i de fallen kräver man in någon form av "bevis" på att djuret verkligen är avlidet och att det inte handlar om att djurägaren plötsligt är i behov av pengar och vill ha tillbaka årspremien gånger flera.

Jag tänkte mer om man skulle höra av sig nu och vilja avsluta försäkringen från och med mars för man avlivade i februari?
 
Ja jag tänkte att det borde vara så, annars är det ju bara dumt att betala årsvis men då fortsätter jag med det. :)
Det spelar ingen roll om du betalar årsvis eller per månad för det räknas över hela året ändå.
Numera tror jag det är så att du får tillbaka från alla bolag men jag har fått betala premie i 6 månader för en död häst hos Agria. :mad:
Det var dock 2003 och jag tror att det ändrades efter massiv kritik.
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag får förhoppningsvis hem min nya vän snart men jag försöker hitta en vettig försäkring Jag är en nojjig matte och vill ha en rätt...
2
Svar
26
· Visningar
1 626
Senast: Mia_R
·
Hästvård het o älskar hoppning. Snäll och lugn i hantering, behöver inte ens bindas upp i stallgången. Till bara för några veckor sen fick man...
Svar
19
· Visningar
1 536
Hästvård Snälla hjälp mig att stilla mina tankar genom att bara dela med er av erfarenheter. Jag vill ha lite hopp eller en hand att hålla i...
2
Svar
23
· Visningar
1 614
Senast: Sirap
·
Övr. Barn Just nu arbetar jag 85% (utan att fylla upp med föräldrapenning), men skulle ju vid en ev ny graviditet egentligen vilja jöja min SGI...
2
Svar
25
· Visningar
1 306
Senast: Manji
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp