Penicillinchock

M

Madeleine Nilsson

Usch, nu måste jag spruta min häst igen! Förra gången behövde hon sys mellan hakan och ganaschen. Den här gången har hon ett sticksår på bringan. Det behövde inte sys, men jag ska spruta in salva i det i två dagar och ge penicillin i två dagar. Jag vet hur man gör när man ger hästen det och allt det där, men jag är ändå så rädd att hon ska få en penicillinchock! Förra gången när hon var sydd fick hon en lindrig sådan som gick över på en fem minuter ungefär: Stod och skakade och var allmänt okontaktbar. Men det berodde på att hon hade sprutats fel, det kom i blodet istället. Resten av sprutorna gick hur bra som helst. Men ändå!
Men om man verkligen kollar jättenoga innan man sprutar så att det inte kommer nåt blod, är det helt säkert att de inte får nån chock då? Såvida hon inte skulle ha blivit allergisk helt plötsligt, men det är ju osannolikt, hon reagerade inte när vet. sprutade henne nu ikväll. Hur mycket behöver man dra ut kanylen igen för att vara säker på att det inte kommer nåt blod?
Hade vi haft nån annan i stallet som var van vid detta så hade självfallet den personen fått ta hand om det, men så är inte fallet nu. Annars är jag ju en lugn och sansad person så det är inte det att jag skulle stressa upp hästen, vill bara veta hur stor "risken" är. Behöver lite uppmuntran!
 
Sv: Penicillinchock

Kan tyvärr inte hjälpa dig där, är själv rätt rädd för sprutor, både att ge och att få... Men PM:a AlexandraW, hon har en del erfarenheter i ämnet. Eller hoppas på att hon hittar tråden.
 
Sv: Penicillinchock

Ja, vi får hoppas hon hittar den, är för trött för att ta reda på hur man PM'ar nu.
Rädd för själva sprutan är jag ju inte, men jag är fullkomligt livrädd att det ska hända lilla hästen nånting! Men hade det varit så jättestor risk så hade väl inte veterinärerna låtit en spruta själv(?) - fast det får man väl egentligen inte när jag tänker efter...

Finns det verkligen ingen mer som vill svara???????
 
Sv: Penicillinchock

Har du sagt till vterinären att hästen haft en penicillinchock?

Jag trodde inte att man fick ge penicillin igen till sådana hästar?
 
Sv: Penicillinchock

jo enligt veterinären som jag hade ut när min häst skadat sig så kan man ge penicillin till hästar som fått penicillinchock innan, men hon personligen tyckte inte man skulle det, men man KAN.
 
Sv: Penicillinchock

Jo, eftersom det inte var en allergisk reaktion så är det ju ingen fara. Bara så rädd att olyckan ska vara framme igen... Fast det är väl rätt liten risk omman verkligen kollar så att det inte kommer nåt blod innan man sprutar...
 
Sv: Penicillinchock

Hästen kan få en chock även om man sticker rätt, ämnet som ska skjutsa på pennicilinet ger även hästen en "åktur".
Är du minsta osäker så be veterinären att skriva ut sulfa. Det blir visseligen som om du får "avmaska" tio dagar i sträck och vissa hästar tycker inte att det är så kul heller. Men av två onda ting...
 
Sv: Penicillinchock

Ska bara dela med mig av mina erfarenheter. Mitt halvblod fick en kur i påskas och på 3dje alltså sista sprutan fick han en penecillinchock. Själv var jag på semester och min vännina tog hand om hästarna och hon är van vid sprutor och ting, men sista sprutan blev bara för mkt för min häst. Han tålde inte detta. Han blev alldeles tokig inne i boxen och höll på i ca 15 min. Sen försökte han äta. Han var svullen på halsen i flera dagar och han som är högst i rang kunde ju inte bestämma längre. Men efter några dagar så blev det ju bättre och bättre, men det var inte roligt att komma hem och se en sådan häst. Iaf nästa gång han behöver penecillin så kommer han inte att få denna sort då han var allergisk mot detta.

Men det du beskriver låter ju inte som om din häst var allergisk mot det, utan det blev fel gjort....
 
Sv: Penicillinchock

Madeleine Nilsson skrev:
Men om man verkligen kollar jättenoga innan man sprutar så att det inte kommer nåt blod, är det helt säkert att de inte får nån chock då? Såvida hon inte skulle ha blivit allergisk helt plötsligt, men det är ju osannolikt, hon reagerade inte när vet. sprutade henne nu ikväll. Hur mycket behöver man dra ut kanylen igen för att vara säker på att det inte kommer nåt blod?
Hade vi haft nån annan i stallet som var van vid detta så hade självfallet den personen fått ta hand om det, men så är inte fallet nu. Annars är jag ju en lugn och sansad person så det är inte det att jag skulle stressa upp hästen, vill bara veta hur stor "risken" är. Behöver lite uppmuntran!

Du trär in kanylen och sätter på "sprutan" drar ut själva sprutan, inte kanylen, precis som när du fyller sprutan. Då ska de inte komma någonting alls, definitivt inte blod. Det är ovanligt att man lyckas träffa en ven i halsmuskulaturen.

När du är klar och tagit ut kanylen kan det däremot komma lite blod ur hålet efter kanylen. Det beror på blödningen i muskeln tex om hästen inte stått helt still eller om det är mycket som ska sprutas in.

Förvara penicillinet i kylen, men värm det försiktigt i vattenbad (bara det du ska ha, inte allt) till kroppstemperatur. Ge alltid penicillin stående i boxen aldrig i stallgången.

Här är en avhandling om orsakerna till chock.
http://ex-epsilon.slu.se/archive/00000351/01/Examensarbete2005-01.pdf
 
Sv: Penicillinchock

Nu har hon fått första omgången penicillin. Bara en dag till alltså. Puh!
Men precis som du säger så ska jag be att få pasta istället nästa gång - om det blir nån nästa gång, hoppas inte det! - det är betydligt bättre för mina nerver och såklart säkrare, såvida hon inte skulle gå och bli allergisk mot själva penicillinet.
 
Sv: Penicillinchock

Nej, precis, jag har definitivt ingen anledning att tro att det berodde på allergi, så det är ju skönt.
 
Sv: Penicillinchock

Prokain heter ämnet. Jag har alltid sprutat mina (och ibland andras) hästar själv, under 20 års tid. För bara några månader sedan åkte en av mina hästar på en penicillinchock när han sprutades av personal på ATG. Nu är jag tveksam till om jag nånsin mer vill spruta en häst.

Mer om penicillinchock.
 
Sv: Penicillinchock

Precis så gjorde jag idag och allt gick bra. Pappa var med och höll henne och vi stod mellan henne och dörren och hade en väl utarbetad plan hur vi skulle agera om nåt skulle hända!
Jag kollade även så det inte rann blod från kanylen innan jag satte i sprutan och så att det inte var nån luft i. När jag tog ut allt rann det lite blod och först blev jag alldeles kall inuti, men hon reagerade inte överhuvudtaget och jag insåg att det måste ju komma lite blod. Man har ju trots allt stuckit hål på huden!
Men innan vi åkte imorse så sökte jag på gamla trådar i ämnet och så stod det på ett ställe precis som du säger att det ska förvaras kallt. Vi hade haft det inomhus hela natten, för vet. (som inte är nåt vidare pratsam) hade inte upplyst oss om detta och i all förvirring hade vi glömt att fråga. Panik, med andra ord! Ringde och frågade vad jag skulle göra och fick svaret att det var ingen fara och skulle inte höja risken för chock. Så det var skönt att höra!
Men i fortsättningen - om det blir nån mer gång - ska jag be att få pasta istället. Det känns mycket bättre. Vill ju inte riskera att hon dör bara för ett litet sår! Och det är inte så skoj att gå och oroa sig i flera dagar. Skönt att hästen är lugn i alla fall. Hon är inte det minsta spruträdd och stod nästan blickstill hela tiden!
Nu är det bara imorrn kvar och jag hoppas verkligen att allt går bra...

Men vad jag har förstått så är risken att hon skulle dö av en chock rätt liten? Eller?
 
Sv: Penicillinchock

Jag frågade vet. om det där med att värma penicillinet och det går bra att värma hela flaskan och inte bara det man ska använda vid det tillfället även om det betyder att det värms upp flera ggr. Jag förvarar penicillinet i stallet, bara i kyl om det inte ska användas inom snar framtid.
 
Sv: Penicillinchock

Nej, det är jättehemskt när det händer. Jag var verkligen säker på att hon skulle dö den gången! Och då visste jag ju inte ens vad det var som hände! Tur att det finns sånt som man ger i munnen istället. Men jag praoade hos distriktsveterinären för ett år sen och då pratade han om att det penicillinet som är i pasta-form inte är lika effektivt eller nåt sånt, minns inte riktigt. Men är det bara det att man får ge fler gånger då eller? Det gör jag gärna för att slippa oroa mig för penicillinchock - eller prokainchock har jag förstått att det egentligen heter, efter att ha läst flera gamla trådar!
 
Sv: Penicillinchock

Jag vet inte hur det är med effektiviteten, jag har gett sulfapreparat (granulat) istället. Jag tycker verkligen i n t e om dom där Hippotrimsprutorna.

Jag tycker det går utmärkt att säga penicillinchock för de allra flesta vet vad man menar då. Hästar kan reagera på både penicillin och prokain, om jag fattat rätt så dör de o m det är penicillinet de reagerar på så i de flesta fall så handlar det om en reaktion på prokain.
 
Senast ändrad:
Sv: Penicillinchock

Min häst fick en liknande chock förra veckan. Blev precis som ni beskriver. Allt gjordes rätt men trots det gick det snett.

Vad jag förstår är det även väldigt viktigt att nålen hålls helt stilla under sticket för man kan rispa upp ett blodkärl efter det att man kollat så att det inte kommer blod. Nålen är ju också rätt lång så man kanske behöver dra upp mer än man tror för att kolla så det inte kommer blod. Lycka till och ta det så försiktigt.
 
Sv: Penicillinchock

Sliver skrev:
Iaf nästa gång han behöver penecillin så kommer han inte att få denna sort då han var allergisk mot detta.

Jag tror inte din häst var allergisk utan att den drabbades av en prokainchock.
 
Sv: Penicillinchock

Hej. värsta 24timmarna i mitt "stallliv!... min väns häst dog av penicilinchock i går kväll.
Stoet som blev 5år var sedan en vecka under behandling av penicilin för en stor sårskada på innanlåret. när vet kom igår för att kontrollera sårläkningen (som vi inte tyckte va fin) så sedeterade hon först hästen för borttagning av 2st suturer och rengöring av sår ytan. vet tyckte att sår läkningen såg bättre ut än förväntat. hon ordinerade trots allt fortsatt penicilinbehandling i ytterligare 3-4 dagar, för att vara på den säkra sidan. vet ger henne injektionen i boxen, och att inte allt stod rätt till förstod både vet och vi andra. 10min senare var vår älskade hästkamrat inte i livet längre...det gick så fort och var mycket dramatiskt som ni alla säkert förstår. behandlande vetrinär samt "min egen" vetrinär svara på samma sätt att det var "otur" och inte kunde sättas i samband med någon av de andra åtgärderna, förutom som min vet sa, -kombination av inflammation o infektion i kroppen kan ha varit en faktor, men sörst sannolikhet är att det var "ren otur"....Jag själv bävar för ev. pencilinbehandling av mina egna hästar och kommer att fortsätta läsa inlägg o artiklar som skrivs, om den för mig tidigare helt främmande reaktionen av penicilinbehandling av hästar.
Camilla
 
Sv: Penicillinchock

Oj, vad hemskt! Har du nån aning om det var en prokainreaktion eller en "äkta" penicillinchock?

Hon som skrivit svaret på frågan jag länkade till ovan håller på och forskar om just penicillinchocker och jag vet att det är på sluttampen. Blodprov på min egen häst skickades till henne samma dag han chockade så jag hoppas att jag kanske kan få veta mer om varför det gick som det gick med min.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 042
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 228
Senast: Pratsch
·
Hundhälsa Min 18 månader gamla tik hade ett konstigt första löp i april förra året. Det började med tydlig svullnad och lite rött på pappret om...
Svar
13
· Visningar
2 270
Senast: em-pirre
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nej, att vara ny på ett jobb är verkligen inte min grej. Speciellt inte med den attityd mot en nyanställd som verksamheter har nu för...
Svar
13
· Visningar
3 219
Senast: Urigurien
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Cykla på Rügen?
  • "Mycket svår trafikfråga"
  • Vad gör vi? Del CXCVIII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp