Penisonssparande och placering av sådan.

kopparberg

Trådstartare
Förbaskat roligt ämne va? :D Jag har hyfsad koll på hur mina pensionspengar förvaltas, men jag kan mycket väl tänka mig att "placera om" om någon seriös skulle ge mig tips som jag ansåg skulle gynna storleken på min pension.

Nåväl, i fredags ringde en försäljare (heter det så?) och ville värva mig till att placera min pension hos dem. Han ansåg ju att där mina pensionspengar fanns, det var "förlorarplaceringen" och han kunde presentera "vinnarplaceringen". Såklart! :sneaky:

Han började ställa frågor, vettiga sådana, men plötsligt kom en fråga jag ifrågasatte stort! Han frågade om jag bodde själv eller var sambo/gift! Absolut ingen hemlighet givetvis, men VAD har det för betydelse? Så jag "hakade upp mig" på frågan och ville ha ett svar vilken betydelse det har, killen gick bet, kunde inte svara! Jag envisades med att om jag skulle vara intresserad så skulle jag HA ett svar! Han frågade då sin chef som inte heller hade ett svar!

Så min fråga till er, hur kan singel eller sambo/gift spela roll för hur mina pensionspengar ska placeras? :confused:
Jag frågade rent ut om det var så att om man var gift/sambo, då skulle ens pensionspengar placeras i högriskfonder, var det så? Det var det (nog) inte sa han.

Så är det någon som har koll, jag är nyfiken! :)
 
Sv: Penisonssparande och placering av sådan.

Det var nog så att han behövde fylla i uppgifter om dig. alltså helt enkelt enl ett standardutförande. Därav att han inte visste varför han ställde den frågan utan just bara att ska.
Det gissar jag på :)

När det kommer till banker är de skyldiga att ta vissa uppgifter om nya kunder.
Nu är det kanske inte en bank som ringde utan en förvaltare av premiepension, men de har säkert liknande regler.

Själva frågan i sig har ju ingenting att göra med vilket risktagande som du vill ta gällande dina placeringar.
 
Sv: Penisonssparande och placering av sådan.

Jag älskar rubriken:D


Jag pensionssparar inte, jag köpte bostadsrätt istället.
Eller jo, jag har något utökat via jobbet som är rätt förmånligt.
 
Sv: Penisonssparande och placering av sådan.

Förbaskat roligt ämne va? :D Jag har hyfsad koll på hur mina pensionspengar förvaltas, men jag kan mycket väl tänka mig att "placera om" om någon seriös skulle ge mig tips som jag ansåg skulle gynna storleken på min pension.

Nåväl, i fredags ringde en försäljare (heter det så?) och ville värva mig till att placera min pension hos dem. Han ansåg ju att där mina pensionspengar fanns, det var "förlorarplaceringen" och han kunde presentera "vinnarplaceringen". Såklart! :sneaky:

Han började ställa frågor, vettiga sådana, men plötsligt kom en fråga jag ifrågasatte stort! Han frågade om jag bodde själv eller var sambo/gift! Absolut ingen hemlighet givetvis, men VAD har det för betydelse? Så jag "hakade upp mig" på frågan och ville ha ett svar vilken betydelse det har, killen gick bet, kunde inte svara! Jag envisades med att om jag skulle vara intresserad så skulle jag HA ett svar! Han frågade då sin chef som inte heller hade ett svar!

Så min fråga till er, hur kan singel eller sambo/gift spela roll för hur mina pensionspengar ska placeras? :confused:
Jag frågade rent ut om det var så att om man var gift/sambo, då skulle ens pensionspengar placeras i högriskfonder, var det så? Det var det (nog) inte sa han.

Så är det någon som har koll, jag är nyfiken! :)


Det kan vara så att det handlade om efterlevandeskyddet?
Många råder en till att teckna efterlevandeskydd till sin pensionsförsäkring så ens partner får en del av pengarna. Dock innebär det att ens pension blir lägre.
 
Sv: Penisonssparande och placering av sådan.

Det hade inget med efterlevandeskyddet att göra, det var en separat fråga.
 
Sv: Penisonssparande och placering av sådan.

Det enda jag kan tänka mig är ang. återbetalningsskyddet el. dödsfallskapital/efterlevandekapital. Utan återbetalningsskydd kan du få del av arvsvinster från andra som inte heller har förmånstagare men det är oftast väldigt små summor.
Eller så ville han helt enkelt göra en check för att erbjuda dig andra sorters försäkringar.
 
Sv: Penisonssparande och placering av sådan.

Jag tror mycket handlar om statistik. De för statistik på vilka det är som väljer vad, och därefter kan de erbjuda mer sådana tjänster till de som är benägna att välja just sådana tjänster.
 
Sv: Penisonssparande och placering av sådan.

Det där med återbetalningsskydd var en annan fråga, men det kan ju ändå vara som du skriver.

Säljaren bytte snabbt fråga när jag sa "återbetalningsskydd ger mig lägre pension va?" :p
 
Sv: Penisonssparande och placering av sådan.

Det låter ju logiskt! Men väldigt dåligt påläst säljare (och chef) som inte kunde det i så fall!
 
Sv: Penisonssparande och placering av sådan.

Så kan det ju också vara. Men då är det otur att det var jag som var den potentiella kunden, jag var ju inte intresserad om jag inte fick ett svar på frågan! :D
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Avmaskning
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp