Röd

Trådstartare
Hur bra koll har ni på eran pension och gör ni något med den? Vad?

Jag fattar inte det här med pension. Vill minnas att jag nån gång var inne och valde fonder men nu vill jag byta tillbaka till "soffliggarfonden". Hur gör jag för att se vad jag har och ändra?

Jag har jobbat på flera olika ställen och därmed fått pensionssparande från olika företag, jag verkar ha lite i SEB, KPA och skandia. Hur gör jag för att byta sparandeform på dessa? Kan man flytta dem till samma?
 
Kontakta din bank/ försäkringsbolag de brukar vara duktiga på hjälpa till så man får klarhet.

Själv har jag stoppat huvudet i sanden alldeels för länge.
 
Hur bra koll har ni på eran pension och gör ni något med den? Vad?

Jag fattar inte det här med pension. Vill minnas att jag nån gång var inne och valde fonder men nu vill jag byta tillbaka till "soffliggarfonden". Hur gör jag för att se vad jag har och ändra?

Jag har jobbat på flera olika ställen och därmed fått pensionssparande från olika företag, jag verkar ha lite i SEB, KPA och skandia. Hur gör jag för att byta sparandeform på dessa? Kan man flytta dem till samma?
Om du loggar in på pensionsmyndigheten.se så ser du vilka fonder du har, hur utvecklingen varit och där kan du även byta tillbaka till det du hade tidigare.
 
Jag har eget sparande då jag inte kan jobba heltid (även om FK försöker påstå det) och därmed inte kommer få så mycket i tjänstepension.
 
Jag fick nåt brev från KPA om att jag nu har tjänat ihop 170 000 till min pension. Jo men grattis mig, om jag går i pension vid 98 och dör när jag är 99 så kanske det räcker utan att jag ska behöva bo i tält och flytta tältet varje dag i naturen pga Allemansrättens regler.
Jag gör inget med min pension faktiskt. Den dagen den sorgen, vem säger att jag ens blir så gammal att jag behöver utnyttja den! Jag satsar på att oroa mig för mitt "nu" istället! :D
 
Jag har haft möte med min bank för att omplacera den del av min pension jag själv bestämmer över. Då jag jobbar statligt tjänar jag in i jämförelse med andra mycket till min pension. Därför känns det viktigt att förvalta det väl.
Ett väldigt lyckat och utbildande möte. Rekommenderas starkt.
 
Jag kollar premiepensionsfonderna nån gång per år och byter om det känns att jag behöver byta.
Har inget privat pensionssparande pga att jag behöver pengarna nu, kommer troligtvis ändå få ungefär samma summa i ålderspension som jag har nu.
 
Jag har hyfsad koll på pension tack vare att jag halkade in på pensioner på ett jobb i början av mitt yrkesliv. Det är jag rätt tacksam över. Jag sparar privat. Har en del koll på tjänstepension, men pga många kortare anställningar har jag mitt väldigt utspritt, inte optimalt, men jag har inte så mycket val tyvärr. Känner man att man inte vet någonting och vill ha hjälp så kan absolut ett möte med banken vara bra - men de är bankens säljare (och inga allmänna rådgivare även om de kallar sig rådgivare ibland) så de vill såklart sälja in bankens egna produkter, vilka i många fall är onödigt dyra och i flera fall har de tyvärr ingen susning om vad de pratar om, särskilt gällande tjänstepension. Så ta deras råd med en nypa salt skulle jag säga och inga hastiga beslut, utan gå hem och läs på innan man bestämmer sig för att byta eller flytta pengar.. det kan bli onödigt dyra historier annars.
 
Jag fick nåt brev från KPA om att jag nu har tjänat ihop 170 000 till min pension. Jo men grattis mig, om jag går i pension vid 98 och dör när jag är 99 så kanske det räcker utan att jag ska behöva bo i tält och flytta tältet varje dag i naturen pga Allemansrättens regler.
Jag gör inget med min pension faktiskt. Den dagen den sorgen, vem säger att jag ens blir så gammal att jag behöver utnyttja den! Jag satsar på att oroa mig för mitt "nu" istället! :D
Ättestupan för mig
Innan ni deppar ihop totalt så logga in på pensionsmyndigheten.se eller minpension.se. Det kan vara så att ni faktiskt har bättre pension än vad det först ser ut.
 
Jag har bra koll på min pension och har också begärt flytt av en av mina tjänstepensioner pga hög förvaltningsavgift.

Har även bytt från udda fonder till Såfa och håller koll på vad mina fondval kostar i avgift och vad de presterar i avkastning.

Jag har också ett privat sparande, inte låst till pension på något sätt, men som absolut både kommer behövas och uppskattas när jag slutar arbeta. Oklart bara hur länge jag tänker jobba, mest troligt inte till 64 som kommer vara lägsta ålder för pensionsuttag för mig.
 
Har pension i tre olika länder och det mesta går inte att göra så mycket med. Jag koncentrerar mig på att förvalta mitt egna sparande och så får det andra bli vad det blir. Rik kommer jag inte bli, men antagligen inte gammal heller. ;)
 
Jag kollar på minpension.se med jämna mellanrum. Synnerligen ledsam läsning. Det kommer inte att finnas utrymme för några som helst utsvävningar.
 
Jag har haft möte med min bank för att omplacera den del av min pension jag själv bestämmer över. Då jag jobbar statligt tjänar jag in i jämförelse med andra mycket till min pension. Därför känns det viktigt att förvalta det väl.
Ett väldigt lyckat och utbildande möte. Rekommenderas starkt.
Tack för tips! jag jobbar också statligt och har förstått på min pappas pension (han har jobbat statligt hela sitt liv) att det gör enormt mycket för pensionen. Ska också ta tag i detta! :)
 
Tack för tips! jag jobbar också statligt och har förstått på min pappas pension (han har jobbat statligt hela sitt liv) att det gör enormt mycket för pensionen. Ska också ta tag i detta! :)

Som jämförelse så avsätter tex kommun och region generellt av 4% i pension. Staten avsätter 6% det gör ganska mycket på ett arbetsliv.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
729
Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
1 601
Senast: MML
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 438
Senast: Grazing
·
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
7 253
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp