Bukefalos 28 år!

Pensionera ett halvblod ?

L

Lantlolla

Hejsan, jag har ett 19 årigt halvblod, som jag endast använder till fritidsridning, även om han orkar mycket mer.
Dock har ajg redan funderngar kring ny häst, men vill ge min kuse ett bra liv in i det sista.

Min fråga är helt enkelt, vid vilken ålder bör man pensionera ett halvblod ? När är det dags för honom att bara gå o strunta i hagen ?
 
Sv: Pensionera ett halvblod ?

Min åsikt är att så länge hästen trivs med att bli riden så ska den också ridas. Ålder är väldigt oväsentligt. Jag har ställt av mitt fullblod, hon trivs inte alls med ridning, men trivs bra som mamma, så hon har fått bli mamma på heltid vid 10 års ålder. Hon är inte trasig i kroppen eller så, det är bara det att hon inte trivs med att bli riden.

Det är ju helt upp till individen när det är dags. Jag vet halvblod som fortfarande går lektioner på ridskolan och då är de 26 år fyllda.
Så jag tycker det är upp till dig som hästägare att avgöra, tycker du att hästen gjort sitt och den trivs med att inte bli riden längre så är ju det toppen för er bägge i så fall.
 
Sv: Pensionera ett halvblod ?

Jag hade en hbl val som vandrade vidare för ca 3 år sen,och han var då 29 år. Honom red jag ca 3-4 dagar/v in i det sista. Red honom promenadridning och enklare dressyrträning(han hade varit dressyrhäst och älskade det..) När han var 21 år pratade jag med veterinär om när det är dax att pensionera gamla hästar och bara låta dem ha det gott i hagen men han sa att är hästen frisk och van att röra på sig ska man aldrig låta de bara gå i hagen och "skrota" för det är då de åldras fort,utan man ska fortsätta rida och aktivera dom så dom fortsätter känna att de lever. Jag fortsatte med detta och han trivdes utmärkt. Om du känner att du vill ha ny häst kanske du kan låna ut honom på foder eller hitta nån bra medryttare? Lycka till hur du än gör! :)
 
Sv: Pensionera ett halvblod ?

19 år är ingen ålder om hästen är fräsch, du kan kanske hitta en medryttare till honom?
 
Sv: Pensionera ett halvblod ?

Jag hade en hbl val som vandrade vidare för ca 3 år sen,och han var då 29 år. Honom red jag ca 3-4 dagar/v in i det sista. Red honom promenadridning och enklare dressyrträning(han hade varit dressyrhäst och älskade det..) När han var 21 år pratade jag med veterinär om när det är dax att pensionera gamla hästar och bara låta dem ha det gott i hagen men han sa att är hästen frisk och van att röra på sig ska man aldrig låta de bara gå i hagen och "skrota" för det är då de åldras fort,utan man ska fortsätta rida och aktivera dom så dom fortsätter känna att de lever. Jag fortsatte med detta och han trivdes utmärkt. Om du känner att du vill ha ny häst kanske du kan låna ut honom på foder eller hitta nån bra medryttare? Lycka till hur du än gör! :)

Jag och min stallkompis har fått samma "instruktioner" från våran veterinär.

Så Rocky 26 och Tima 23 rids kontinuerligt, fortsättningsvis också, tills de tydligt visar att de inte hänger med längre.
 
Sv: Pensionera ett halvblod ?

min häst är 19 och han rids hårdare än nånsin! han har kommit in i sin guldålder nu! :banana:

jag tycker att man rider/kör ända tills hästen "faller av pinn". hästarna blir så deppade av att stå!
 
Sv: Pensionera ett halvblod ?

usch jag skulle aldrig låta min gamling på 25 stå om det inte va nödvändigt, han älskar att få komma ut i skogen, o det måste man ju unna honom!
 
Sv: Pensionera ett halvblod ?

Om man slutar jobba en gammal häst så tappar den fort och blir stel. Det bästa är nog att hålla igång den regelbundet så länge det går. Man kan ju minska ner mängd och kvantitet men hästen mår nog bäst av att hållas igång lite. :)
 
Sv: Pensionera ett halvblod ?

mitt hbl blev 27½år o jag red henne regelbundet tills hon var 24år då fick hon sitt sista föl o gick där efter i pension...
 
Sv: Pensionera ett halvblod ?

Nitton år brukar ju inte vara någom ålder på en häst. Eftersom han tydligen är ganska pigg så är det nog inte dags för pensionen än. Jag tycker nog att man ska vara lyhörd på sin häst på hur mycket den orkar med. Sunt förnuft framför en specifik ålder för pension:)
 
Sv: Pensionera ett halvblod ?

Jag tycker du ska fortsätta rida så länge det går.. har sett många hästar som faller ihop när dom pensioneras.
 
Sv: Pensionera ett halvblod ?

Jorå klart han är pigg, o inte inte att jag vill ställa av honom nu. Tvärtom. Vi har kul när vi är ute o leker (och itne blir jagad utav älgar). Han är inte så gammal det vet jag.

Kraken personligen, trivs lika bra med att stå i hagen som med att ridas, han är alltid glad. Om han inte har överdrivet suyra dagar, o de har jag aldrig varit med om!

Riktigt allvärders häst! = )
Men sen samtidigt, så kommer jag kan itne få så mycket mer utav honom, mer än att han är min bästa vän dårå. Så på så sätt så skulle jag aldrig kunna sälja honom. Möjligt vis medryttare, men jag vet att han hör hemma hos mig.

Jag känner ändå att jag själv vill utvecklas. Har lagt in en annons på bl*cket om sommarhäst, dels som sällskap för honom, och dels för att jag ska få ngt mer att syssla med.
Jag hoppas de kommer att gå bra.

Smirreman däremot, kommer jag sätta igång lite mer på allvar när de är ljus ute på kvällarna så man hinner ut efter skolan. Vintern är lite av en vilotid när man inte har tillgång till ridhus !

Tack för alla underbar svar dock !! = )
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
534
Senast: Sirap
·
Utrustning Hejsan! Jag har precis, idag, börjat rida vilket varit en dröm jag haft så länge jag kan minnas. Är så underbart glad! Min första...
2
Svar
24
· Visningar
2 028
Senast: valy
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 237
Senast: super
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 385

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp