Pensionerad ledarhund som sällskap till annan hund?

AnkiD

Trådstartare
Hej,

Vi har en underbar labrador (6,5 år). Tidigare var vi fodervärd, i 1,5 år, till en annan labrador (8 år nu) som sedan blev ledarhund.
Vi hade inte hört av honom på 7 år, men i fredags fick vi frågan om vi ville ha tillbaka honom eftersom han skall gå i pension pga diskbråck.
Vi led mycket när vi var tvungna att lämna tillbaka honom till skolan. Vi fick inte ha mer kontakt med honom och förväntade oss aldrig att se honom igen.
När vi fick beskedet att vi skulle kunna ta tillbaka honom hoppade hela familjen upp av glädje, men... nu undrar jag/vi vad det bästa är att göra.
Det skulle vara trevligt för vår labbe att ha någon att "prata" med och för den andra att komma "hem" igen, men de är båda "äldre herrar"...tänk om de inte kommer överens? Tänk om vår hund känner sig stressad av detta och mår istället sämre? Är det rätt för vår labrador att ta in en annan hund? Kommer han att uppleva detta som negativt?
Våran hund har varit hos veterinären mycket på grund av sina allergier, han har genomgått två operationer på ena tassen pga furunkel...han kanske vill ha lugn och ro. Vår gamla foderhund har en skadad rygg och vi vet inte vad detta kommer att innebära. Finns det risk att han skadas av misstag av vår hund (lite spralligare)?
Vi fick höra att det finns 5 års väntelista för pensionerade hundar. Han skulle få det bra även hos en annan familj, blev vi lovade. Där är han kanske ensam hund och trivs kanske bättre...Fast det skulle vara kul att ha honom hemma igen...
Jag vrider och vänder på varje tanke men kommer ingenvart...

Vi måste lämna besked imorgon.
Har ni liknande erfarenheter? Hur skulle ni resonera?
Stor tack på förhand för era kloka tankar!
 
Får nu ha honom på prov? Om ja är det ju bara att köra på. Har de så lång väntelista så borde de väl kunna hitta ett annat hem om det inte funkar hos er.

Labradorer verkar ju överlag rätt okomplicerade med andra hundar så med rätt introduktion så borde det väl finnas bra förutsättningar för att det blir bra. Vet ni att er nuvarande hund inte gillar andra hundar kan ni ju fundera på om det är värt ett försök eller om ni hellre låter bli.
 
Jag skulle ta hunden på prov, om det inte är så att ni vet att någon av hundarna brukar ogilla andra hundar.

Många hundar gillar att ha sällskap, och labradorer är väl inte direkt kända för att ha könsbunden aggressivitet, så då är chansen god att de kommer uppskatta sällskapet. Ingen av dem är ju någon vild unghund längre, samtidigt som det är en liten lagom åldersskillnad mellan dem.

Jag har två hundar nu. Jag har (såklart) haft bara en hund ett tag, har även haft tre samtidigt. Jag har tveklöst hellre tre än en och kommer förhoppningsvis aldrig ha bara en igen. Nu har jag dock en ras som är känd för att älska sällskap av andra hundar, och mina är inget undantag från det. De älskar att vara med mig, och de har jättekul ihop. Totalt sett blir det bara så otroligt mycket glädje och kärlek överallt att hela livet med dem är fantastiskt. Jag vill inte vara utan någon av dem ens en sekund. Men det är klart, det tar lite mer plats, det är eventuellt bökigare att hitta hundvakt, det kostar mer... Men ja, det är värt de små nackdelarna med tanke på hur mycket bättre allt blir för oss när vi har vår lilla flock.
 
Är lite trött så kommer formulera mig kort(are), och inte diskutera för- och nackdelar med att ha två hundar eller hur man bäst introducerar hundar för varandra även fast jag vill 😅

Tycker ni redan har kloka tankar ☺️ Jag skulle fundera vidare över dem och över följande frågor: Hur mycket vet ni om hur hundarna trivs med andra hundar? Har de t.ex. visat sig positiva till att ha besök av andra hundar hemma, hundar som liknar den andre? Hur leker de, hur är deras förmåga att läsa av och respektera andra hundars signaler? Är de sociala individer gentemot hundar i allmänhet båda två? Väljer de att umgås med andra hundar eller inte när de har möjlighet? Visar de svartsjuka om andra hundar får uppmärksamhet av deras människor, har de resursförsvar? Hur stor integritet har de och matchar de varann i detta? Finns det god möjlighet att balansera upp eventuella diskrepanser? (T.ex. min ena hund vill gärna ligga och sova på hög, men min andra gillar inte alls närhet på samma sätt. Det får jag hjälpa dem navigera proaktivt ibland.)

Jag skulle inhämtat den information ni kan för att svara på dessa frågor, respektive svarat på dem bara ni själva kan svara på.

Om summan av de här funderingarna inte ger en väldigt hög sannolikhet att detta blir en positiv upplevelse för hundarna skulle jag tacka nej av den anledningen att det skulle innebära ännu en flytt och ännu en stressig omställning för ledarhunden om det inte skulle funka med er nuvarande hund. Oavsett blir inflytten av en till hund en stressande omställning för båda som kommer ta ett tag (vilket inte i sig betyder att ni borde låta bli, men ekvationen måste gå upp och ni måste ha en buffert för den tiden). Lycka till hur ni än bestämmer er!
 
Är lite trött så kommer formulera mig kort(are), och inte diskutera för- och nackdelar med att ha två hundar eller hur man bäst introducerar hundar för varandra även fast jag vill 😅

Tycker ni redan har kloka tankar ☺️ Jag skulle fundera vidare över dem och över följande frågor: Hur mycket vet ni om hur hundarna trivs med andra hundar? Har de t.ex. visat sig positiva till att ha besök av andra hundar hemma, hundar som liknar den andre? Hur leker de, hur är deras förmåga att läsa av och respektera andra hundars signaler? Är de sociala individer gentemot hundar i allmänhet båda två? Väljer de att umgås med andra hundar eller inte när de har möjlighet? Visar de svartsjuka om andra hundar får uppmärksamhet av deras människor, har de resursförsvar? Hur stor integritet har de och matchar de varann i detta? Finns det god möjlighet att balansera upp eventuella diskrepanser? (T.ex. min ena hund vill gärna ligga och sova på hög, men min andra gillar inte alls närhet på samma sätt. Det får jag hjälpa dem navigera proaktivt ibland.)

Jag skulle inhämtat den information ni kan för att svara på dessa frågor, respektive svarat på dem bara ni själva kan svara på.

Om summan av de här funderingarna inte ger en väldigt hög sannolikhet att detta blir en positiv upplevelse för hundarna skulle jag tacka nej av den anledningen att det skulle innebära ännu en flytt och ännu en stressig omställning för ledarhunden om det inte skulle funka med er nuvarande hund. Oavsett blir inflytten av en till hund en stressande omställning för båda som kommer ta ett tag (vilket inte i sig betyder att ni borde låta bli, men ekvationen måste gå upp och ni måste ha en buffert för den tiden). Lycka till hur ni än bestämmer er!
Tack för svaret!
Vi vet ingenting om ledarhundar överhuvudtaget. Vet inte ens om de får umgås med andra under deras liv. När vi hade honom som valp, var har glad och social men vi hade/har aldrig andra hundar på besök hemma. Vi har inget emot men det blev bara så. Vår hund vill gärna träffa andra hundar men ofta får han inte för oss. Vi håller honom kort i koppel eftersom han är mycket "hoppig" och verkar vara mest intresserad av andra människor (det är inte alla som uppskattar det och med sina 35 kg kan han lätt välta någon).
Vi har gått promenader med andra hundar och han har aldrig visat någon form av aggressivitet (det har hänt att han reagerade (morrade) mot hundar som visade aggressivitet mot honom, men inget mer...kanske för att de inte kom i kontakt).
Vet inte om han blir lika "hoppig" mot hundar och min reservation är just om ledarhundens diskbråck... Jag vill absolut inte att någon av hundarna blir skadade, varken emotionellt eller fysisk.
Jag hade tänkt fråga om vad finns för möjlighet om hundarna inte passar ihop (typ att ha honom på prov) ....Skall jag sedan behöva leta efter ett annat hem?:o
Jag vet inte om jag övertänker ...men ledarhunden förväntas inte komma till oss (om han inte tjuvlyssnade på samtalen:D) men om han kommer, känner igen oss och sedan lämnar vi honom ...det känns inte bra. Första gången, när han var 1,5 år, ville vi inte lämna men var tvungna för att han tillhörde skolan. Denna gången skulle vara att vi inte vill ha honom 😢
Det är svårt!:banghead:
 
Tack för svaret!
Vi vet ingenting om ledarhundar överhuvudtaget. Vet inte ens om de får umgås med andra under deras liv. När vi hade honom som valp, var har glad och social men vi hade/har aldrig andra hundar på besök hemma. Vi har inget emot men det blev bara så. Vår hund vill gärna träffa andra hundar men ofta får han inte för oss. Vi håller honom kort i koppel eftersom han är mycket "hoppig" och verkar vara mest intresserad av andra människor (det är inte alla som uppskattar det och med sina 35 kg kan han lätt välta någon).
Vi har gått promenader med andra hundar och han har aldrig visat någon form av aggressivitet (det har hänt att han reagerade (morrade) mot hundar som visade aggressivitet mot honom, men inget mer...kanske för att de inte kom i kontakt).
Vet inte om han blir lika "hoppig" mot hundar och min reservation är just om ledarhundens diskbråck... Jag vill absolut inte att någon av hundarna blir skadade, varken emotionellt eller fysisk.
Jag hade tänkt fråga om vad finns för möjlighet om hundarna inte passar ihop (typ att ha honom på prov) ....Skall jag sedan behöva leta efter ett annat hem?:o
Jag vet inte om jag övertänker ...men ledarhunden förväntas inte komma till oss (om han inte tjuvlyssnade på samtalen:D) men om han kommer, känner igen oss och sedan lämnar vi honom ...det känns inte bra. Första gången, när han var 1,5 år, ville vi inte lämna men var tvungna för att han tillhörde skolan. Denna gången skulle vara att vi inte vill ha honom 😢
Det är svårt!:banghead:
Jag förstår verkligen att det är känslomässigt intensivt och att ni har mycket kärlek till den här vovven ❤️ Utifrån det du beskriver hade jag personligen fortsatt önska honom allt gott på avstånd, trots att det känns tufft. Jag hade velat ha den där väldigt stora sannolikheten att det skulle bli positivt, och det har ni tyvärr inte i nuläget. Det handlar också om era känslor om hunden skulle behöva flytta ifrån er en andra gång.
Hoppas ni kan landa i ett beslut som känns rätt för er, önskar er som sagt stort lycka till vilket ni än väljer!
 
Baserat på era dina svar så hade jag tagit hunden. Det är ovanligt att labbar inte kommer överens. Men hör med dom och fråga om du får ta på prov just för att du vill att det ska funka med den hunden ni har. Jag har tagit flera omplaceringar med redan vuxna hundar hemma (labbar) och det har aldrig varit ett problem.
 
Stor tack alla för era svar!🙏
Efter sömlösa nätter och många tårar lämnade jag beskedet idag🙈
Jag sade att de får fråga någon annan om det är bråttom och lämna hunden om de hittar en familj som är mer lämpligt. Jag vill hans bästa! (Om ingen vill ha honom (pga diskbråck) tar vi honom.)
Under tiden försöker vi se hur vår reagerar i sällskap med andra (dumt att vi inte har gjort detta tidigare🙈) och kanske bjuder en hund hemma, på besök. Jag vill även min hunds bästa, förstås.
Vi skulle få lov att ha ledarhunden på prov men det finns 2 problem (om det inte skulle fungera):
1. Avståndet - vi bor i Göteborg och hu den hämtas/lämnas i Örebro
2. (Värst) Det blir mycket svårt att välja bort hunden efter att ha träffat honom igen 😪
Jag får så många skuldkänslor 😪
 
Tack för frågan! 🙏
Svårt😪
Hade varit enklare om ledarhunden inte hade varit vårt en gång i tiden eller om jag hade vetat att det skulle fungera mellan hundar och att båda skulle få det bättre ...
Alltså, som flera sagt så ska det mycket till för att det inte ska fungera mellan dem. Varför oroar du dig för den biten?

Har du kollat om det går att ha honom på prov?
 
Alltså, som flera sagt så ska det mycket till för att det inte ska fungera mellan dem. Varför oroar du dig för den biten?

Har du kollat om det går att ha honom på prov?
Vad jag minns, var ledarhunden ganska ointresserad att umgås med andra (människor/hundar). Jag har kanske fel, men tänker att, i så fall, är det bättre att ledarhunden går någonstans där han är ensam hund. Samtidigt, om han inte vill umgås vad får min hund för nytta av att dela vardagen med honom? Skall jag bestämma att utsätta de båda för stress till ingen/liten nytta?
Min är sprallig och hoppar mycket. Blir det en risk för den andras rygg? Kan bli besvärligt även under promenad om ena drar och man rycker i den andras koppel/rygg. (Vet inte ens hur stor problem han har med ryggen. Just nu är han på Rimadyl och sägs må mycket bra. Jag kanske övertänker...som vanligt😊)
Jag kan ev ta honom på prov, men som jag skrev nyss finns 2 problem (om det inte skulle fungera): avståndet
och lidande av att välja lämna bort efter att ha träffats igen.
 
Vad jag minns, var ledarhunden ganska ointresserad att umgås med andra (människor/hundar). Jag har kanske fel, men tänker att, i så fall, är det bättre att ledarhunden går någonstans där han är ensam hund. Samtidigt, om han inte vill umgås vad får min hund för nytta av att dela vardagen med honom? Skall jag bestämma att utsätta de båda för stress till ingen/liten nytta?
Min är sprallig och hoppar mycket. Blir det en risk för den andras rygg? Kan bli besvärligt även under promenad om ena drar och man rycker i den andras koppel/rygg. (Vet inte ens hur stor problem han har med ryggen. Just nu är han på Rimadyl och sägs må mycket bra. Jag kanske övertänker...som vanligt😊)
Jag kan ev ta honom på prov, men som jag skrev nyss finns 2 problem (om det inte skulle fungera): avståndet
och lidande av att välja lämna bort efter att ha träffats igen.
Om du vill ha två hundar, och hundarna fungerar ihop, så finns det ingen anledning att låta bli bara för att de inte älskar varandra direkt. Det är också väldigt vanligt att hundar inte(!) älskar sällskap direkt och inte(!) gillar att tex mingla runt med hundar ute, men när de väl lärt känna någon och ser dem som nära vänner, då blir det en helt annan sak.

Tex med mina hundar, när jag första gångerna släpper dem med andra hundar, då står de stilla. De springer i princip ingenting alls. Och då har jag hundar som tycker att springa är det bästa som finns i hela universum. Inte heller bryr de sig speciellt om hundar ute på promenader som vi ser. De bryr sig måttligt om de nya vännerna andra och tredje gången också. MEN mot slutet av gång 3 brukar det hända något, och från gång 4 de träffas så är det fullt ös och de är överlyckliga åt att se den nya vännen. De behöver bara lite tid att lära känna andra, och det är just sådant som gör att jag tänker att det kan vara värt för dig att ha hunden på prov nu, OM du känner att du vill ha honom, för när han och din nuvarande hund väl lärt känna varandra så kanske de uppskattar varandras sällskap mer än vad du upplevt att de brytt sig om andra hundar tidigare. Kanske. Det finns såklart inga garantier för något.

Och varför skulle hundarna dra och rycka i varandras koppel under promenad? Ledarhunden är troligen rysligt väluppfostrad, det enda du behöver göra då är att hålla lite koll på din nuvarande hund så att han uppför sig, typ :p
 
Japp...min spralliga 6,5 år bör uppföra sig! Och vems fel är att han inte gör det?🤔☺ Det gör han, för det mesta, men plötsligt känner han en doft och...vi flyger ditt innan jag hinner säga ngt😅
 
Vad jag minns, var ledarhunden ganska ointresserad att umgås med andra (människor/hundar). Jag har kanske fel, men tänker att, i så fall, är det bättre att ledarhunden går någonstans där han är ensam hund. Samtidigt, om han inte vill umgås vad får min hund för nytta av att dela vardagen med honom? Skall jag bestämma att utsätta de båda för stress till ingen/liten nytta?
Min är sprallig och hoppar mycket. Blir det en risk för den andras rygg? Kan bli besvärligt även under promenad om ena drar och man rycker i den andras koppel/rygg. (Vet inte ens hur stor problem han har med ryggen. Just nu är han på Rimadyl och sägs må mycket bra. Jag kanske övertänker...som vanligt😊)
Jag kan ev ta honom på prov, men som jag skrev nyss finns 2 problem (om det inte skulle fungera): avståndet
och lidande av att välja lämna bort efter att ha träffats igen.

Alltså, jag kan förstå att du inte vill lämna tillbaka den om ni väl hämtat den, fullt förståeligt att det hade varit jobbigt. Men avståndet? 3,5 timme? Det hade jag kunnat åka för att tävla hund. Och för att köpa hund skulle jag kunnat åka till Haparanda om det är så. Eller för all del utomlands. För rätt hund. 😁

Örebro hade jag inte tvekat en sekund på (bor också i Göteborg).

Jag hade utgått från att hundarna kommer gå bra ihop och tagit hem den 😅
 
Alltså, jag kan förstå att du inte vill lämna tillbaka den om ni väl hämtat den, fullt förståeligt att det hade varit jobbigt. Men avståndet? 3,5 timme? Det hade jag kunnat åka för att tävla hund. Och för att köpa hund skulle jag kunnat åka till Haparanda om det är så. Eller för all del utomlands. För rätt hund. 😁

Örebro hade jag inte tvekat en sekund på (bor också i Göteborg).

Jag hade utgått från att hundarna kommer gå bra ihop och tagit hem den 😅
Du har rätt😅.
Ang avstånd tänkte jag på att vi har en liten Toyota, utan möjlighet till bur i kombination med hans rygg...och i fall vi måste gå fram OCH tillbaka. Vår hund sitter med mig i baksätet men kan/vill inte ligga. Därför tar vi bara korta vägar. Visst kan vi hyra bil för det, men sedan kommer vi att behöva gå med 2 i lilla Toyota eller köpa en till/större bil. (Toyota är en nyss påbörjat leasing på 3 år)😑
 
Du har rätt😅.
Ang avstånd tänkte jag på att vi har en liten Toyota, utan möjlighet till bur i kombination med hans rygg...och i fall vi måste gå fram OCH tillbaka. Vår hund sitter med mig i baksätet men kan/vill inte ligga. Därför tar vi bara korta vägar. Visst kan vi hyra bil för det, men sedan kommer vi att behöva gå med 2 i lilla Toyota eller köpa en till/större bil. (Toyota är en nyss påbörjat leasing på 3 år)😑

Förstår, men det kanske går att ta tåget?
Han lär ju vara miljöstark och obrydd som arbetat som ledarhund tänker jag 😁
 
Vad jag minns, var ledarhunden ganska ointresserad att umgås med andra (människor/hundar). Jag har kanske fel, men tänker att, i så fall, är det bättre att ledarhunden går någonstans där han är ensam hund. Samtidigt, om han inte vill umgås vad får min hund för nytta av att dela vardagen med honom? Skall jag bestämma att utsätta de båda för stress till ingen/liten nytta?
Min är sprallig och hoppar mycket. Blir det en risk för den andras rygg? Kan bli besvärligt även under promenad om ena drar och man rycker i den andras koppel/rygg. (Vet inte ens hur stor problem han har med ryggen. Just nu är han på Rimadyl och sägs må mycket bra. Jag kanske övertänker...som vanligt😊)
Jag kan ev ta honom på prov, men som jag skrev nyss finns 2 problem (om det inte skulle fungera): avståndet
och lidande av att välja lämna bort efter att ha träffats igen.
Jag förstår att det är svårt, men jag måste inflika också att det är väldigt skillnad för hundar att umgås med andra hundar och bo med en annan. Den äldre labben jag har nu är inte speciellt intresserad av andra hundar men har bott med en eller flera största delen av sitt liv. Och som någon annan sa. det avståndet har jag åkt fär tävling eller träning flera gånger, men tåg är ju absolut ett alternativ OM ni vill ha honom?
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 141
Senast: geting
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 397
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
21 634
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 298

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp