Pensionsspara?

MiniLi

Trådstartare
En annan tråd gjorde mig påmind om att jag behöver ta tag i det här med att pensionsspara. Men hur gör man? Hur ska man spara? Hur mycket? Hur går det till?

Help!
 
Följer.
Undrar också hur man ska göra med eget sparande?
Jag har ju tjänstepension på jobbet.
Men- har läst att vanligt eget pensions sparande inte är lika lönsamt längre?
 
Följer.
Undrar också hur man ska göra med eget sparande?
Jag har ju tjänstepension på jobbet.
Men- har läst att vanligt eget pensions sparande inte är lika lönsamt längre?

Före årsskiftet 2014/2015 hade man rätt till skatteavdrag på privatpensionssparande men den rätten är nu i princip borta.

Nu finns inga särskilda regler för pensionssparande utan man får spara som man gör med andra investeringar; t ex investeringssparkonto, kapitalförsäkring eller vanlig värdedepå.

Jag har inget särskilt konto öronmärkt för min pension utan investerar långsiktigt månadsvis i fonder på ett investeringssparkonto.
 
Före årsskiftet 2014/2015 hade man rätt till skatteavdrag på privatpensionssparande men den rätten är nu i princip borta.

Nu finns inga särskilda regler för pensionssparande utan man får spara som man gör med andra investeringar; t ex investeringssparkonto, kapitalförsäkring eller vanlig värdedepå.

Jag har inget särskilt konto öronmärkt för min pension utan investerar långsiktigt månadsvis i fonder på ett investeringssparkonto.
Okej, det var bra info!
Jag visste inte att man inte längre får skatteavdrag.

Sån löneväxling man kan göra via jobbet - är det också förändrat skattemässigt?
(Jag har dock inte så hög lön att det lönar sig, men för framtiden..)
 
Okej, det var bra info!
Jag visste inte att man inte längre får skatteavdrag.

Sån löneväxling man kan göra via jobbet - är det också förändrat skattemässigt?
(Jag har dock inte så hög lön att det lönar sig, men för framtiden..)

Det vet jag faktiskt inte.
 
Vi amorterar på huslånet helst slipper vi lån när vi är pensionärer. Den lilla pensionen vi sen få kan vi lägga på annat :)
 
Vi amorterar på huslånet helst slipper vi lån när vi är pensionärer. Den lilla pensionen vi sen få kan vi lägga på annat :)

Har du väldigt höga lån eller varför amorterar du när räntan är så låg? Vi har 1,05 i ränta, det får man ju tom på sparkonto. Bättre investera pengarna i fonder, det lär löna sig i längden.
 
Har du väldigt höga lån eller varför amorterar du när räntan är så låg? Vi har 1,05 i ränta, det får man ju tom på sparkonto. Bättre investera pengarna i fonder, det lär löna sig i längden.
Fonder är jag väldigt dålig på
Jag tycker också att det känns ganska lurigt, dom som tjänar pengar är bankerna. Jag vet dom som har pensinsparat och efter några år har dom mindre än om dom lagt pengarna i madrassen
Visst sparar jag en del fonder också, men det känns inte så tryggt
Att vara utan lån lockar mer

1,05% ränta?
Vilken bank har ni?
 
Fonder är jag väldigt dålig på
Jag tycker också att det känns ganska lurigt, dom som tjänar pengar är bankerna. Jag vet dom som har pensinsparat och efter några år har dom mindre än om dom lagt pengarna i madrassen
Visst sparar jag en del fonder också, men det känns inte så tryggt
Att vara utan lån lockar mer

Det gäller ju att veta vad man investerar i. En del fonder är ju bra, andra dåliga.
 
Sån löneväxling man kan göra via jobbet - är det också förändrat skattemässigt?
(Jag har dock inte så hög lön att det lönar sig, men för framtiden..)
Mig veterligt, ingen förändring. Jag höjde min löneväxling när avdragsrätten på vanliga sparandet försämrades. Inte för att jag vet om det var bästa lösningen, utan för att jag inte orkade sätta mig in i alternativen.
 
Mig veterligt, ingen förändring. Jag höjde min löneväxling när avdragsrätten på vanliga sparandet försämrades. Inte för att jag vet om det var bästa lösningen, utan för att jag inte orkade sätta mig in i alternativen.
Visst bör man ligga på den högre skattesatsen för att det ska löna sig att löneväxla? Annars minskar man ju bara den allmänna pensionen..?
 
Vi amorterar på huslånet helst slipper vi lån när vi är pensionärer. Den lilla pensionen vi sen få kan vi lägga på annat :)
Visst är det bra att amortera, det gör jag också. Men - du måste amortera mkt för att det sen ska märkas på räntan.
Största anledningen till att amortera är väl om du ska sälja och vill få pengar emellan?
 
Visst är det bra att amortera, det gör jag också. Men - du måste amortera mkt för att det sen ska märkas på räntan.
Största anledningen till att amortera är väl om du ska sälja och vill få pengar emellan?
Vi amorterar mycket, tanken är skuldfri vid pension
mer ekonomomiskt tryggad kan man inte vara. Gården blir vår och vi kommer bara ha löpande kostnader. Blir det riktigt tight kan vi ha egna djur
Helt självförsörjande skulle vara det allra bästa :)
 
Visst bör man ligga på den högre skattesatsen för att det ska löna sig att löneväxla? Annars minskar man ju bara den allmänna pensionen..?

Japp, uppemot 40 000 tror jag.
Visst bör man ligga på den högre skattesatsen för att det ska löna sig att löneväxla? Annars minskar man ju bara den allmänna pensionen..?

Japp, uppemot 40 000 tror jag.

Ursäkta dubbelcitaten, jag blev utslängd igen, fick byta mobil och orkar inte ändra.

Ja, jag tror att brytpunkten ligger strax över 40. Men jag är extremt dåligt insatt.
 
En annan tråd gjorde mig påmind om att jag behöver ta tag i det här med att pensionsspara. Men hur gör man? Hur ska man spara? Hur mycket? Hur går det till?

Help!
Jag pensionssparar 1000 kr i månaden via mitt företag (som fortfarande får dra av skattemässigt). Vi har amorterat på huset hela tiden, men att försöka få bort så mycket såna kostnader som det bara går och så fort som möjligt är en klok strategi tycker jag i alla fall. Ju fortare man blir av med de kostnaderna desto snabbare kan man lägga de pengarna på annat (t ex. lägga undan mer pengar till pension eller så). Personligen är jag skeptisk till att låsa pensionspengarna helt egentligen(som mina 1000 kr/ månad är). Det finns ju inget som garanterar att man hinner använda pengarna efter pension. Vem vet hur länge man håller sig frisk liksom. Något som jag verkligen avskyr är denna pensionsreklam med folk som golfar, rider kamel och reser runt. Hur många har den möjligheten efter pensionen (varken ekonomiskt eller hälsomässigt). Ren jäkla falsk marknadsföring är vad det är! Nej, spara pengar så man kan få tag i dem själv och har kontrollen över dem själv är min melodi.
 
Jag pensionssparar inte. Behöver de pengarna nu och kan ändå inte spara så mycket att det lönar sig i längden. Men PPM-fonderna har jag lite koll på. Förra året tror jag de gick upp 30% :up:
 
Jag sparar bara "vanligt". Fick lite bättre ränta när jag låste två år men det var för snart ett år sen. Nu är det ännu sämre.
Vi pratade om det. När jag var liten hade vi typ inga sparpengar och mamma och pappa hade topplån på 14%. Nu har vi sparpengar och huset är avbetalt och då är räntan typ noll och inget.
 

Liknande trådar

Tjatter Jag skulle behöva spara lite pengar och vara lite snål ett tag. Hur gör ni när ni behöver spara pengar/snåla en tid?
Svar
16
· Visningar
1 001
Senast: Ramona
·
Hemmet Nu när vi flyttat upp och sover på övervåningen är det dags att ta tag i husets sista toalett, som under hela tiden gått under...
2
Svar
28
· Visningar
2 138
Senast: Blyger
·
Tjatter Som rubriken lyder, går det att betala med cash på Dreamhack? Avkomman ska dit tillsammans med kompisens familj över dagen och avkomman...
Svar
2
· Visningar
625
Senast: SaraXX
·
Juridik & Ekonomi När man köper saker på öppet köp eller enligt distansavtalslagen får man ju ta hem och prova varan. Det brukar stå att den inte får vara...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
2 859
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp