Pensionssparande

sthu

Trådstartare
Jag tänkte börja pensionsspara. Bättre sent än aldrig. Men hur gör man?
Finns det nåt särskilt "pensionskonto" man kan öppna?
 
Jag sparar till pensionen i fonder via ett isk-konto. Enkelt tycker jag då man kan anpassa risken till horisonten, men man kan ju såklart ta av de pengarna innan pension. Vill du spara på ett räntekonto finns det varianter du kan låsa olika lång tid för att få högre ränta. Tänk på insättningsgarantin bara isåfall 🙂 när jag pratat pension med bank och för all del försäkringsrådgivare har de pratat om fondspar i första hand.
 
Jag sparar till pensionen i fonder via ett isk-konto. Enkelt tycker jag då man kan anpassa risken till horisonten, men man kan ju såklart ta av de pengarna innan pension. Vill du spara på ett räntekonto finns det varianter du kan låsa olika lång tid för att få högre ränta. Tänk på insättningsgarantin bara isåfall 🙂 när jag pratat pension med bank och för all del försäkringsrådgivare har de pratat om fondspar i första hand.

Tack för tips! Har satt in några tusen på ett isk till just pension m som du säger kan man ju ta ut dem tidigare om det skulle bli kris..
Kör nog vidare med isk. Än så länge går det med förlust :angel:
 
Lånar tråden liiite med en nybörjarfråga gällande ISK! Är det liksom bara att starta upp ett och så sätta över pengar på det varje månad? Eller måste man iaktta någon "kontohygien" och passa det på något sätt :p ?

Byter bank nu i månadsskiftet och har funderingar på att samtidigt starta ett ISK för just pensionen.
 
Lånar tråden liiite med en nybörjarfråga gällande ISK! Är det liksom bara att starta upp ett och så sätta över pengar på det varje månad? Eller måste man iaktta någon "kontohygien" och passa det på något sätt :p ?

Byter bank nu i månadsskiftet och har funderingar på att samtidigt starta ett ISK för just pensionen.

Banken kan hjälpa dig med ett månadsspar, det kan man ju ordna själv också så det går automatiskt, i det du vill spara i. Kontot i sig själv ger ingen avkastning utan man köper aktier eller fonder som finns där. Det är ett investeringssparkonto som du skattar på. Men det görs automatiskt och är väl idag ändå det mest fördelaktiga sättet att köpa i tex fonder. Nu är inte jag expert, men var lite försiktig om banken ska hjälpa dig. De ser helst att du sparar i deras egna fonder och de är sällan billigaste eller bästa alternativet.
 
Jag tänkte börja pensionsspara. Bättre sent än aldrig. Men hur gör man?
Finns det nåt särskilt "pensionskonto" man kan öppna?

Det finns ett par olika vanliga varianter. Alla banker erbjuder ganska bra rådgivning utan kostnad på området om man är kund. Åtminstone som en bra översikt till vad som finns. Lite ska man akta sig för att de styr valen till egna bankens dyra fonder och liknande, men oftast har de alternativ bara man frågar om det. Och man behöver inte teckna sig vid första mötet utan fundera igenom och återkomma.
 
Det finns ett par olika vanliga varianter. Alla banker erbjuder ganska bra rådgivning utan kostnad på området om man är kund. Åtminstone som en bra översikt till vad som finns. Lite ska man akta sig för att de styr valen till egna bankens dyra fonder och liknande, men oftast har de alternativ bara man frågar om det. Och man behöver inte teckna sig vid första mötet utan fundera igenom och återkomma.

Jo jag vet att banken erbjuder rådgivning men jag kan inte ta ledigt för att åka dit. Måste ju tänka på ekonomin :p Därför tänkte jag fråga Buke!
Såg att fonden jag har satt in pengar i var rätt dyr. Ska nog byta. Eller behålla den jag har och köpa i en annan också?
 
Jag började spara för ca ett halvår sedan efter att jag lyssnat på ett par avsnitt av avaza podden. Tyckte jag fick väldigt bra info därifrån. Så mitt tips är att lyssna på den podden. Jag vet också att det finns fler ekonomi poddar som ska vara bra. Har mitt sparande i ett ISK konto nu och köper mest fonder men låg avgift.
 
Jag började spara för ca ett halvår sedan efter att jag lyssnat på ett par avsnitt av avaza podden. Tyckte jag fick väldigt bra info därifrån. Så mitt tips är att lyssna på den podden. Jag vet också att det finns fler ekonomi poddar som ska vara bra. Har mitt sparande i ett ISK konto nu och köper mest fonder men låg avgift.

Tack för tipset! Ska kolla in den
 
Jo jag vet att banken erbjuder rådgivning men jag kan inte ta ledigt för att åka dit. Måste ju tänka på ekonomin :p Därför tänkte jag fråga Buke!
Såg att fonden jag har satt in pengar i var rätt dyr. Ska nog byta. Eller behålla den jag har och köpa i en annan också?
Jag brukar inte åka dit utan har telefonmöte en gång om året. Men man får ta deras ”rådgivning” med en nypa salt - det är bankens säljare man pratar med så de vill gärna sälja in deras (oftast dyrare) tjänster, fonder osv.


Till trådstarten: jag fastnade för kapitalförsäkring när det gäller pensionskonto. Eller ”långt-fram-i-tiden”. De är ju inte bundet att ta ut vid pension utan kan ju tas ut vid behov. Jag har sen tidigare en pensionsförsäkring hos AMF enligt det gamla systemet och är i valet och kvalet att flytta de pengarna till kapitalförsäkringen...
 
Jag började pensionsspara förra året och valde pensionsförsäkring via Folksam. Det var väldigt enkelt, hade telefonkontakt med en säljare och det kändes iaf tryggt. Har samma summa som går iväg varje månad.
 
Jag började pensionsspara förra året och valde pensionsförsäkring via Folksam. Det var väldigt enkelt, hade telefonkontakt med en säljare och det kändes iaf tryggt. Har samma summa som går iväg varje månad.
Som företagare då eller? Privatpersoner har ju inte längre avdragsrätt.
 
Om du sparar i fonder är det bra att kolla fondens avgifter. Är de höga blir det ju rätt mycket pengar som går till avgifter istället för ditt eget pensionsspar. Jag har valt fem olika fonder med olika hög risk för att sprida riskerna. Har månadsspar i dem. Sen köper jag aktier med jämna mellanrum. Köper aktier med direktavkastning d.v.s såna bolag som har utdelning på sina aktier en gång om året.
 
Tusen tack för alla tips! Vet inte om jag blivit så mycket klokare men ändå :p
Jag fortsätter nog med isk men byter fond.
 
Vet inte om jag nämnde kapitalförsäkring men tänkte passa på att göra det, risken med att spara i fonder i en sån är att avgifterna kan bli väldigt höga. Skatt på innehavet, försäkringsavgift och fondavgift. Därför har jag valt isk :) här fanns en del läsning som jag tycker är enkel https://www.avanza.se/lar-dig-mer/avanza-akademin/pension/hur-ska-jag-pensionsspara-privat.html
Fast du betalar ju skatt och avgifter på isk oxå och fondavgifterna beror på vilka fonder du väljer. Jag valde kapitalförsäkring för att få möjlighet till en utbetalningsplan på pensionspengarna och slippa att gå in och sälja varje månad. Jag har annat sparande på isk dock.
 
Måste man ha möte med banken för att ordna kapitalförsäkring? Hittar ingenting i min internetbank..
Läst lite till och kanske skulle det passa mig bättre än isk.
 

Liknande trådar

IT & mobiler Fick igår en förfrågan om Marketplace på Facebook. Det var nåt med anpassade inställningar för rätt annonser. Är inte ett dugg...
Svar
3
· Visningar
385
Senast: Red_Chili
·
Fritid Det är nu klart att jag flyttar till Åland. Ska jobba i Kastelholm. Letar bostad och har ställt hunden i kö på hunddagis i Jomala. Nu...
Svar
4
· Visningar
617
Senast: Otherside
·
Juridik & Ekonomi Men det är inte på något sätt en beklagansvärd situation stt ha ett csn-lån att betala på. Så är det bara, förde flesta av oss som har...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
5 506
Senast: Pilot
·
Relationer Min sambo släppte bomben att han vill göra slut. Jag är helt förkrossad. Visst vi har bråkat ganska mycket på sistone och vi...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
5 978

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp