Pensionssparande

Wysiwyg

Trådstartare
Hur pensionssparar du? Hur stor del av inkomsten? Vad jobbar du med?

Har tänkt att jag ska börja pensionsspara men tycker det är en djungel. Är inte jättepepp på att fråga min bank för vill inte vara bunden till dem för all evighet.
 
Jag ”pensionssparar”. Dvs jag sätter in pengar på en kapitalförsäkring som är tänkt som ett pensionssparande, men går att ta ut tidigare vid behov. Jag sparar 500kr/månad i dagsläget. Jag har varit lite tveksam till pensionssparande då de byter system med jämna mellanrum så jag har ett gammalt sparande också som ligger och skvalpar och är i valet och kvalet om det är värt att flytta på. Efter snack med banken kom vi fram till att en kapitalförsäkring var mest lämpligt för mina behov.
 
Hur pensionssparar du? Hur stor del av inkomsten? Vad jobbar du med?

Har tänkt att jag ska börja pensionsspara men tycker det är en djungel. Är inte jättepepp på att fråga min bank för vill inte vara bunden till dem för all evighet.

Jag sparar i en ISK som är tänkt att bli min pension. Utgår ifrån att eventuell pension från staten blir en bonus. Jag sparar drygt 10 % av min lön just nu, det kommer ökas till 20 % om ett par månader. Jag jobbar som administratör.

Jag skulle inte vända mig till min vanliga bank, då de tyvärr bara vill sälja på en dyra produkter. Kika på Avanza eller Nordnet istället.
 
Jag sparar en liten summa i fonder varje månad, men satsar mer på att minska mina utgifter. Amorterar en lite större summa på huset så att det är nästan betalt när jag går i pension. Det tillsammans med att jag inte behöver hunddagis då minskar mina månadsutgifter med runt 25 procent.
 
Hur pensionssparar du? Hur stor del av inkomsten? Vad jobbar du med?

Har tänkt att jag ska börja pensionsspara men tycker det är en djungel. Är inte jättepepp på att fråga min bank för vill inte vara bunden till dem för all evighet.
Jag "pensionssparar" inte, men jag sparar mycket varje månad ändå. Framför allt i fonder, i en ISK, men har också en del kapital på räntegivande konto, både buffert och målspar. Strävar hela tiden efter att öka min sparkvot, utan att bli dumsnål mot mig själv...
 
Hur pensionssparar du? Hur stor del av inkomsten? Vad jobbar du med?

Har tänkt att jag ska börja pensionsspara men tycker det är en djungel. Är inte jättepepp på att fråga min bank för vill inte vara bunden till dem för all evighet.

Via Folksam startade jag upp (400 kr/månad) sen har jag väl nån form av sparande via jobbet tror jag (har pinsamt nog noll koll...)

Jobbar som lokalvårdare.
 
Jag sparar i min bank, 500kr i månaden. Kollade nyss upp i vad. Det var en rätt dyr fond, så jag bytte till en billig indexfond i samma bank. Jag är bara student, men när jag har ett jobb så tänkte jag öka summan.
 
Jag orkade inte sätta mig in i det ordentligt, blev någon slags försäkring via Folksam. Sparar bara 500 kr per månad så det är väldigt lite, men bättre än inget alls 😊
 
Jag började pensionsspara redan vid 20, då bara 100kr i månaden. Är 30 nu och sparar 500kr, det har jag gjort några år nu. Ska höja till hösten, då blir det 1000kr i månaden. Sparar i nåt ISK som banken valt, det är ett specifikt ISK för folk som går i pension om många år.
 
Pensionssparar dels i ett vanligt pensionsspar via min bank och sen har jag ett isk-konto på Avanza med fonder. Totalt 650kr i månaden. Skulle gärna spara mer.
 
Jag började pensionsspara redan vid 20, då bara 100kr i månaden. Är 30 nu och sparar 500kr, det har jag gjort några år nu. Ska höja till hösten, då blir det 1000kr i månaden. Sparar i nåt ISK som banken valt, det är ett specifikt ISK för folk som går i pension om många år.

Kolla bara så det inte är en IPS, de är inte förmånliga längre, sen avdragsrätten försvunnit.
 
Inget aktivt pensionssparande, sedan möjligheten till skatteavdrag togs bort. Däremot har jag ett stående månadssparande i fonder på ISK.
 
Hur pensionssparar du? Hur stor del av inkomsten? Vad jobbar du med?

Har tänkt att jag ska börja pensionsspara men tycker det är en djungel. Är inte jättepepp på att fråga min bank för vill inte vara bunden till dem för all evighet.

Nä , inte längre efter IPS dog.

Tjänstepension är väldans mycket mer värd att se till att man har. Såna mängder pengar kan man aldrig få råd att lägga undan av redan skattade sådana.
 
Jag började pensionsspara redan vid 20, då bara 100kr i månaden. Är 30 nu och sparar 500kr, det har jag gjort några år nu. Ska höja till hösten, då blir det 1000kr i månaden. Sparar i nåt ISK som banken valt, det är ett specifikt ISK för folk som går i pension om många år.
ISK är en typ av konto som du använder för framför allt fonder och/eller aktier. Jag är ganska säker på att det inte finns en speciell ISK för någon som går i pension om många år. Kanske sparar du i någon fond som enligt banken är bra för dig? Eller så är det något annat än en ISK?
Jag rekommenderar alla att lyssna på Avanzas Sparskolan, en podd i fem delar (eller om det var sex?) som förklarar grunder i sparande på ett begripligt och bra sätt! Finns bl.a. på Storytel men säkert på fler ställen.
 
Har en del i isp sedan tidigare. Lägger nu 3000 i månaden på fonder i ISK. Just nu ligger merparten i räntefonder i väntan på att corona epidemin ska mattas av.
 
Jag sparar i min bank, 500kr i månaden. Kollade nyss upp i vad. Det var en rätt dyr fond, så jag bytte till en billig indexfond i samma bank. Jag är bara student, men när jag har ett jobb så tänkte jag öka summan.
Jag sparar för övrigt mer i fonder, men det är inte 100% öronmärkt till pension, det kan bli sparande, resor eller renovering. Eller så blir det helt enkelt pension, det får vi se!
 
Jag sparar 1000 kr/mån i ISK blandfond. Tackolov på lång sikt så jag slipper gråta så mkt över nuvarande utveckling. Utöver det har jag en buffert på sparkonto som jag av slöhet inte placerat nånstans i väntan på att ev behöva dem som handpenning på bostad. Vilket jag nu med börskraschen i åtanke är glad för, då jag har dem kvar och ej förlorat nåt av dem i aktieplaceringar.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag har precis börjat ta ut min Allmänna pension. Har tyvärr ingen tjänstepension. Men jag kommer att fortsätta jobba - frilanskontrakt...
Svar
2
· Visningar
483
Senast: Otherside
·
Trädgård & Växter Såhär ser det ut hos mig just nu. Spaljén som först var så fin, med klematis, två klätterrosor och en ljuvlig akebia quinata ... är nu...
Svar
4
· Visningar
301
Senast: Hellhound
·
Juridik & Ekonomi Så jag håller på att flytta min pension som ligger hos Skandia som min tidigare arbetsgivare betalade in. Jag började med detta i höstas...
Svar
14
· Visningar
1 042
Mat Jag tänkte investera skatteåterbäringen i en uppgradering av köksverktygen. Mer specifikt så letar jag efter en matberedare och en gryta...
Svar
10
· Visningar
430
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp